Átfogó, hatékony működésre van szükség az egyetemeken

Kreditelismerés a gyakorlatban

Bemutatunk két pozitív példát, ahol központosítva zajlik a külföldön szerzett kreditek elfogadása

Diplomaosztó ünneplés
Átfogó, hatékony működésre van szükség az egyetemeken

A külföldön szerzett kreditek hazai elfogadása még mindig nem minden felsőoktatási intézményben zajlik zökkenőmentesen. A hallgatói mobilitást akadályozó tényezők között is rendre felmerül a félévcsúszástól vagy a kredittúllépéstől való félelem. Vannak azonban pozitív példák a hazai intézmények között. Egyre több egyetemen zajlik központosítva a külföldön teljesített tárgyak itthoni elfogadása, elősegítve ezzel, hogy mind a hallgatók, mind a munkatársak számára átlátható és kiszámítható módon történjen a kreditelismerés. Most két ilyen pozitív példát mutatunk be. Az Óbudai Egyetem megbízott oktatási rektorhelyettesét, Dr. Seebauer Mártát és a Miskolci Egyetem Erasmus+ koordinátorát, Szőke Editet kérdeztük intézményeik jó gyakorlatairól.

Kik és milyen módon segítik a kreditelismertetési folyamatot az intézményükben? Milyen szervezeti egységek vállalnak benne szerepet?

Óbudai Egyetem

Ez egy igazi csapatmunka. Legfontosabb szereplői a kari/intézeti koordinátorok, akik személyre szabott tanácsadással segítik a hallgatókat. A szakfelelősök hagyják jóvá a választott kurzusokat, illetve módosításokat, így a hallgató valóban olyan órákon vehet részt, amelyet az egyetem be tud fogadni. A kreditbeszámítási kérvények elbírálása a kari kreditátviteli bizottságokban történik, a tanulmányi osztályok pedig a minél gyorsabb ügyintézéssel próbálják elősegíteni a folyamatot.

A Mobilitási Osztály megfelelő tájékoztatással, figyelemfelhívással igyekszik elérni, hogy a hallgatók teljesítsék a vállalt kötelezettségeket, és el is ismertessék azokat.

Miskolci Egyetem

A hazatérő hallgatók az Erasmus Irodának adják le a tanulmányi eredményeikről szóló dokumentumot (Transcript of Records), az Erasmus referens kitölti az After the Mobility igazolás külföldi teljesítésre vonatkozó részét, majd ez átkerül az adott dékáni hivatalba. Ezzel egyidejűleg a hallgató is beadja kreditátviteli kérelmét. A kreditátviteli bizottságok döntése alapján a dékáni hivatalok kitöltik az igazolás beszámításra vonatkozó részét, és a komplett dokumentumot visszaküldik az Erasmus Irodának. Egy  elektronikus példányt kap belőle a hallgató is, a dékáni hivatalok pedig gondoskodnak a Neptunban való rögzítésről. Néhány kar esetében a rögzítést a Hallgatói Központ végzi.


Mi a hazai oktatók szerepe ebben a folyamatban?

Óbudai Egyetem

Az oktatónak kiemelt szerepe van a folyamatban, hiszen a külföldi partnerkapcsolatok jó része az ő korábbi nemzetközi ismeretségein alapul. Ha teljesen új kapcsolatról van szó, akkor először oktatói vagy munkatársi mobilitás keretében térképezzük fel a fogadó intézmény képzési portfolióját. Ez alapján tájékoztató előadásokat tudunk tartani a hallgatóknak, elősegítve ezzel a későbbi mobilitásuk sikerességét.

Miskolci Egyetem

Az oktatók szerepe nagyon fontos. Nemcsak szakmai szempontból, hanem személyes, emberi oldalról is, hiszen a hallgatókkal közösen kell elemezniük az itthoni és kinti tárgyak témaköreit, követelményeit. A bizonytalankodó hallgatókat bátorítani kell. Egyértelműen pozitív elmozdulás tapasztalható az oktatói hozzáállásban, és emelkedett az a bizalomfaktor is, ahogy a hallgatók az oktatóikhoz fordulnak a kérdéseikkel.

Óbudai Egyetem

Hogyan gondoskodik róla az egyetem, hogy minden hallgató tisztában legyen a külföldön szerzett kreditek elismertetésének folyamatával?

Óbudai Egyetem

Az erre vonatkozó szabályzatok az egyetem honlapján, valamint a Neptun oldalon is folyamatosan elérhetőek. A tanulmányi osztályok munkatársai személyes tanácsadások során is tájékoztatják a hallgatókat, felhívják figyelmüket a teendőkre és a fontosabb határidőkre. A Mobilitási Osztály az Erasmus+ honlapon teszi közzé a mobilitásokkal kapcsolatos információkat, valamint tájékoztató füzeteket készít. A kari koordinátorok már a regisztrációs héten tájékoztatják a hallgatókat a mobilitási lehetőségekről és a kreditbeszámítás rendjéről.

Miskolci Egyetem

Már az Erasmus+ program népszerűsítése során, a tájékoztató előadásokon is adunk információt a kreditek elfogadásának módjáról. A nyertes pályázók részére készült Útmutató dokumentum szintén tartalmazza a legfontosabb tudnivalókat, de a leghatékonyabb a személyes kapcsolat a kari, illetve intézményi koordinátorral vagy az Erasmus+ ügyvivővel.


Milyen egyéb intézkedéseket vezettek be eddig a hallgatói mobilitás elősegítése érdekében?

Óbudai Egyetem

Költségtérítéses hallgatók a külföldi részképzés ideje alatt 50%-os tandíjkedvezményben részesülnek. Ha pedig a hallgató a mobilitásban felvett tantárgyak miatt fut túl a finanszírozott kreditszámon, akkor az egyetem eltekint a térítési díj megfizetésétől.

Miskolci Egyetem

Nálunk a kezdetek óta elfogadott, hogy az Erasmus miatti esetleges kredit „túlfutás” nem érintheti hátrányosan a hallgatót. Részképzésen/szakmai gyakorlaton lévő hallgatókat például nem sorolhatnak át önköltséges kategóriába amiatt, ha esetleg nem teljesítették a kreditminimumot. A kötelező tárgyakba való kreditelfogadással pedig fokozatosan csökken a hallgatók kettős terhelése.

Miskolci Egyetem

Milyen intézményi résztvevőket vagy szervezeti egységeket érdemes bevonni a fejlesztés tervezésébe?

Óbudai Egyetem

A fejlesztés tervezésében a belső szervezeti egységek széles köre, szinte az egész egyetem érintett. Gyakorlatilag az oktatás és a mobilitás szervezéséhez kapcsolódó valamennyi szereplő részese a folyamatnak a tervezés, a kidolgozás, a jóváhagyás, a bevezetés és a megvalósítás során: Rektori Hivatal, Nemzetközi Igazgatóság, Oktatási Főigazgatóság, Hallgatói Önkormányzat, Jogi Osztály, Karok, Oktatási Bizottság, Egyetemi Tanács, Szenátus.

Miskolci Egyetem

Az oktatási ügyekért felelős rektorhelyettes és dékánhelyettesek, illetve a minőségbiztosításért, egyetemi szabályzatokért felelős vezetők bevonása feltétlenül szükséges annak érdekében, hogy egy átfogó, hatékonyabb működési szintre emelt kreditbeszámítási koncepció kerüljön kidolgozásra. Számítunk az Erasmus+ Nemzeti Iroda és a Magyar Rektori Konferencia útmutatásaira, és persze más egyetemek gyakorlatának megismerésére is nyitottak vagyunk.