A MI márciusunk - Tavaszi jeles napok és ünnepek a mesterséges intelligencia segítségével

A projekt keretében a tanulók megtapasztalhatták, hogy milyen segítséget jelent a tanulás folyamatában a mesterséges intelligencia. Az ötletgazdával, Kukk Ibolyával beszélgettünk.

Gyerekek társasjátékoznak
A MI márciusunk - Tavaszi jeles napok és ünnepek a mesterséges intelligencia segítségével

Milyen alapgondolat hívta életre A MI márciusunkat?

A március hónap bővelkedik olyan jeles napokban és ünnepekben, amelyek széles körben felhívják a gyerekek figyelmét a környezeti problémákra, vagy éppen mélyebb ismereteket szerezhetnek nemzeti jelképeinkről, hagyományainkról, szokásainkról. Célul tűztem ki, hogy tanulóim olyan valós problémákkal foglalkozzanak, mint a környezetszennyezés vagy a megújuló energiaforrások. A projekt megvalósításába nemcsak digitális alkalmazásokat vontam be, hanem a mesterséges intelligenciát is, melynek segítségével különböző nehézségi szintű szöveget, feladatokat generáltam

A tanulók megtapasztalhatták, hogy milyen segítséget jelent a tanulás folyamatában a MI, melynek segítségével verset, összefoglalót, fogalommagyarázatot, táblázatot készítettek. Az is célkitűzésem volt, hogy minél több tapasztalatot gyűjtsenek a mesterséges intelligencia tanulásban betöltött szerepéről, teret adtam az önkifejezési tevékenységek széles körben való bemutatására könyvbemutató, kreatív munkák keretében, képi és zenei AI programok használatával.

Mi a projekt lényege röviden összefoglalva?

A MI márciusunk projekt legfontosabb feladata, hogy a gyerekek a meglévő és újonnan szerzett ismereteiket mélyítsék digitális alkalmazások és a mesterséges intelligencia segítségével, és alkalmazzák ezeket az önálló tanulásukhoz. A projekt során megismerhették a MI jellemzőit, a tanulásban betöltött szerepét, lehetőségeit (fogalommagyarázat, összefoglalók, táblázat készítése, szintezett szövegek, feladatok), és veszélyeit is.  Megtanulhatták a jó promptok írásának technikáját, mellyel fejődött digitális íráskészségük. A projekt menetében nagyon fontos volt, hogy a gyerekek alkotó és kreatív módon álljanak a digitális eszközök használatához. Ennek segítségével, csoportmunka keretében, interaktív újságot szerkesztettek a márciusi jeles napokról és ünnepekről, melyet megosztottak a honlapon keresztül az intézmény tanulóival.

MI márciusunk módszertan hírek

Milyen korosztály tudja leginkább hasznosítani a módszertant?

A projektet 3. osztályos gyerekekkel valósítottam meg, akik már rendelkeznek az információszerzéshez, a szövegértéshez és -alkotáshoz szükséges képességekkel. A projekt megvalósításához elengedhetetlen volt, hogy a tanulók nyitottan, érzékenyen és kritikusan viszonyuljanak mások véleményéhez. Tudjanak alapszinten médiatartalmakat, szövegeket és mozgóképes produktumokat alkotni, valamint tudatosan használják a digitális technológia kínálta eszközöket, lehetőségeket, és önállóan, valamint másokkal is együttműködve képesek legyenek alkalmazni azokat.

A mesterséges intelligencia segítségével a tanulók értelmezhettek fogalmakat, képességüknek megfelelő szintű szövegeket olvashattak, ami segíti a differenciálást. A szövegekhez tartozó feladatok közül a gyerekek képességszintjüknek megfelelően választhattak a feladatok közül, amely bármely tantárgynál, tananyagnál alkalmazható. Kreatív tartalmakat készíthettek a MI segítségével, írhattak verset, mesét, alkothattak képet és dalt. Nem utolsó sorban a tanári munkát is nagyon megkönnyítette az MI, hiszen a tartalmakat sokkal rövidebb idő alatt lehetett előállítani. 

A projekt során alkalmazott további digitális eszközök szintén bármely órán, foglalkozáson, különböző tananyagtartalmak elsajátításához adaptálhatók. A választott alkalmazások ingyenesek, nem kell regisztrálni rájuk, jól támogatják az információk rendszerezését, képi megjelenítését, az önálló tanulást.

Milyen segédanyagok tartoznak az ötlethez és milyen eszközökre van szükség a kipróbálásához? 

Milyen a jó prompt lista robotokkal

A projekt megvalósításához asztali számítógépekre és internet hozzáféréshez volt szükség. A kiinduló szövegeink egyrészt a tankönyv szövegei voltak, másrészt beépítettem Csizmadia Mariann Tavaszi jeles napok és ünnepek munkáját.

Minden ötlet megvalósításához nagyon fontos, hogy a szülők támogatását is megnyerjem, melynek érdekében motivációs videót készítettem a Canva alkalmazás segítségével. A kollaborálás, közös munka elősegítése érdekében a Wakelet alkalmazást és a Padletet használtam, amelyre összegyűjtöttem az elkészült munkákat.

A projekt során alkalmazott további digitális alkalmazások szintén bármely órán, foglalkozáson, különböző tananyagtartalmak elsajátításához adaptálhatók. A választott alkalmazások ingyenesek, nem kell regisztrálni rájuk, jól támogatják az információk rendszerezését, képi megjelenítését, az önálló tanulást, mint pl. a Learningapps, Quizizz. 

A projekt folyamán alkalmaztuk a MI chat alapú alkalmazásait, a Geminit, a Chat GPT-t, a képi alkalmazások közül a Tengr.ai-t, a zenei közül a Suno-t. A szövegek szintezéséhez, a tanulók képességeihez igazodó feladatok szerkesztéséhez a Magic School alkalmazást használtam, amelyet a Digitális Témahét egyik webináriumán ismertem meg.

Kiemelt figyelmet fordítottam az ön- és társértékelés fejlesztésére, amelyet különböző értékelőlapok, például pókhálóábra használatával valósítottam meg.

Mit gondol, milyen hozzáadott értéket képvisel A MI márciusunk ötlet?

Minden tanuló másképpen, eltérő ütemben tanul, egyediek az ismeretszerzési metódusai. A mesterséges intelligencia nagy támogatást jelenthet az oktatás személyre szabásában azáltal, hogy képes testreszabott tananyagokat biztosítani a tanulóknak. A MI elmagyarázza a megfelelő fogalmat, segít a tananyagot táblázatba rendezni, a lényeget kiemelni, vázlatot készíteni. Úgy gondolom, hogy az ötlet különlegességét az adta, hogy bemutatta a tavaszi ünnepek témakörén keresztül, hogy hogyan lehet oktatási célra használni a mesterséges intelligenciát. A projekt során nagy mértékben építettem a tanulók érdeklődésére, az együttműködésre épülő tanulás támogatására, a differenciálásra. A projekt keretében alkalmazott módszerek, és a mesterséges intelligencia használata elősegítették az aktív tanulóvá válást, a tanulás tervezését, az egyéni tanulási stílus kialakítását, amelyben szükség volt arra, hogy a gyerekek ismerjék saját képességeiket.

Mi motiválta Önt abban, hogy feltöltse a projektet a Módszertani Ötlettárba? 

Innovátori mesterpedagógusként a tudásmegosztást a pedagógusok között rendkívül fontos tevékenységnek érzem, amely a szakmai fejlődésünkhöz, az oktatási módszerek javításához, megújulásunkhoz járul hozzá. Úgy gondolom, hogy mások tapasztalatának, konkrét gyakorlatának megismeréséből, a hasonló munkakörnyezetben alkalmazott módszerek megismeréséből tudunk a legkönnyebben tanulni. Erre pedig nagyon jó lehetőség a Módszertani Ötlettár, ahová már több ötletemet is feltöltöttem különböző témákban.

Kukk Ibolya profilképMit ajánlana az új feltöltőknek?

Találjanak egy olyan témát, amely felkelti a gyerekek érdeklődését, alkalmas a differenciálásra, az önálló ismeretszerzésre, több kompetenciaterületet is fejleszt. A téma után találják meg a megfelelő technikákat, alkalmazásokat, amelynek segítségével a gyerekek maguk is aktív részeseivé válhatnak önálló tanulásuknak. Nagyon fontos, hogy a projekt értékelési rendszere jól kidolgozott, átgondolt legyen, fejlesztve ezzel a tanulók ön- és társértékelését.

Pedagógusként, oktatóként honnan szerez inspirációt az ötletek megvalósításához? 

Folyamatosan részt veszek a Digitális Témahét, és az eTwinning webináriumain, ahol számos gyakorlati tanácsot kaphatunk egy-egy projekt indításához, dokumentálásához, az alkalmazások használatához. Külön kiemelném, hogy ezek a webináriumok videók formájában többször megtekinthetőek. Idén kiemelt téma volt az MI használata, ami nagyon felkeltette az érdeklődésemet, különösen az önálló tanulásban betöltött szerepe miatt. Ennek nyomán több akkreditált képzést is elvégeztem, mert azt tapasztaltam, hogy a mesterséges intelligenciával támogatott tanulás növeli a diákok motivációját, aktív cselekvésre ösztönzi őket, amelyre mindenképpen szeretnék a későbbiekben is építeni pedagógiai munkám során.

Képek: Kukk Ibolya

Ismerje meg Kukk Ibolya - A MI márciusunk című projektjét!

A Digitális Pedagógus Díj elismerésben részesült projekteket interjúsorozatban mutatjuk be honlapunkon. Fedezze fel a 2024-es díjazottakat, valamint a korábbi évek elismert proketjeit.