Minden oktatónak át kellene élnie azt, ahogyan kitárul egy képzeletbeli ajtó

Interjú Dr. Falus Orsolyával, a Dunaújvárosi Egyetem oktatójával

Dr. Falus Orsolya a Dunaújvárosi Egyetem munkatársaként évek óta részt vesz az Erasmus+ programban és munkásságán visszatükröződik, mennyi mindent ad egy mobilitás.

Oktatoi Erasmus mobilitas Falus Orsolya torok
Minden oktatónak át kellene élnie azt, ahogyan kitárul egy képzeletbeli ajtó

Hiszen az Erasmus+ egy olyan élmény, amely a szakmai fejlődésen túl az emberi kapcsolatokon és megértésen keresztül segíti a kultúrák közötti együttműködést is. Többek között erről mesélt nekünk az alábbi interjúban.

Mi motiválta arra, hogy Erasmus+ ösztöndíjra pályázzon?

Mivel a Dunaújvárosi Egyetemen jellemzően nemzetközi hallgatókat tanítok, számomra az oktatás nyelve inkább az angol. Minden előadás és szeminárium egy „utazás” a számomra, ahol kitágul a világ, és sokféle különböző kulturális háttérrel rendelkező fiatallal találkozom. Az Erasmus+ program lehetőséget biztosított arra is, hogy ne csak a hallgatókkal, de a kollégákkal, más országok oktatóival is kapcsolatot teremtsek.

Hol, milyen intézményben töltötte az ösztöndíjas időszakát és mi alapján választotta épp ezt az intézményt?

Több helyen is jártam már, azonban szinte minden évben visszatérek Törökországba, az Ağrı İbrahim Çeçen Egyetemre, amely Kelet-Anatóliában, az iráni határhoz közel található. 2012-ben találkoztam először ottani kollégákkal, akik Erasmus+ mobilitással látogatták meg az egyetemünket. Ez volt az első alkalom, amikor az Erasmus+ ösztöndíj keretében külföldi kollégákkal találkoztam. Ez a kulturális élmény meghatározó volt az életpályám szempontjából is. 2013-ban életemben először pályáztam, és kiutazhattam Ağrı-ba. 

Ez a lehetőség a mai napig tartó barátságok, munkakapcsolatok, közös kutatások és publikációk, hallgatói és oktatói mobilitások kezdetét is jelentette.


Milyen szakmai munka zajlott az ott töltött időszak alatt? 

Az Ağrı İbrahim Çeçen Egyetem talán legaktívabb európai „nagykövete” lettem az elmúlt évek alatt. A Dunaújvárosi Egyetemen egyik első dolgom volt az Erasmus+ szerződéskötés szorgalmazása a két intézmény között, amely gyümölcsözőnek bizonyult: szinte minden évben érkeznek hozzánk török hallgatók Erasmus+ mobilitással Ağrı-ból, az ottani oktatók részt vesznek a Tudomány Hete alkalmából tartott konferenciáinkon, közös kutatások és publikációk születnek, továbbá ennek köszönhetően a többi török kapcsolat is felvirágzott.

Hogyan segíti a kint szerzett tudás az itthoni munkáját?

Az Ağrı İbrahim Çeçen Egyetem Iszlám Tudományok Karának segítségével olyan forrásokhoz jutottam hozzá, amelyeket Európában más jogász kutató nem ismerhet. Két, külföldön megjelent monográfiát, továbbá számtalan tanulmányt írtam, illetve konferencia előadást tartottam az azóta is folyamatos közös kutatások eredményeként. 

A török hallgatókkal kialakított emberi kapcsolatok nagy mértékben segítik a hozzánk érkező muszlim hallgatókkal kialakított emberi- és munkakapcsolatokat. 


Ennek köszönhetően motiváltabbak, szívesen indulnak tanulmányi versenyeken.

Mi volt a legkedvesebb Erasmus+ élménye?

Mindig a legújabb. Szívmelengető, amikor a török mobilitáson megismert hallgatóim jelentkeznek hozzánk Erasmus+ mobilitással, így Magyarországon is oktathatom őket, majd később újra visszatérnek Stipendium Hungaricum ösztöndíjjal. Látom őket felnőni, komoly, diplomás emberré válni. Legtöbbjükkel a mai napig tartom a kapcsolatot. Beszámolnak arról, hogy mi lett velük, fényképet küldenek az esküvőjükről, a gyermekeikről. A legkedvesebb élményem az volt, hogy a török és kurd hallgatóimmal, akiket Erasmus + mobilitás keretében oktathattam, együtt táncoltunk a Dunaújvárosi Egyetem karácsonyi partiján békében, szeretetben, egymást kölcsönösen tisztelve. 

Az Erasmus+ a béke és egymás megértésének lehetősége.


Mit üzen az oktató társainak, miért éri meg részt venni egy Erasmus+ mobilitáson?

Az első mobilitásom kijelölte az életpályámat, amelyen azóta is töretlenül haladok. Mindenkinek át kellene élnie azt, ahogyan kitárul egy képzeletbeli ajtó, feltárul egy eddig ismeretlen világ, amelyet megismerve nem maradhatunk szűk látókörűek, el kell felejtenünk a gátlásainkat és a berögzült sztereotípiákat. Így kutatóhoz méltó módon, megújult szemlélettel folytathatjuk a hazatérésünk után – bármit is hoz a jövő. 

További információk a felsőoktatási oktatók és intézményi munkatársak számára elérhető Erasmus+ pályázatokról ezen a linken érhetők el.