E-motiváció a Nexus révén - digitális kapocs nyelvtanuló és tanára között

Hiánypótló alkalmazást fejlesztett az Itt és Most Egyesület felnőtt tanulási partnersége során.

E motivacio a Nexus reven
E-motiváció a Nexus révén - digitális kapocs nyelvtanuló és tanára között

Az online nyelvtanulási módszerek egyre népszerűbbek, azonban hosszú távon a digitális oktatásból nem maradhat ki a tanári támogatás sem.

Nexus: nyelvtanárok és diákok az online térben

„Egyre több nyelvtanuló választja a tantermi oktatás helyett az online alkalmazásokat. Ezekből azonban teljes mértékben hiányoznak a tanárok, ami egyik oldalnak sem jó. A diákok hosszú távon hiányolják azt a motivátort, azt a segítőt, amit a tanár képvisel. Online tanulás esetén hiányzik a személyre szabott bátorítás, magyarázat” – mondta Müller Helga, a projekt koordinátora. „Ugyanakkor a tanárok is szeretnének csatlakozni a diákjaikhoz az online térben. Ők egyre kevésbé találják azokat az eszközöket, amikkel a nyelvtanulókat rávehetik arra, hogy az első lelkesedés után ne adják fel a nyelvtanulást. Mi egy olyan platformot akartunk létrehozni, amelyben ezt a két oldalt egymás mellé tudjuk tenni.” 

Ezzel a gondolattal született meg a Nexus. A webes és mobil alkalmazást már meglévő nyelvoktatói szoftverekkel lehet összekötni, és a tanár tud hozzá kapcsolódni. Lehetővé teszi, hogy az oktató kiadja a feladatot, figyelemmel kövesse diákjai fejlődését, és annak megfelelően alakítsa a tananyagot. A tanár a Nexus révén látja, hogy ki mennyi időt töltött a feladatmegoldással, kinek mik az érdeklődési területei, mely nyelvtani szabályok vagy szavak mennek jobban vagy kevésbé, és így személyre szabott feladatsort adhat ki az online térben. Mindez megvalósulhat egyéni, de akár csoportos formában is. „Csoportos oktatás esetén a tanár eldöntheti, hogy az adott feladatot a teljes csoportnak adja ki, vagy van, akit felment, másnak plusz feladatot ad. Léteznek kötelező és szabadon választhatóan megoldható feladatok. Maximálisan testre lehet szabni, a saját tanulási stílusához, üteméhez, érdeklődési területéhez igazítani egy-egy diák nyelvtanulását, még akkor is, ha csoportos programban vesz részt” – árulta el Helga.

Amikor két világ találkozik…

Az "Empowering Teachers with Technology – Nyelvtanárok a digitális világban" projektben magyar, brit és olasz partnerek vettek részt. A partnerség két fő részből állt össze: az oktatási és az IT fejlesztői csapatból. Az előbbit nyelvtanárok, oktatási és módszertani szakemberek alkották: az ő feladatuk volt az oktatás ötvözése az online közeggel, hogy egy olyan alkalmazás jöhessen létre, ahol a diák jól érzi magát, a tanárnak pedig megvannak az eszközei a motiváláshoz. Az IT munkatársak a webes és mobil alkalmazás fejlesztéséért feleltek.

„A projekt elején elég sok energiánkat elvitte, hogy összeszokjon a csapat. Az alapvető kulturális különbségek és nyelvi korlátok mellett két dologgal is meg kellett küzdenünk. Egyrészt, a tanárok és az informatikus fejlesztők egészen más világban élnek. Más prioritásaik és munkamódszereik vannak. Másrészt, a partnerség elég változatos összetételű volt: nyelviskola, civil szervezet, üzleti vállalkozás, informatikai fejlesztő is volt benne… Miután megtanultuk egymást kezelni, megismertük egymás prioritásait, szokásait, módszereit, már gördülékenyen ment a munka.”

A döcögős indulás ellenére a partnerség tagjai nagyon sokat tanultak a csapat sokszínűségéből. Az "Itt és Most Egyesület" munkatársai sok új munkamódszert ismerhettek meg, és építhettek be a szervezeti mindennapokba; az IT oldal képviselői online megoldásokat és kommunikációs platformokat ismertettek meg a csapattal.

„Megtapasztaltuk, hogyan tudunk együtt dolgozni egészen más típusú emberekkel és szervezetekkel, olyanokkal, akiknek mások az érdekeik, az értékeik, a módszereik, a prioritásaik. Azt javaslom azoknak, akik vegyes csapatokkal dolgoznak együtt, hogy legyenek nyitottak és türelmesek egymáshoz. Én azt tapasztaltam, hogy mindenki nagyon szívesen tanul a többiektől, és örömet okoz, amikor azt látjuk, hogy sikerült megismerkednünk, egy hullámhosszra kerülnünk, és együttműködnünk a projekt során” – tette hozzá Helga.

E motivacio a Nexus reven

Komplex, mégis felhasználóbarát 

A gördülékeny együttműködésre szükség is volt egy olyan összetett alkalmazás kialakításakor, mint a Nexus. „Arra törekedtünk, hogy egy egyszerű, könnyen használható felület legyen az, amit az alkalmazásból a diák vagy a tanár lát. Emögött azonban nagyon komoly tudatosság van, hiszen egy egészen új munkamódszert jelent az, hogyha valaki online szeretne nyelvet tanulni vagy éppen tanítani. Azért, hogy ezt gördülékennyé tegyük, beépítettünk chat funkciót, valamint készítettünk több, mint száz, oktatást és tanulást megkönnyítő kisvideót.” 

A videókat egyrészt a tanároknak szánták: bemutatják az alkalmazás funkcióit, valamint módszertani segítséget nyújtanak az online oktatáshoz. „Tudtuk, hogy nagyon sok tanárnak még egészen új ez a világ. Nem nagyon tudják, hogy hogyan kell a tanteremből kilépni, és átmenni a digitális világba, ezért mindenképpen szükség volt a módszertani videókra.” Ugyanakkor létrehoztak egy adag motivációs videót is, kifejezetten a tanulók igényeire szabva. Ezeket a tanár tudja ajánlani, amikor azt látja, hogy elakadt a diákja például a nyelvtannal vagy a szótanulással.

Bár a kirobbanó koronavírus világjárvány hatására sok mindent át kellett alakítaniuk a projekt megvalósítása közben, az alkalmazás fejlesztését részben meg is könnyítette. Az otthontanulással előtérbe kerültek azok a megoldások, amiknek a fejlesztését a csapat célul tűzte ki. Így a tesztelésben több ezer nyelvoktató tanár és nyelvtanuló diák vett részt, közülük pedig több százan azóta is intenzíven használják a felületet.

Ugyanakkor nemcsak az online oktatás során lehet hasznos a Nexus. „Hogyha a tanár beviszi az osztályterembe ezt az alkalmazást, sokkal nagyobb hajlandósággal és örömmel tanulnak a diákok. Egy modern, divatos, hozzájuk közelálló lehetőséget kapnak a hagyományos, és mondjuk ki, unalmas, tankönyves, munkafüzetes, szótáras, tanulós verzió helyett.” 

E motivacio a Nexus reven

Több együttműködés, MI és a hátrányos helyzetű gyerekek támogatása 

A szervezet hosszú távra tervez a Nexus-szal. Egyrészt, szeretnének minél több nyelvoktatói platformot az alkalmazáshoz kapcsolni, hogy még több embert érhessenek el. Másrészt, a mesterséges intelligencia (MI) és a nyelvoktatás összekapcsolásának lehetőségeit is szeretnék felmérni. Végül pedig civil szervezetként a kevesebb lehetőséggel rendelkezőknek is elérhetővé szándékozzák tenni az online oktatást.

„Sokat foglalkozunk kevesebb lehetőséggel rendelkező gyermekek támogatásával. Elsősorban a tanuláson keresztüli felemelésük a célunk, amihez kézenfekvő megoldás a Nexus. Elindítottunk egy komoly projektet, amelyben hátrányos helyzetű gyerekeknek tabletet biztosítunk, a tableten keresztül nyelvoktató alkalmazást érnek el, a Nexuson keresztül pedig nyelvtanárt. Így még azok a gyerekek is, akiknek egyébként nincsen lehetőségük nyelvoktatásban részesülni, leküzdhetik a hátrányukat.” 

A projekt értékei: 
A projekt megvalósításáért egy vegyes összetételű, különböző módszerekkel és prioritások mentén dolgozó tagokból álló csapat felelt. A partnerség komplexitása nagyban hozzájárult ahhoz, hogy egy innovatív, felhasználóbarát, az online nyelvoktatást hiánypótló módon teljesebbé tevő alkalmazás jöjjön létre. A Nexus összeköti az online térben a nyelvtanárokat és diákjaikat, valamint az online nyelvtanulási szoftverek feladatait. Az alkalmazás elérhető androidos, iOS, valamint webes formátumban is.

Szervezet
: Itt és Most Egyesület
A projekt címe: Empowering Teachers with Technology – Nyelvtanárok a digitális világban
Koordinátor: Müller Helga
A projekt honlapja ITT érhető el.