Kovács Ákos
Ákos kíváncsi volt arra, hogy mire képes egy másik országban, egy teljesen új közegben.
A Békéscsabai Evangélikus Gimnázium idén érettségizett 19 éves diákja kiskora óta szenvedélyes utazó, akit kiruccanásai alkalmával minden érdekel a gasztronómiától a történelmen át az irodalomig. Az angol mellett olasz a második nyelve, így egy álma vált valóra, amikor 2020-ban egy hetet, 2021-ben pedig hosszútávú diákmobilitás keretében, 2 hónapot tölthetett el a szicíliai Marsalában. Szerette volna megnézni, hogy amit a tankönyvekből tanult Olaszországról, az hogyan is néz ki a valóságban. Kint meglepődve tapasztalta, hogy a magyarok és a dél-olaszok nagyon jól megértik egymást. Külföldi kalandjairól az Utas és holdvilág elnevezésű Facebook oldalon számolt be.
„Nagyon jó érzés abba belegondolni, hogy Békéscsabától nagyon-nagyon messzire van egy hely, ahol mosolyogva gondolnak rám.”
Szerinte egy középiskolás számára nagy kihívás, hogy sokezer kilométerre az otthonától is megtalálja önmagát – azonban ő nagyon hamar beilleszkedett, „olaszként működött Szicíliában”, amelyre azóta második otthonaként tekint. Azért a kinti oktatás – amit ő „rendes káosz”-nak nevez – tartogatott meglepetéseket a számára, de egy idő után már természetesnek vette a folyamatos órarendváltozást és a rugalmasan kezelt szüneteket. Mindemellett izgalmas volt megtapasztalni a hazainál egy sokkal interaktívabb oktatási formát.
Az angol mellett az olasz nyelvtudását is sikerült feltornáznia, így most már magabiztosabb a nyelvtudása és beszéd közben könnyebben vált nyelvet. A külföldön töltött idő alatt nemcsak az olasz kultúrát ismerhette meg közelebbről: mivel Szicília egyfajta olvasztótégely, a középiskolák pedig rengeteg más ország diákjait fogadják, egy igazán sokszínű és modern multikulturális élményben részesült.
„Az Erasmus+ hatalmas kaland, de ami igazán fontos, hogy egy teljesen másik nézőpontot tudunk megismerni. Szerintem nekünk, kiutazóknak felelősségünk is van abban, hogy ezt továbbadjuk. Nem elég, hogy kimegyünk, tapasztalunk és tanulunk, azt a tudást, amit ott megszereztünk, mindenképpen hozzuk is haza és igyekezzünk beépíteni a saját életünkbe.”