Az Erasmus+ programmal álmokat váltunk valóra
Cseri Nikolettel, az Erasmus+ projekt koordinátorával beszélgettünk
Egy projekt, melynek során a tanulók egyszerre léptek szintet médiaismeretből és emberségből. A diákok érzékenyítése filmkészítés által és a filmen keresztül valósult meg.

Mi volt a Szociális és IKT készségek fejlesztése filmekkel című projekt legfőbb célkitűzése?
Egy filmkészítési programot szerettünk volna megvalósítani, melynek keretében a kirekesztés, a diszkrimináció és a bántalmazás témáit dolgozzuk fel a diákok közreműködésével. Úgy építettük fel a projektet, hogy az első stációktól az utolsóig, az ötlettől a megvalósításig, azaz a teljesen elkészült filmig végig tudjuk vinni. Ehhez öt találkozóra volt szükség, ezek voltak a legfontosabb mérföldkövek.
Hogyan épült fel a partnerség?
Magyar koordinálással olasz, török, portugál és görög iskolák alkották a partnerséget. A projektünket elsősorban középiskolásoknak szántuk, így a korosztály 15 és 20 év közé tehető. Az iskolák között voltak gimnáziumok, amik az egyetemi képzésre készítik fel a diákjaikat, illetve mi, szakképző intézményként például technikumi diákokat vontunk be a közös munkába.
Mire a legbüszkébbek?
Öt különböző témában készült kisfilmünk, melyeket fel lehet használni akár idegennyelvi, akár osztályfőnöki órákon, hiszen a diákok fontos társadalmi problémákat dolgoztak fel, például a kirekesztést, a rasszizmust, az előítéletekkel, sztereotípiákkal való megbirkózást. Született továbbá egy szintén jól használható díjnyertes rövidfilmekből álló gyűjteményünk és egy módszertani gyűjteményünk is, melyeket már használtuk belső tanári továbbképzéseken. Ennek hatására a projektben aktívan nem résztvevő kollégák is kisfilmeket gyártanak szemléltetésre, összefoglalásra. Ugyanezt tapasztaljuk a diákoknál is, akik nemcsak a saját közösségi médiás megjelenésüket fejlesztették így tovább, de adtak már le házi feladatot is videós prezentációban, sőt a szalagavatóra is ők készítettek kisfilmet.
Mi volt a legemlékezetesebb pillanat?
Rengeteg emlékezetes pillanatunk volt a megvalósítás során. Nehéz eldönteni, hogy a görögországi forgatást említsem, ahol professzionális eszközökkel a tengerparton forgathattunk, vagy a római Cinecittá díszletei közötti sétát, olyan klasszikus filmek helyszínét, mint a Ben Hur vagy a Kleopátra. Talán a zárótalálkozójának fénypontját emelném ki, amikor a résztvevő diákok és tanáraik egy színházteremben nézhették meg az elkészült rövidfilmeket, igazi gálahangulatban.
Személyes szinten hogyan hatott Önre koordinátorként és pedagógusként a projekt?
2009. óta veszek részt aktívan nemzetközi projektekben, 2013. óta az intézményünk projektkoordinátora is vagyok, viszont ez volt az első alkalom, hogy koordinátori szerepem volt a pályázatírástól a megvalósításig. Öt ország munkáját kellett összehangolni három időzónában, és bár tanultam menedzsmentet az egyetemen, az igazi, nemzetközi tapasztalatot ilyen helyzetben lehet megszerezni. Pedagógusként új módszereket ismertem meg, új technikákat tanultam, amiket hosszú távon is alkalmazni fogok. Mindezek mellett mégis azt tartom a legfontosabbnak tanárként és koordinátorként, hogy olyan diákoknak tudom a munkámmal megteremteni az utazási, külföldi tapasztalatszerzési lehetőséget, akik az Erasmus+ pályázatok nélkül ezt nem tehetnék meg. Amikor a tizenéves diák először látja az óceánt, vagy először ül repülőre, az új erőt ad a további munkához. Álmokat teljesítünk be azáltal, hogy a projekteket megvalósítjuk.
Kinek ajánlaná az Iskolai, óvodai partnerségek pályázattípust, amiben megvalósították a projektet?
Minden kollégát arra buzdítok, hogy vágjon bele, próbálja ki – általános iskolától középiskoláig. A partnerségi együttműködéseknek az az egyik legnagyobb előnye, hogy a diákok használják a tanult idegennyelvet, csoportokban dolgozhatnak, miközben világot látnak. A tanárok számára pedig az együttműködést segíti elő ez a pályázati forma, hiszen a külföldi tapasztalat és az, hogy belekapcsolódhatunk egy kicsit egy másik iskolának az életébe, óriási pluszt ad.
Mit jelent az Önök számára a Nívódíj elnyerése?
A Nívódíj egy olyan szakmai elismerés, ami megerősít abban, hogy jól végezzük a dolgunkat. Kis intézmény vagyunk, kevés tanárral a tantestületben, viszonylag kevés diákkal, akik között sok a sajátos nevelési igényű, illetve a beilleszkedési-, tanulási-, magatartási nehézséggel küzdő tanuló. Végtelenül büszke vagyok magunkra, hiszen ebben a díjban benne van az a rengeteg munka, amit nemcsak a projektben aktívan résztvevők, de a többiek is tettek azért, hogy meg tudjuk valósítani a terveinket. Az intézményünk számára pedig azt jelenti, hogy az a támogató környezet, amit a tantestületen belül élvezhetünk, ilyen sikerekre is vihet bennünket és diákjainkat.
Intézmény: Budapesti Gazdasági Szakképzési Centrum Terézvárosi Technikum és Szakképző Iskola
A projekt címe: Szociális és IKT készségek fejlesztése filmekkel (Developing ICT and social Skills by cinema)
Pályázattípus: Iskolai, óvodai partnerségek, köznevelési szektor (KA2 SCH)
Koordinátor: Cseri Nikolett
A projekt honlapja: sites.google.com/view/develcinema/