Európai portálok - Jó gyakorlatok az online oktatás területén

Az OECD és az EPALE ajánlója digitális oktatáshoz.

Egy asztalnál laptop előtt ülő grafikont elemző fiatal képe körülötte növények szemüveg iratok írószerek
Európai portálok - Jó gyakorlatok az online oktatás területén

Tavasszal az iskolák és a tanárok, oktatók kényszerűségből gyorsan kellett, hogy reagáljanak. De gyorsan reagáltak a munkájuk támogatását célul kitűző szervezetek is, így az OECD, az EPALE és mások is olyan ajánlókat, összefoglalókat jelentettek meg, amelyeket átböngészve a digitális oktatást színesítő, vagy akár azt megkönnyítő tartalmakat találnak az érdeklődők.

OECD

Az OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development - Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) több kiadványában az oktatás különböző szereplőinek nyújt támogatást a Covid-19 járvány okozta iskolai helyzetek – online tanítás szervezése és gyakorlata – és rendszerszintű válaszok kapcsán. A tanároknak szóló, gyakorlati segítséget jelentő Supporting the continuation of teaching and learning during the COVID-19 Pandemic - Annotated resources for online learning (A tanítás és a tanulás folytatásának támogatása a COVID-19 pandémia alatt - Annotált források az online tanuláshoz) című kiadvány a tananyagot kiegészítő forrásokat, a tanárok szakmai fejlődését segítő anyagokat és online eszközöket ajánl rendszerezett formában. Listázva van, hogy milyen nyelven érhető el az adott anyag, melyik korosztálynak ajánlják és milyen tantárgyhoz, milyen készségeket fejleszt és hogy ingyenesen hozzáférhető-e.

EPALE

Az EPALE (Electronic Platform for Adult Learning in Europe - A felnőttkori tanulás elektronikus európai platformja) egy olyan eszköztárat alkotott meg oktatóknak, képzőknek, ami ötletforrásként és segítségként szolgál a távoktatásra való átállás időszakában és azt követően is. Az eszköztárnak eddig három része jelent meg, az ezekben kínált anyagok mind az EPALE platformon találhatók.

  • Távoktatás: Az induláshoz szükséges segédanyagokat tartalmazza, többek között cikkeket, kézikönyveket, bevált gyakorlatokat és konkrét eszközöket, amelyek segítségével e-tanulássá alakítható az ismeretszerzés.
  • Készségfejlesztés: Az ebben a részben ajánlott anyagok egy része az oktatók, képzők saját tudásának fejlesztésére szolgál, másik része pedig az egyéb területeken dolgozó szakemberek szakmai fejlődését célozza.
  • A COVID–19 utáni időszak: A bezárkózás időszaka után a „lassan és óvatosan” kinyíló európai társadalmak számára összeállított anyag „a vészhelyzet miatti kihívásokkal és a felnőttoktatás és -képzés újbóli előtérbe helyezésének” szükségességével foglalkozik. És mivel „a vészhelyzet rávilágított az aktív polgári szerepvállalás fontosságára”, olyan projekteket is ajánlanak, amelyek „a felnőttoktatáson és -képzésen keresztül erősítik és teszik ellenállóbbá a helyi közösségeket”.

A cikk a Pályázati Pavilon 2020. őszi számában jelent meg.

A nemzetközi együttműködéseket támogató felületek sorát korábban a School Education Gateway platform is gyarapította, mely 2023. november 30-a után már nem érhető el. A régi és az új felhasználók a European School Education Platformon (Európai Iskolai Oktatási Platform), minden tartalmat és szolgáltatást megtalálnak. Az új felület megfelelő teret biztosít arra, hogy az olvasók naprakészek legyenek az újdonságokkal kapcsolatban, folytassák szakmai fejlődésünket és kapcsolatban tudjanak maradni az iskolai oktatás különböző szereplőivel.