Jó példákkal a kulcskompetenciák fejlesztéséért

A Békés Vármegyei Kormányhivatal Erasmus+ projektjének fókuszában az alacsony képzettségű felnőttek alapkészségeinek fejlesztése állt.

jo_peldakkal_a_kulcskompetenciak_borito
Jó példákkal a kulcskompetenciák fejlesztéséért

Sikeres Erasmus+ projektjüket képzések szervezésével, tananyagfejlesztéssel, és a fejlesztést végző oktatók és szakemberek érzékenyítése és felkészítése során alkalmazható eszköztár bővítése által valósították meg.  Ruzsa Alexandrával, a kormányhivatal mentálhigiénés szakemberével és munkaerőpiaci tanácsadójával beszélgettünk.

Mi indokolta a projekt létrejöttét? 

Az EU tagállamaiban egyre gyakrabban alakul ki munkaerőhiány bizonyos szektorokban. Az alacsony iskolai végzettségűek általában alacsonyabb presztízsű és fizetésű munkahelyeken találnak maguknak állást. Ez a célcsoport az, amelyik leginkább ki van téve a munkaerőpiac változásainak, nehézséget okoz számukra a változásokhoz való alkalmazkodás, ezáltal nehezebb egy munkahelyen megtartani őket. Ehhez hozzájárul a technológiai fejlődés is: a mesterséges intelligencia szerepe felerősödik, és ahol az automatizálás már elkezdődött, az általuk végzett munkafolyamatok nagyon könnyen kiválthatók. Ezáltal az alacsony végzettségű munkavállalók a perifériára kerülhetnek. Mivel az olló egyre jobban kiszélesedik a munkaerőpiac fejlődésének köszönhetően (pl. home office, rugalmas munkavégzés, automatizálás, stb.), még most, idejében el kell kezdeni ezzel a célcsoporttal foglalkozni. 

Az alapoknál kell kezdeni, mert gyakran az írással, olvasással, vagy a szövegértéssel is problémáik vannak, sok esetben lemorzsolódtak az oktatásból. Ahhoz, hogy el tudjanak helyezkedni, megfelelő képzettségre van szükségük, de még ezt megelőzően fel kell őket készíteni arra, hogy egyáltalán hogyan tanuljanak. Már a képzésbe való bevonásukhoz is intézkedéseket kell tennünk. 

Összegezve tehát az alacsony végzettségűek elhelyezkedése és ezután a munkában tartásuk egyre nehezebb feladat a foglalkoztatási szervezetek és a képzőintézmények számára egyaránt. Mindezek tették indokolttá a fenti projekt és a konzorcium létrehozását.

Milyen szerepet vállal a kormányhivatal az alacsonyan képzett fiatalok munkaerőpiaci integrálása kapcsán?

A végső célunk, hogy az alacsony iskolai végzettségűek motivációs és tanulási szintjét megemeljük, egyrészt azért, hogy el akarjanak helyezkedni a munkaerőpiacon, másrészt, hogy meg is tudják tartani az állásukat, nagyobb legyen az elhivatottságuk a munka iránt. Kiemelt feladat a magabiztosságuk és az önbizalmuk növelése is, mert így nagyobb valószínűséggel vesznek részt tanácsadásokon. Rendszerszinten fontos cél, hogy a foglalkoztatási és a képzési irányok strukturáltabbak legyenek, tartós legyen a foglalkoztatásuk és magasabb arányban vegyenek részt a képzésben és oktatásban. Ha ezek megvalósulnak, már célt értünk a munkánkkal.

Elsősorban milyen (kulcs)kompetenciákat, készségeket kell fejleszteni az esetükben?

Az első az alapszintű számítógépes ismeret, emellett az írás-olvasás és szövegértés, majd a kommunikációs és nyelvi készségek fejlesztése is kulcsfontosságú. Egy haladóbb szint a szakmai képzés, ahol már konkrétan egy szakmához kapcsolódó képességekről és kompetenciákról beszélünk. Mivel a munkaerőpiac folyamatosan változik, ezért a rugalmasságra és a tanulási képességre is nagy hangsúlyt kell fektetni. Szükség van az önbizalom erősítésére is, hiszen az alacsony iskolai végzettségűek gyakran sokáig vannak távol a munkaerőpiactól, vagy sokszor visszaesnek és újra és újra álláskeresők lesznek, ezért úgy érzik, hogy ők nem hasznos tagjai a társadalomnak. Őket bátorítani kell a visszatérésre. A munkahelyi etikett és a szervezettség szintén fontos szempontok. A mai munkahelyeken már nem csupán a szakmai tudás számít, hanem az, hogy az egyén hogyan tud a csapatba, szervezetbe beilleszkedni. Ez ismét egy fejlesztendő terület, amelyet meg kell támogatnunk.

Ki volt a projekt fő célcsoportja, és mi volt a legfőbb célja?

Nagyon széles a paletta: mindenki, aki az alacsony iskolai végzettségűekkel valamilyen szinten foglalkozik, aki valamilyen szinten tenni tud a fejlesztésükért. A kulcskompetencia felnőttkori fejlesztésében érdekelt szervezetek közötti koordinációért felelős kollégák, olyanok, akik közvetlenül, akár napi szinten találkoznak a célcsoporttal (pl. a HR szakemberek), közösségszervezők, szociális munkások, önkormányzati dolgozók, civil szervezetek, kormányablak képviselők, a közművelődési intézetek és a kulturális intézmények munkatársai, képzésért és a foglalkoztatásért felelős szakemberek.  Nagyon fontos célcsoport volt még az egyéni és csoportos tanácsadással, pályatanácsadással foglalkozó munkaerőpiaci tanácsadók, a felnőttképzésben részt vevő mentorálásért felelős szakemberek, az oktatók és az oktatók szakmai továbbképzését végző főiskolai és egyetemi tanárok, végül és nem utolsó sorban a felnőttek előzetes kompetenciájának a mérésében részt vevő - és a tananyagfejlesztésért felelős szakemberek. 

A fő cél az volt, hogy a projektben részt vevő partnerek egymástól tanuljanak és egymással kooperálva kialakítsák a megfelelő keretrendszert, ezáltal bővüljön az alkalmazható eszköztár. A projekt során megosztottuk egymással a tapasztalatokat, jó gyakorlatokat, amelyeket saját környezetben is kipróbálhattunk.


Minden partnerszervezet 2-2 napos projekttalálkozókat szervezett, ahol az együttműködésükben lévő szervezetekhez meghívták a konzorciumi tagokat. Ott alkalmunk nyílt megnézni, hogyan működnek a jó gyakorlatok a valóságban. A kollégák által „hazahozott” gyakorlatokat pedig beépítettük a működésünkbe. Sajnos a 2020 szeptemberére tervezett magyarországi projekttalálkozó a pandémia miatt csak online formában valósulhatott meg. 

Milyen eredmények születtek a projekt során, mire a legbüszkébbek?

Az egyik legfontosabb, amire nagyon büszkék vagyunk, a jó gyakorlatok gyűjteménye. A kiadvány pontos, kézzelfogható leírásokat tartalmaz, tehát azok is könnyen tanulhatnak belőle, vagy akár adaptálhatják a módszereket, akik nem voltak jelen a projekt megvalósításánál. A másik nagyon fontos eredmény a felnőttkori kulcskompetenciák fejlesztésében közreműködő szakemberek felkészítésének keretrendszere. Ebben a szakemberek, a felnőttek alapkompetenciájának fejlesztését megvalósító oktató, tanár és tréner, valamint a képzési tanácsadó és a fejlesztést támogató egyéb segítő szakemberek számára szükséges kompetenciákat gyűjtöttük össze. Van egy javaslatcsomagunk szakpolitikai döntéshozók, felnőttképzési intézmények és egyéb szervezetek számára is. Ez tartalmazza, hogy milyen intézkedéseket javaslunk a felnőttkori alapkészégek fejlesztése érdekében. Szintén büszkék lehetünk a disszeminációs tevékenységeinkre, a fenti eredmények megosztására ugyanis kiemelt figyelmet fordítunk. Fontos számunkra, hogy a munkánkat, a tapasztalatainkat, a projekt eredményeit a lehető legszélesebb körben terjesszük. Házon belül, a kollégák számára is nagy motivációt jelent egy-egy ilyen projektben való részvétel. 

Mi volt a konzorcium, illetve projektcsapat erőssége Ön szerint?

Nagyon fontos a projektnek megfelelő partnerek kiválasztása. Úgy választottunk, hogy az adott tématerületet minden oldalról meg tudjuk közelíteni, minél szélesebb körű legyen az intézmények profilja. Emellett a saját kormányhivatali projektcsapatunk is kiváló és lelkes, elhivatott szakemberekből áll, akik igazi katalizátorai a projekteknek. Szerintem enélkül nem megy. A konzorciumi munka is a projekt erőssége volt, folyamatos volt a kapcsolattartás és minden terv és dokumentáció időben készen állt a közös munkához. Mindenkinek megvolt a saját felelősségi köre, területe, amit már a projekt kezdetén tisztáztunk.

Miért ajánlaná másoknak is, hogy pályázzanak?

Mert néha csak egy jó ötlet kell, hiszen rengeteg tudás rejlik az intézményekben, a kollégákban, a partnerekben. Nagyon sok esetben nem szükséges új dolgokat kitalálni, elég megnézni, hogy külföldön működő gyakorlatok mitől és hogyan működnek jól. Rengeteg jó példát láttunk kint, amit beépítettünk a működésünkbe. A mi intézményünk például folyamatosan pályázik. Mindig hosszú távon gondolkodunk, a projektjeink egymásra épülnek, amivel nagyrészt a jó gyakorlatokat próbáljuk tovább erősíteni. Jelenleg is fut két Erasmus+ projektünk és van egy elbírálás alatt álló is. 
Nem csak egy intézménynek és a környezetének hasznos, de a kollégáknak is nagyon jó érzés, ha részt tudnak venni ilyen projektekben, sokat készülnek rá és óriási motivációt jelent számukra. Nagyon fontos, hogy az alacsony iskolai végzettségűek felzárkóztatásáért dolgozunk, de ugyanakkor a saját kollegáink segítése is kiemelendő feladat és cél, mert azoknak is  nekik is szüksége van a megújulásra és a szakmai töltekezésre, akik régóta nehéz célcsoportokkal és értük dolgoznak.

Békés Vármegyei Kormányhivatal 
A projekt címe: Back to learning – developing key competence of adults for high quality learning opportunities
Koordinátor: Pántya Imre főosztályvezető

A cikk eredetileg a Pályázati Pavilon 2023-as számában jelent meg. Hasonló tartalmakért lapozza fel online kiadványunkat vagy töltse le magazinunkat PDF-ben!