Pályázati lehetőségek az Erasmus+ programban
MOBILITÁSI LEHETŐSÉGEK
Az Erasmus+ program egyik kulcstevékenysége a tanulók, szakemberek, oktatók, civil társadalmi szervezetek és oktatási intézmények munkatársainak mobilitását támogatja, így lehetőséget nyújt a külföldi tanulásra és/vagy szakmai tapasztalatszerzésre.
Ismerje meg az alábbi szektorokban rendelkezésre álló mobilitási lehetőségeket:
EGYÜTTMŰKÖDÉSI CÉLÚ PARTNERSÉGEK
Az Erasmus+ program másik kulcstevékenysége nemzetközi együttműködések keretében megvalósuló közös kezdeményezéseket támogat, melyek az európai és hazai oktatás és képzés minőségének fejlesztését segítik elő.
Prioritások
Az Erasmus+ valamennyi szektorára vonatkozó prioritások
Az alábbi négy prioritással az Erasmus+ valamennyi szektorában benyújtott pályázatok foglalkozhatnak. A pályázóknak világosan ki kell fejteniük pályázatuk és az általuk kiválasztott horizontális prioritás hatását arra a területre, amelyre pályázatuk vonatkozik.
- Befogadás és sokszínűség az oktatás, a képzés, az ifjúság és a sport minden területén:
A program olyan projekteket támogat, amelyek előmozdítják a társadalmi befogadást, és amelyek célja a kevesebb lehetőséggel rendelkező emberek – többek között a fogyatékossággal élők és a migrációs hátterű személyek, a vidéki és távoli területeken, például a legkülső régiókban élők, a nemi egyenlőtlenségekkel, társadalmi-gazdasági nehézségekkel küzdők vagy a nemük, faji vagy etnikai származásuk, vallásuk vagy meggyőződésük, fogyatékosságuk, életkoruk vagy szexuális irányultságuk alapján megkülönböztetéssel szembesülő személyek – elérésének javítása. E projektek segíteni fognak kezelni azokat az akadályokat, amelyekkel e csoportok a program által kínált lehetőségekhez való hozzáférés terén szembesülnek. A program hozzá fog járulni a résztvevők méltányosságát, egyenlőségét és mentális egészségét előmozdító inkluzív környezet kialakításához. - Környezetvédelem és az éghajlatváltozás elleni küzdelem:
A program célja, hogy felhívja a figyelmet a zöld átállással, a környezetvédelemmel és az éghajlatváltozással kapcsolatos kihívásokra. Elsőbbséget élveznek azok a projektek, amelyek a fenntarthatósággal kapcsolatos ágazatokban szükséges kompetenciák fejlesztésére, a környezetbarát módszerek elfogadására, valamint az egyének igényeihez igazított, jövőorientált tantervek létrehozására irányulnak. A program támogatni fogja az olyan innovatív gyakorlatok tesztelését, amelyek felkészítik a tanulókat, a munkatársakat és az ifjúságsegítőket arra, hogy a változás valódi előmozdítóivá váljanak. Ez magában foglalhatja az erőforrások megőrzésére, az energiafelhasználás és a hulladék csökkentésére, a széndioxid-kibocsátás ellentételezésére, valamint a fenntartható élelmiszerek és közlekedési lehetőségek kiválasztására irányuló erőfeszítéseket. Prioritásként kell kezelni továbbá azok a projekteket, amelyek az új európai Bauhaus kezdeményezéssel összhangban ösztönzik a személyes és életmódbeli változásokat és fogyasztási szokásokat, valamint amelyek fejlesztik az oktatók fenntarthatósági kompetenciáit. - A digitális átállás kezelése a digitális készségek és a digitális felkészültség, reziliencia és kapacitás fejlesztésén keresztül:
A program támogatja a digitális készségek fejlesztését, az újonnan megjelenő digitális technológiák és innovációk, többek között a mesterséges intelligencia oktatás, képzés, ifjúság és sport területén való célzott használatát, valamint azokat a projekteket, amelyek célja az intézmények és szervezetek kapacitásának és felkészültségének növelése a digitális oktatásra való hatékony átállás megvalósítása érdekében. Ez magában foglalja a digitális pedagógia és a digitális eszközök használatával kapcsolatos szakértelem fejlesztését, ideértve a hozzáférhető és támogató technológiákat, a digitális oktatási tartalmak létrehozását és innovatív használatát, valamint a digitális jóllét megteremtését. A program prioritásként kezeli a dezinformáció elleni fellépésre, a digitális jártasság előmozdítására és az internetes megfélemlítés elleni küzdelemre irányuló projekteket is. - Közös értékek, polgári szerepvállalás és részvétel:
A program támogatni fogja az aktív polgári szerepvállalást és az etikát az egész életen át tartó tanulásban valamennyi korcsoport tekintetében, elő fogja mozdítani a szociális és interkulturális kompetenciák, a kritikus gondolkodás és a médiatudatosság fejlesztését, valamint elő fogja mozdítani a generációk közötti méltányosságot és tanulást. Prioritást élveznek továbbá azok a projektek, amelyek lehetőséget kínálnak a demokratikus életben való részvételre, formális és nemformális tanulási tevékenységek révén lehetővé teszik a társadalmi és polgári szerepvállalást, valamint támogatják a nagykövetek hálózatait. Prioritást élveznek továbbá azok a projektek, amelyek az európai identitás megerősítése érdekében az EU működésének megértésére összpontosítanak, különös tekintettel a közös uniós értékekre, az egység és a sokszínűség elvére, az európai kulturális identitásra, a kulturális tudatosságra, valamint a társadalmi és történelmi örökségre. A program emellett minden területen támogatja a szervezeteket, az intézményeket és a munkatársakat abban, hogy hozzájáruljanak a lakosság felkészültségét célzó erőfeszítésekhez és részt vegyenek a rezilienciaépítésben, mivel kulcsszerepet játszanak a digitális jártasság, a médiatudatosság és a kritikus gondolkodás fejlesztésében, valamint a polgári szerepvállalás és a demokratikus polgárság előmozdításában.
A fent említett általános prioritások mellett az egyes szektorokban a következő konkrét prioritásokat kell követni.
Szektorspecifikus prioritások
A felsőoktatás terén:
Elsőbbséget élveznek azok a pályázattípusok, amelyek kulcsfontosságúak az európai oktatási térség célkitűzéseinek eléréséhez. A cél a felsőoktatási szektor támogatása abban, hogy még inkább összekapcsoltabbá, innovatívabbá, inkluzívabbá és digitálisabbá váljon. E célból a program ösztönözni fogja a felsőoktatási intézmények és a környező innovációs ökoszisztémák közötti sokkal mélyebb és interdiszciplináris együttműködést, valamint az oktatás, a kutatás és az innováció közötti kapcsolatok erősítését. A hangsúly különösen a befogadás, a mobilitás, a digitalizáció, az egész életen át tartó tanulás, a minőségbiztosítás és az automatikus elismerés megerősítésén lesz. Az alapcél az, hogy Európa-szerte fel lehessen gyorsítani a felsőoktatás átalakítását annak érdekében, hogy a jövő generációit a reziliens, befogadó és fenntartható társadalmat szolgáló tudás közös létrehozására képezzük.
- A kiváló tanulás, valamint a magas színvonalú oktatás és készségfejlesztés jutalmazása az alábbiak révén: a készségek uniójával összhangban, valamint a magasan képzett tehetségek fejlesztésének előmozdítása érdekében e prioritás az olyan stratégiák és minőségi kultúra kialakítását és végrehajtását támogatja, amelyek célja az oktatási és készségfejlesztési kiválóság jutalmazása és ösztönzése. E prioritás magában foglalja a rugalmas és vonzó tudományos pályák támogatását, a tudományos szakemberek új és innovatív pedagógiai képzését, valamint az új tantervek kidolgozását, megvalósítását és értékelését. A prioritás továbbá a következőket támogatja: a mikrotanúsítványokra vonatkozó európai megközelítéssel összhangban kis tanulási egységek kialakítása, valamint egész életen át tartó tanulás a felsőoktatásban; innováció és vállalkozói készség a felsőoktatásban; pénzügyi műveltség; a magánszektorral való partnerségek ösztönzése a hallgatók innovációval és vállalkozói készségekkel való találkozásának előmozdítása érdekében; továbbá az oktatás, a kutatás, valamint adott esetben az oktatást a kutatással és az innovációval összekapcsoló módszerek egyforma megbecsülése. A prioritás támogatni fogja továbbá a felsőoktatási intézményeket a tiranai közlemény bolognai folyamattal kapcsolatos kulcsfontosságú kötelezettségvállalásainak és prioritásainak végrehajtásában, többek között az alapvető tudományos értékek, valamint a minőségbiztosításra vonatkozó normák és iránymutatások előmozdítása révén.
- A STEM-területeknek (természettudományok, technológia, műszaki tudományok és matematika) és a nők e területeken való részvételének támogatása: A készségek uniójával összhangban ez a prioritás a következőket támogatja: STEM-tantervek kidolgozása és végrehajtása; az alapfokú és haladó szintű STEM-készségek fejlesztése a STEAM-megközelítést követve; a nők részvételének előmozdítása a STEM-területeken, különösen a mérnöki, az IKT- és a fejlett digitális készségek terén, pályaorientációs és mentori programok kidolgozása a hallgatók számára a STEM-tárgyak és az IKT terén tanulmányok folytatása és szakmák gyakorlása érdekében, valamint a nemi sztereotípiák felszámolása a STEM-területeken.
- Az összekapcsolt felsőoktatási rendszerek előmozdítása: A készségek uniójának támogatása érdekében e prioritás célja, hogy Európa-szerte megerősítse a felsőoktatási rendszerek közötti kapcsolatot, megkönnyítve a hallgatók számára az ismeretek, készségek és kompetenciák nemzeti határokon túli elsajátítását. Lehetővé teszi a felsőoktatásban részt vevő hallgatók és munkatársak számára, hogy tanuljanak, képezzék magukat és kibontakoztassák a bennük rejlő potenciált, bárhol is kínálkozik erre lehetőség az Unióban. E prioritás a következőket támogatja: a felsőoktatási intézmények közötti stratégiai és strukturált együttműködés megerősítése, például közös adminisztratív folyamatok kidolgozása, az erőforrások megosztása és a hallgatók számára nyújtott közös támogatás révén; a papírmentes Erasmus megvalósítása; az európai diákazonosító és az európai diákigazolvány bevezetése – mindkettő az európai diákigazolvány-kezdeményezés központi eleme.
- A felsőoktatási intézmények támogatása az ukrán partnerekkel folytatott együttműködésükben az ukrajnai háborúra való reagálás érdekében: E prioritás célja, hogy az európai felsőoktatási intézményekkel való együttműködés révén támogassa Ukrajnát felsőoktatási rendszerének átalakításában és újjáépítésében, többek között a tanulók széles köre számára hozzáférhető oktatás és tanulás minősége és relevanciája terén; innovatív pedagógiai megközelítések; hallgatóközpontú, kihívásalapú és interdiszciplináris megközelítések; digitális és zöld készségek; az egész életen át tartó tanulással kapcsolatos szokások; szakképesítések rendszere; hatékony irányítási gyakorlatok; a tudományos értékek védelme; együttműködés az innovációs ökoszisztémával; közös oktatási tevékenységek és programok kialakítása és megvalósítása; a bolognai folyamat kulcsfontosságú kötelezettségvállalásainak és a tiranai közlemény prioritásainak végrehajtása.
Az ifjúsági területen:
Elsőbbséget élveznek azok a pályázatok, amelyek hozzájárulnak a 2019–2027 közötti időszakra szóló uniós ifjúsági stratégia alapvető területeihez, melyek a következők: a fiatalok bevonása, összekapcsolása és felelősségvállalásának ösztönzése. Különös hangsúlyt kap a szektorközi együttműködés megerősítése, amely fokozza a fiatalok számára fontos különböző tevékenységek közötti szinergiákat, előmozdítja a fiatalok különböző szintű és formájú részvételét, valamint támogatja a fiatalok aktív polgári szerepvállalását, különösen a társadalmi kirekesztés kockázatának kitett fiatalok esetében. Az ifjúsági szektor konkrét prioritásai a következők:
- Az alapkészségek, a foglalkoztathatóság, valamint a fiatalok kezdeményezőkészségének és vállalkozói készségének megerősítése: A prioritás célja a fiatalok kulcskompetenciáinak és alapkészségeinek megerősítése olyan tevékenységek révén, amelyek kiegészítik a formális oktatást és megkönnyítik a fiatalkorból a felnőttkorba való átmenetet, ideértve a fiatalok munkaerőpiaci integrációját is. Ez fejlesztheti a fiatalok kreativitását, innovatív képességét és kritikus gondolkodását. E prioritás középpontjában a kevesebb lehetőséggel rendelkező fiatalok (köztük a NEET-fiatalok, a fogyatékossággal élő és/vagy migráns hátterű fiatalok) befogadására és foglalkoztathatóságára összpontosító tevékenységek állnak. A prioritás célja továbbá, hogy megerősítse a fiatalok kezdeményezőkészségét – különösen szociális téren –, valamint a közösségeik támogatására való törekvésüket. Az e prioritás alá tartozó projektek előmozdíthatják a vállalkozói készséget, a kreatív tanulást és a szociális vállalkozást a fiatalok körében. A kultúrák közötti párbeszéd, a sokféleség megismerése és elismerése, valamint a tolerancia előmozdítása kulcsfontosságú e prioritás szempontjából.
- Az ifjúsági munka minőségének, megújításának és elismerésének javítása: A prioritás célja az ifjúsági munka, valamint az informális és nemformális tanulás elismerésének előmozdítása minden szinten, továbbá az ifjúsági munka minőségének fejlesztése és innovációjának támogatása, összhangban az ifjúsági munka minőségét, megújítását és elismerését célzó európai programban és a 2020. decemberi bonni nyilatkozatban foglalt prioritásokkal. Ez magában foglalja az ifjúságsegítők kapacitásépítést, valamint az ifjúsági munkával kapcsolatos egyedi módszerek kidolgozásának és megosztásának támogatását. E prioritás továbbá arra irányul, hogy az igények jobb alátámasztása és a szakpolitikai döntéshozatal megkönnyítése érdekében szorosabb kapcsolatokat teremtsen az ifjúsági szektor, a kutatás és a gyakorlat között.
- Az európai ifjúsági szektor ukrajnai háborúra adott válaszának támogatása: Ez a prioritás olyan projekteket támogat, amelyek célja az ukrajnai háború elől menekülő fiatalokat és ifjúságsegítőket, valamint a fogadó országok ilyen tevékenységekben aktívan részt vevő ifjúságimunka-szolgáltatóit célzó inkluzív megközelítések és gyakorlatok megvalósítása, megosztása és előmozdítása. A tevékenységeknek tiszteletben kell tartaniuk az ifjúsági munka elveit, beleértve a nemformális és az interkulturális tanulást is, és hozzá kell járulniuk az emberi jogok és a demokrácia előmozdításához és megértéséhez, valamint a részt vevő szervezetek/intézmények kapacitásának növeléséhez. Összpontosíthatnak a nyelvi támogatás biztosítására, a kutatási eredmények alkalmazására és a kutatás kiterjesztésére, az ifjúsági területen tevékenykedő ukrajnai szervezetekkel/intézményekkel való szinergiák és kiegészítő jelleg javítására, az Ukrajnából érkező fiatal menekültek és menekült ifjúságsegítők pszichoszociális jóllétét támogató bevált gyakorlatok feltárására, valamint az ifjúsági munkával foglalkozó szervezetek kapacitásépítésének előmozdítására - Ukrajnában és a fogadó országokban - stb.
Ismerje meg az alábbi szektorokban rendelkezésre álló együttműködési célú partnerségeket: