Discover Your English Voice - Hallasd a hangod angolul!
Az Eszterházy Károly Egyetem élményközpontú nyelvi programja megújító és inspiráló módon hat a középiskolai angol nyelvtanításra és a tanárképzésre.

A jelenleg 12 középiskolában működő, félévente több mint 300 középiskolás diákot és 30 angoltanári pályára készülő egyetemi hallgatót, 22 középiskolai mentortanárt bevonó projektalapú `Discover Your English Voice – Hallasd a hangod angolul!` című nyelvi programot az Eszterházy Károly Egyetem Anglisztika és Amerikanisztika Intézet Nyelvpedagógia Műhelye dolgozta ki.
A komplex nyelvi program egyszerre hat megújító és inspiráló módon a középiskolai angol nyelvtanításra és a tanárképzésre, valamint a középiskolai mentortanárok szakmódszertani eszközkészletére is. A projekt olyan élményközpontú, projektalapú, tanórán kívüli foglalkozásokat kínál gyakran hátrányos helyzetű régióban élő középiskolás diákoknak, tanárjelölt hallgatók bevonásával, amelyek növelik a nyelvtanuláshoz szükséges motivációt, formálják attitűdjüket, és ezáltal növelik a KER szerinti B2 szintű nyelvvizsgát, illetve az ezzel egyenértékű, sikeres emelt szintű idegen nyelvi érettségit tevő diákok számát.
A Műhely egyértelmű szellemi terméke az a tananyagcsomag, amely a középiskolákban a tanórán kívüli foglalkozásokhoz ad tartalmi alapot. Ez külön alprogramokból épül fel, mint nyelvfejlesztés drámagyakorlatokkal, kreatív írás-zsurnalisztika, prezentációs készségek és kritikai gondolkodás. Ezek mindegyike igyekszik kreatív írásra, kritikai gondolkodásra, autonóm tanulásra, prezentációk megtartására készíteni a hallgatókat és általuk a középiskolás diákokat.
A tanárjelölt hallgatók e tárgyakat szabadon választható tantárgyak keretében veszik fel – és lényegében e tárgyak keretében készítik fel őket a középiskolai gyakorlatra a tanórán kívüli órák keretében. Ezen alprogramok jól tükrözik a program esszenciáját és alapötletét: a cél az, hogy e délutáni foglalkozásokon ne egyszerűen egy újabb, intenzív nyelvi kurzust kínáljanak a diákoknak, hanem a fenti tartalmakon keresztül valósítsák meg a nyelvi fejlesztést, a szemléletváltást is a nyelvoktatásban.
Tanárjelölt, diák, mentor - mindenki új perspektívát kap
A program sajátosságairól, összetettségéről és eredményeiről Majorosné Kovács Györgyi szakmai vezetővel beszélgettünk.
Hogyan született meg a nyelvi program?
A „Nyelvtanulással a boldogulásért” EFOP pályázat nyújtja a hátteret, de már hosszú ideje gondolkoztunk új idegennyelv-oktatási formán. A programunk keretében angol szakos egyetemi hallgatók tanórán kívüli, projektalapú foglalkozásokat tartanak a régió középiskolás diákjainak élményközpontú oktatás keretében. Nem nyelvvizsga-felkészítőt indítottunk, hanem az angol nyelvtudást eszközzé alakítottuk, tudást adunk, ami az angol nyelven keresztül szerezhető meg. 2018 októberétől a közös munkához létrejött a Nyelvpedagógia Műhely, hiszen nagy igény van az iskolák részéről egy szakmai központra.
Miben egyedi ez a program?
Az alapját négy alprogram képezi:
- nyelvfejlesztés drámagyakorlatokkal,
- kreatív írás-zsurnalisztika,
- prezentációs készségek és
- kritikai gondolkodás.
A projektalapú foglalkozás túlmutat a nyelvtanuláson, hiszen a tanulók a fejlesztett kompetenciákat, kreatív önkifejezésüket, problémamegoldó képességeiket, kritikai gondolkodásukat az élet más területein is tudják kamatoztatni.
Segítjük a diákokat saját tanulási stratégiájuk megismerésében és kiépítésében. Hangsúlyos az önálló nyelvtanulás, online felületre tölthetik fel a haladási naplóikat, így kollaboratív módon is lehetőségük van tanulni. Az alprogramokon kívül például intenzív angol kurzust is szervezünk.

Kik a program résztvevői?
A fő célcsoport a középiskolás diákok és a leendő angol nyelvtanárok, akik ezzel több lehetőséget kapnak arra, hogy élesben kipróbálják magukat a tanítási gyakorlatuktól függetlenül, és felkészüljenek a középiskolai foglalkozásokra. Közös élmény és tudásépítés biztosítása történik meg a kinti foglalkozásokon és az egyetemi órákon is. A harmadik nagy célközönség a partneriskolák mentortanárai. Számukra rendszeres tréningeket szervezünk, így bővül a módszertani tárházuk, és egy aktív szakmai közösség tagjaivá válnak.
Milyen hatásai vannak a programnak?
Mind a négy alprogramnál félév végén értékelést végzünk, a középiskolások kitöltenek egy kérdőívet a program kezdetekor és a végén is. Az értékelésekből jól látszik, hogy fejlődik többek között az érvelési technikájuk, vitakultúrájuk, kifejezőképességük, és angolból is egyre magasabb szintre jutnak. Az egyetemi hallgatók munkáját pedig a mentorokkal közösen értékeljük, mely során fontos az önreflexió szerepe is. Komoly szemléletváltást visz végbe a program a szereplők körében, mindenki új perspektívát kap.
Milyen tananyaghoz és milyen formában lehet hozzáférni?
Mindegyik alprogramnak van kidolgozott tematikája, tanmenete és tananyaga, az utóbbiból szabadon választhatnak a hallgatók. Az egyetem e-learning felületén minden alprogramhoz online oldal tartozik, ahol kollaboratív módon dolgozhatnak. A tananyagot nyomtatott formában is tervezzük megjelentetni, és az intenzív nyári tanfolyamnak is kidolgoztuk a nyomdai előkészületek alatt álló tanári kézikönyvét, amihez oktatóvideó is rendelkezésre áll. A program tehát más intézmények számára is átvehető, a partneriskolákban a tanárok és diákok már használják.
Milyen tanácsot tudna adni azoknak, akik most szeretnének új nyelvi programot kidolgozni?
Olyan kollegák szükségesek ehhez, akik szívesen dolgoznak együtt, lelkesítik egymást, tele vannak tenni akarással. A csapatmunka a nagy húzóerő. Ugyanakkor jó érzés látni a hallgatók szemében a lelkesedést, hogy sikerélményeik vannak, és a tanári pálya vonzóbbá vált számukra.
Program címe: Discover Your English Voice – Hallasd a hangod angolul!
Intézmény neve: Eszterházy Károly Egyetem Anglisztika és Amerikanisztika Intézet Nyelvpedagógia Műhely
Programkoordinátor elérhetősége: Majorosné Kovács Györgyi, majorosne.kovacs.gyorgyi@uni-eszterhazy.hu