Pályázati lehetőségek az Erasmus+ programban

MOBILITÁSI LEHETŐSÉGEK

Az Erasmus+ program egyik kulcstevékenysége a tanulók, szakemberek, oktatók, civil társadalmi szervezetek és oktatási intézmények munkatársainak mobilitását támogatja, így lehetőséget nyújt a külföldi tanulásra és/vagy szakmai tapasztalatszerzésre.

Ismerje meg az alábbi szektorokban rendelkezésre álló mobilitási lehetőségeket:


EGYÜTTMŰKÖDÉSI CÉLÚ PARTNERSÉGEK

Az Erasmus+ program másik kulcstevékenysége nemzetközi együttműködések keretében megvalósuló közös kezdeményezéseket támogat, melyek az európai és hazai oktatás és képzés minőségének fejlesztését segítik elő.

Prioritások

2025-ben az együttműködési célú partnerségeknek a következő prioritási területek legalább egyikével foglalkozniuk kell: 

Az Erasmus+ valamennyi szektorára vonatkozó prioritások

  • Befogadás és sokszínűség az oktatás, a képzés, az ifjúság és a sport minden területén: a program olyan projekteket támogat, amelyek előmozdítják a társadalmi befogadást, és amelyek célja a kevesebb lehetőséggel rendelkező személyek – többek között a fogyatékossággal élők és a migrációs hátterű, valamint a vidéki és távoli területeken, például a legkülső régiókban élők, a nemi egyenlőtlenségekkel, társadalmi-gazdasági nehézségekkel küzdők vagy a nemük, faji vagy etnikai származásuk, vallásuk vagy meggyőződésük, fogyatékosságuk, életkoruk vagy szexuális irányultságuk alapján megkülönböztetéssel szembesülő személyek – elérésének javítása. Ezek a projektek hozzá fognak járulni az e csoportok előtt álló akadályok leküzdéséhez a program kínálta lehetőségekhez való hozzáférés terén, valamint segíteni fogják a méltányosságot és az egyenlőséget előmozdító, a szélesebb közösség igényeire reagáló inkluzív környezet kialakítását. E prioritás keretében a program olyan projekteket támogat, amelyek előmozdítják az oktatási tevékenységeket, és megkönnyítik az ukrajnai háború elől menekülők új tanulási környezetbe való integrációját.
  • Környezetvédelem és az éghajlatváltozás elleni küzdelem: a program célja, hogy valamennyi szektorban támogassa a zöld átállás, a környezetvédelem és az éghajlatváltozás jelentette kihívásokkal kapcsolatos tudatosság növelését. Prioritást élveznek azok a projektek, amelyek a fenntarthatóság szempontjából releváns szektorokban törekszenek a kompetenciák fejlesztésére, a zöld szektorális készségeket célzó stratégiák és módszertanok kidolgozására, valamint olyan jövőközpontú tantervek kialakítására, amelyek jobban összhangban állnak az egyének igényeivel. A program emellett támogatni fogja az innovatív gyakorlatok tesztelését annak érdekében, hogy a tanulók, a munkatársak/szakemberek/oktatók és az ifjúságsegítők valódi változásokat idézzenek elő (pl. erőforrás-megtakarítás, az energiafelhasználás és -pazarlás csökkentése, az ökológiai lábnyom kibocsátásának kompenzálása, a fenntartható élelmiszerek és mobilitás előnyben részesítése révén stb.). Elsőbbséget élveznek azok a projektek is, amelyek oktatási, képzési, ifjúsági és sporttevékenységek révén lehetővé teszik a szemléletváltást az egyéni preferenciák, a fogyasztási szokások és az életmód terén, az új európai Bauhaus kezdeményezéssel összhangban; valamint amelyek az oktatók és az oktatásvezetők fenntarthatósággal kapcsolatos kompetenciáit fejlesztik, és támogatják a részt vevő szervezetek/intézmények környezetvédelmi fenntarthatósággal kapcsolatos tervezett megközelítéseit.
  • A digitális átállás kezelése a digitális felkészültség, ellenálló képesség és kapacitás fejlesztésén keresztül: a program támogatni fogja az alapfokú, a középfokú, a szakképzési, a felsőoktatási és a felnőttoktatási intézmények digitális átállási terveit. Elsőbbséget élveznek azok a projektek, amelyek célja, hogy növeljék az intézmények kapacitását és felkészültségét a digitális oktatásra való hatékony átállás kezelése érdekében. A program támogatja az újonnan megjelenő digitális technológiáknak és innovációknak- , többek között a mesterséges intelligenciának - az oktatás, a képzés, az ifjúság és a sport területén a tanítás, tanulás,  értékelés és bevonás céljából történő célzott használatát. Ez magában foglalja a digitális pedagógia és a tanároknak szóló digitális eszközök használatával kapcsolatos szakértelem fejlesztését, ideértve a hozzáférhető és támogató technológiákat, valamint a digitális oktatási tartalmak létrehozását és innovatív használatát, a digitális jóllétet (mind a tanulók, mind a munkatársak/szakemberek/oktatók tekintetében), a dezinformáció elleni küzdelmet és a digitális jártasság előmozdítását. Hasonlóképpen magában foglalja a digitális készségek és kompetenciák megfelelő – például az informatikával kapcsolatos – programok és kezdeményezések révén való fejlesztését is. Különös figyelmet kell fordítani a nemek közötti egyenlőség előmozdítására például a lányok és nők a STEM területeken való részvétele terén – többek között a STEAM-megközelítés alkalmazásával –, valamint az alulreprezentált csoportok esetében a hozzáférés és a használat terén megfigyelhető különbségek kezelésére. A program továbbra is támogatja az oktatók, a polgárok és a szervezetek/intézmények digitális kompetenciáira vonatkozó európai keretek, a SELFIE-eszközök, a mesterséges intelligencia és az adatok oktatók általi, oktatási és tanulási célú felhasználására vonatkozó etikai iránymutatások, valamint a dezinformáció elleni küzdelemről és a digitális jártasság oktatás és képzés révén történő előmozdításáról szóló iránymutatások használatát.
  • Közös értékek, polgári szerepvállalás és részvétel: A program támogatni fogja az aktív polgári szerepvállalást és az etikát az egész életen át tartó tanulásban, elő fogja mozdítani a szociális és interkulturális kompetenciák, a kritikus gondolkodás és a médiatudatosság fejlesztését. Prioritást élveznek továbbá azok a projektek, amelyek formális és nem formális tanulási tevékenységek révén lehetőségeket nyújtanak a demokratikus életben való részvételre, valamint a társadalmi és polgári szerepvállalásra. A hangsúly többek közt az európai uniós összefüggésrendszer tudatosításán és megértésén lesz, különös tekintettel a közös uniós értékekre, az egység és a sokféleség elveire, továbbá az ezek jelentette kulturális identitásra, kulturális tudatosságra, valamint társadalmi és történelmi örökségre.

A fent említett általános prioritások mellett az egyes szektorokban a következő konkrét prioritásokat kell követni.

Szektorspecifikus prioritások

A köznevelés területén 

A szakképzés (mind az iskolarendszerű szakmai alapképzés, mind az iskolarendszeren kívüli szakképzés) területén

A felnőtt tanulás területén

A felsőoktatás terén:

Elsőbbséget élveznek azok a pályázattípusok, amelyek kulcsfontosságúak az európai oktatási térség célkitűzéseinek eléréséhez. A cél a felsőoktatási szektor támogatása abban, hogy még inkább összekapcsoltabbá, innovatívabbá, inkluzívabbá és digitálisabbá váljon. E célból a program ösztönözni fogja a felsőoktatási intézmények és a környező innovációs ökoszisztémák közötti sokkal mélyebb és interdiszciplináris együttműködést, valamint az oktatás, a kutatás és az innováció közötti kapcsolatok erősítését. A hangsúly különösen a befogadás, a mobilitás, a digitalizáció, az egész életen át tartó tanulás, a minőségbiztosítás és az automatikus elismerés megerősítésén lesz. Az alapcél az, hogy Európa-szerte fel lehessen gyorsítani a felsőoktatás átalakítását annak érdekében, hogy a jövő generációit a reziliens, befogadó és fenntartható társadalmat szolgáló tudás közös létrehozására képezzük. 

  • Az összekapcsolt felsőoktatási rendszerek előmozdítása: A program célja a felsőoktatási intézmények közötti stratégiai és strukturált együttműködés megerősítése a következők révén: a) a különböző típusú együttműködési modellek kidolgozásának és tesztelésének támogatása, beleértve a virtuális és vegyes együttműködést, valamint a különböző digitális eszközök és online platformok használatát; b) a mobilitás javítása a képesítések és a tanulási eredmények automatikus kölcsönös elismerésének végrehajtása, valamint a mobilitás tantervekbe való beépítése révén; c) a felsőoktatási intézmények támogatása a bolognai elvek végrehajtásában, beleértve az alapvető tudományos értékek és a minőségbiztosítás normáinak és iránymutatásainak előmozdítását, valamint a mindenki számára elérhető mobilitást elősegítő eszközöket; d) a felsőoktatási intézmények támogatása, szoros együttműködésben a tagállamok képviselőivel az innovatív együttműködés és pályázattípusok kikísérletezése érdekében; e) az Erasmus Without Paper végrehajtásának támogatása, az európai diákazonosító és az európai diákigazolvány bevezetése.
  • Innovatív tanulási és tanítási gyakorlatok ösztönzése: a társadalmi kihívások kezelése, valamint az innováció és a vállalkozói szellem előmozdítása érdekében a következők támogatása révén: a) olyan tanulásieredményközpontú és hallgatóközpontú tantervek kidolgozása, amelyek jobban megfelelnek a hallgatók tanulási igényeinek és csökkentik a készségkereslet és -kínálat közötti eltéréseket, és előmozdítják a vállalkozói készséget, miközben a munkaerőpiac és a tágabb társadalom szempontjából is relevánsak, például a vállalkozások munkatársainak / szakembereinek / oktatóinak és a munka világából érkező személyeknek a meghívása vagy a tantervek iparral, többek között kkv-kkal való közös kidolgozása révén; b) rugalmas tanulási utak és moduláris (részmunkaidős, online vagy vegyes) képzési formák, valamint megfelelő értékelési formák kidolgozása, tesztelése és végrehajtása, ideértve az online értékelés kidolgozását is; c) a felsőoktatás egész életen át tartó tanulással kapcsolatos dimenziójának előmozdítása, többek között a mikrotanúsítványokhoz vezető rövid kurzusok elterjedése, érvényesítése és elismerése lehetőségeinek feltárása révén; d) olyan transzdiszciplináris megközelítések és innovatív pedagógiai módszerek végrehajtása, mint az inverz tanulás, az együttműködésen alapuló online nemzetközi tanulás, a kutatáson alapuló tanulás és a vegyes intenzív programok, amelyek kihíváson alapuló megközelítés révén támogatják az átadható előretekintő készségek és vállalkozói szellem elsajátítását.
  • STEAM-megközelítés kidolgozása a felsőoktatásban, valamint a nők részvételének előmozdítása a STEM-ben: Ez a prioritás támogatja a célnak megfelelő, felsőoktatási STEM-tantervek kidolgozását és végrehajtását, a STEAM-megközelítést követve; a nők részvételének előmozdítása a természettudományok, a technológia, a műszaki tudományok és a matematika (STEM-tárgyak) területén, és különösen a műszaki tudományok, az IKT és a haladó szintű digitális készségek terén; pályaorientációs és mentori programok kidolgozása hallgatók, különösen lányok és nők számára a STEM-tárgyak, valamint az IKT terén tanulmányok folytatása és szakmák gyakorlása érdekében; a nemek közötti egyenlőséget figyelembe vevő oktatási és képzési gyakorlatok előmozdítása a STEM-tárgyak oktatásában; a nemi sztereotípiák felszámolása a STEM-tárgyak területén.
  • A tanulás, a tanítás és a készségfejlesztés terén elért kiválóság jutalmazása a következők révén: a) stratégiák és minőségi kultúra kidolgozása és végrehajtása a tanítás terén elért kiválóság jutalmazása és ösztönzése érdekében, beleértve az online oktatást, a kevesebb lehetőséggel rendelkező tanulók tanulmányi tapasztalatának és oktatásának javítását, a hallgatóközpontú tanulást és tanítást a felsőoktatásban, valamint a rugalmas és vonzó tudományos karrierek támogatását, illetve az oktatási, kutatási, vállalkozói, irányítási és vezetői tevékenységek értékelését; b) a tudományos szakemberek képzése az új és innovatív pedagógiai módszerekkel kapcsolatban, beleértve az online vagy vegyes környezetben történő oktatást, a transzdiszciplináris megközelítéseket, az új tantervtervezési, -nyújtási és -értékelési módszereket, amelyek adott esetben összekapcsolják az oktatást a kutatással és az innovációval; c) új gyakorlatok kidolgozása az oktatás megtervezésében, az oktatási kutatás és kreativitás alapján.
  • A felsőoktatási ágazat digitális és zöld kapacitásainak támogatása: a) a felsőoktatási intézmények digitális átalakulásának (beleértve az interoperabilitást) és a hallgatói mobilitás digitalizálásának az európai 269 diákigazolvány-kezdeményezéshez kapcsolódó támogatása; b) a hallgatók és a munkatársak/szakemberek/oktatók digitális készségei fejlesztésének támogatása, valamint c) a pályakövetési adatbázisok támogatása révén. A zöld átállás tekintetében a program támogatni fogja a) az egész intézményre kiterjedő megközelítéseket, b) a szilárd tudományos háttérrel és az egész életen át tartó tanulással párosuló transzdiszciplináris megközelítéseket, többek között mikrotanúsítványok révén, c) a tanterveknek a szükséges zöld készségekkel összhangban történő kidolgozását, d) a hallgatók, a tudományos szakemberek, az egyetemek, a munkáltatók, a közösségek és más érdekelt felek közötti, az éghajlatváltozással kapcsolatos kihívásokkal foglalkozó transznacionális partnerségek előmozdítását annak érdekében, hogy a felsőoktatás az éghajlatváltozás elleni küzdelem valódi éllovasává váljon.
  • Befogadó felsőoktatási rendszerek kialakítása: A program elő fogja mozdítani a mobilitási és együttműködési tevékenységek inkluzív megközelítéseit, mint például a) a menekült hallgatók és oktatók/munkatársak/szakértők oktatásának támogatása, valamint a befogadó országok intézményeinek és munkatársainak/szakembereinek/oktatóinak támogatása e törekvés kezelésében, b) a kevesebb lehetőséggel rendelkező személyek – köztük az alulreprezentált csoportok – hozzáférésének, részvételének és végzési arányának növelése, többek között önkéntes mennyiségi célok kidolgozása révén; c) az érkező mobilitásban részt vevők aktív támogatása a szálláskeresési folyamat során, többek között az érintett érdekelt felekkel a megfelelő és megfizethető lakhatás biztosítása érdekében folytatott együttműködés révén; d) a hallgatók és az egyetemi oktatók mentális egészségének támogatása; e) a nemek egyensúlyának előmozdítása a felsőoktatási intézményekben, az egyes tudományterületeken és a vezetői pozíciók terén egyaránt; f) a polgári szerepvállalás megerősítése az informális tanulás és a tanórán kívüli tevékenységek előmozdítása, valamint a hallgatók önkéntes és közösségi munkájának a tanulmányi eredményeikben való elismerése révén.
  • A hallgatók innovációs és vállalkozói készségeinek támogatása: A program támogatást nyújt az innovációhoz és a vállalkozói készséghez a felsőoktatásban, többek között a) a felsőoktatási intézményeken belüli élő laboratóriumok és inkubátorok létrehozásának és működésének támogatása révén, szoros együttműködésben a vállalkozói szektorral és más érintett szereplőkkel, az innovatív tanulás és oktatás támogatása, valamint a diákvállalkozók abban való támogatása érdekében, hogy ötleteiket vállalkozásokká alakítsák, b) a magánszektor kereskedelmi és nem kereskedelmi szervezeteivel/intézményeivel való tanulási és oktatási partnerségek támogatása révén, amelyek elősegítik a hallgatók innovációnak és vállalkozói készségnek való kitettségét.
  • A felsőoktatási intézmények támogatása az ukrán partnerekkel folytatott együttműködésükben az ukrajnai háborúra való reagálás érdekében: E pályázattípus célja, hogy az európai felsőoktatási intézményekkel való együttműködés révén támogassa Ukrajnát felsőoktatási rendszerének átalakításában és újjáépítésében, többek között a tanulók széles köre számára hozzáférhető oktatás és tanulás minősége és relevanciája terén; innovatív pedagógiai megközelítések; hallgatóközpontú, kihívásalapú és interdiszciplináris megközelítések; digitális és zöld készségek; az egész életen át tartó tanulással kapcsolatos szokások; szakképesítések rendszere; hatékony irányítási gyakorlatok; a tudományos értékek védelme; együttműködés az innovációs ökoszisztémával; közös oktatási tevékenységek és programok kialakítása és megvalósítása.

Az ifjúsági területen:

Elsőbbséget élveznek azok a pályázatok, amelyek hozzájárulnak a 2019–2027 közötti időszakra szóló uniós ifjúsági stratégia alapvető területeihez, melyek a következők: a fiatalok bevonása, összekapcsolása és felelősségvállalásának ösztönzése. Különös hangsúlyt kap a szektorközi együttműködés megerősítése, amely fokozza a fiatalok számára fontos különböző tevékenységek közötti szinergiákat, előmozdítja a fiatalok különböző szintű és formájú részvételét, valamint támogatja a fiatalok aktív polgári szerepvállalását, különösen a társadalmi kirekesztés kockázatának kitett fiatalok esetében. Az ifjúsági terület konkrét prioritásai a következők: 

  • Az aktív polgári szerepvállalás, a fiatalok kezdeményezőkészségének és vállalkozói készségének előmozdítása, beleértve a szociális vállalkozást: A prioritás célja, hogy előmozdítsa az aktív polgári szerepvállalást a fiatalok körében, különösen az önkéntesség és a szolidaritás révén, és ezáltal erősítse a fiatalok – különösen szociális téren jelentkező – kezdeményezőkészségét, továbbá támogassa közösségeiket. Az e prioritás alá tartozó projektek előmozdíthatják a vállalkozói készséget, a kreatív tanulást és a szociális vállalkozást a fiatalok körében. A kultúrák közötti párbeszéd, a sokféleség megismerése és elismerése, valamint a tolerancia előmozdítása kulcsfontosságú e prioritás szempontjából.
  • Az ifjúsági munka minőségének, megújításának és elismerésének javítása: A prioritás célja, hogy minden szinten előmozdítsa az ifjúsági munka, valamint az informális és nemformális tanulás elismerését és érvényesítését, valamint támogassa az ifjúsági munka minőségfejlesztését és megújítását. Ez magában foglalja az ifjúságsegítők online és offline gyakorlatait érintő kapacitásfejlesztést, valamint a marginalizált fiatalok elérésére, a rasszizmus és az intolerancia fiatalok körében való megelőzésére, valamint a digitalizáció kockázatait, lehetőségeit és következményeit tudatosító módszerek kidolgozásának és megosztásának támogatását. 
  • A fiatalok foglalkoztathatóságának erősítése: A prioritás célja a fiatalok kulcskompetenciáinak és alapkészségeinek megerősítése. Az ifjúsági szektor fontos szerepet játszik a fiatalok felnőttkorba való átlépésének megkönnyítésében, többek között munkaerőpiaci beilleszkedésük támogatásában. E prioritás középpontjában a kevesebb lehetőséggel rendelkező fiatalok (köztük a NEET-fiatalok) befogadására és foglalkoztathatóságára irányuló tevékenységek állnak, különös tekintettel a marginalizálódás kockázatának kitett és a migrációs hátterű fiatalokra. 
  • A szakpolitika, a kutatás és a gyakorlat közti kapcsolat megerősítése: Ez a prioritás arra irányul, hogy az igények jobb alátámasztása és a szakpolitikai döntéshozatal megkönnyítése érdekében szorosabb kapcsolatokat teremtsen az ifjúsági szektor, a kutatás és a gyakorlat között. E prioritás szempontjából fontosak lesznek azok a tevékenységek, amelyek elősegítik a fiatalok helyzetének és az ifjúsági szakpolitikáknak a jobb megismerését Európában és azon kívül.

Ismerje meg az alábbi szektorokban rendelkezésre álló együttműködési célú partnerségeket: