Meghatározó szakképzési élmények nemzetközi keretek között
Dán pedagógiai módszerekkel ismerkedhettek meg váci tanárok és diákok az Education Requires Appliance of SDGs Erasmus+ projekt Innovation Camp elnevezésű programja során.

2021. május 17- 21. között zajlott az online oktatás, melyre 8 országból érkeztek résztvevők, köztük két magyar oktató, Čović Judit és Szalay Péter, valamint három középiskolás tanuló, Ott Anna, Pálocska Csenge és Kertész Ibolya.
KÉSZSÉGFEJLESZTÉS DÁN MÓDRA
A Közép-magyarországi ASzC Táncsics Mihály Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium diákjai 3-4 tagú nemzetközi csoportokban dolgoztak öt napon át, hogy innovatív és fenntartható megoldást találjanak egy valós problémára, majd a hét utolsó munkanapján egy rövid prezentáció keretében bemutassák azt az online workshop közönségének. Az online program munkanyelve angol volt, így a diákoknak a többi hét ország diákjaival és tanáraival is idegen nyelven kellett kommunikálniuk. Ez nagyban hozzájárult szakmai, illetve nyelvi készségeik fejlődéséhez, valamint interkulturális ismereteik fejlesztéséhez.
A projektben részt vevő oktatók feladata az volt, hogy megfigyeljék és segítsék a diákok munkáját, vagyis coaching feladatokat lássanak el a projektben részt vevő országok tanár kollégáival karöltve. A tanári visszajelzések alapján értékelés készült, melyet az AERES (Wageningen, Hollandia) felsőoktatási intézmény munkatársai összesítenek, így a mostani, éles helyzetben szerzett tapasztalatok által továbbfejlesztett projekt alkalmazható lesz bármelyik másik országban. A magyar partner egyik legfőbb feladata az ERASDG projektben ezek után az lesz, hogy ezt a pedagógiai módszert tesztelje a saját tanulóin, majd ezeket a tapasztalatokat is beépítsék a módszerbe.
„Az Innovation Camp egy igazi 21. századi oktatási módszer (…) A fiatalok végre nem az iskolapadban ülve hallgatják az órákat, hanem aktívan, tevékenyen és kreatívan vesznek részt egy probléma feltárásában, annak részletes megismerésében, a lehetséges megoldások megvitatásában és azok szakmai értékelésében is, míg végül – a folyamat eredményeként – megszületik a megoldás. (…) Egy ilyen foglalkozás hozzájárul ahhoz, hogy diákjaink egy igazi munkahelyen, egy team-ben is ügyesen helyt álljanak. Felkészíti őket a való világban zajló munkára, az emberi kapcsolatok kezelésére és jobb lehetőségeket biztosít nekik a munkaerőpiacon.” – Čović Judit
A projekt amellett, hogy a diákokat és az oktatókat értékes nemzetközi tapasztalatokhoz és élményekhez juttatja, a hazai szakképzés fejlesztéséhez is hozzájárul, ami illeszkedik a Közép-magyarországi Agrárszakképzési Centrum három nemzetközi stratégiai célkitűzéséhez: korszerű szakképzés biztosítása a nemzetközi gyakorlatok segítségével; nemzetközi együttműködések fejlesztése; a résztvevők szakmai és személyes kompetenciáinak folyamatos fejlesztése külföldi tapasztalatok segítségével.
„Ebben a nemzetközi táborban nagy szerepet kapott egymás megismerése, aminek köszönhetően gyakorlatilag a munka nagyon hamar folyamatossá, zökkenőmentessé vált. Mivel minden csoport tagjai különböző országból voltak jelen, különböző szakirányt is tanulnak, ki tudták egészíteni egymás tudását. Nyitottak voltak egymás gondolataira, jó volt nézni, ahogy barátkoznak egymással.” – Szalay Péter
ELSŐ ERASMUS+ ÉLMÉNYEK KÖZÉPISKOLÁS SZEMMEL
A váci Táncsics iskola tanulói – Anna, Ibolya és Csenge – elmondták, hogy ez volt az első Erasmus+ tapasztalatuk, és mindhárman nagyon pozitív benyomásokat szereztek. Olyan élményben volt részük, amely a továbbiakban is ösztönözni fogja őket az Erasmus+ program nyújtotta lehetőségek felfedezésére. A lányok csapataikban dán, finn, holland, lengyel, spanyol és osztrák diákokkal működtek együtt, és az ötnapos online program alatt maradandó kapcsolatokat sikerült kialakítaniuk a külföldi társaikkal, valamint gördülékeny és proaktív csapatmunkáról számoltak be mindhárman. Többségük azóta is tartja a kapcsolatot a csapattársakkal.