Festmények közt barANGOLunk
A Szépművészeti Múzeum 2017-ben Európai Nyelvi Díjjal elismert programjában műalkotások segítségével fejlesztik a részt vevő gyerekek angoltudását.
A budapesti Szépművészeti Múzeum Múzeumpedagógiai Osztályának „Festmények közt barANGOLunk” című programja 2013 óta működő interaktív művészeti/nyelvi projekt, amely egyszerre szólítja meg a B1 és B2 szinten angolul tanuló diákokat és tanáraikat.
A program a tartalomalapú nyelvoktatás módszertanát alkalmazza. A résztvevők különböző műalkotások megismerésén és elemzésén, valamint a köréjük épülő tananyagokon keresztül csiszolhatják nyelvi készségeiket, bővíthetik szókincsüket.
A program célrendszere mind a nyelvtanulók, mind a nyelvtanárok szempontjából nagyon jól átgondolt. A célok precízen leírt és bemutatott tartalmi elemeken keresztül valósulnak meg (múzeumpedagógiai foglalkozások angol nyelven, nyári tábor, a múzeumon kívül, az iskolapadban is megoldható tananyag, tanári segédanyagok, a festmények háttértörténetét bemutató, illetve az elemzésüket segítő segédanyagok).
A nyári táborokban 2013 óta összesen nagyjából 70 fő vett részt, a résztvevők nyelvi szintjét egy beszélgetés keretében mérik, a programban való részvétel előzetesen meglévő angol nyelvi ismeretekre épít. A program megvalósítása során együttműködnek a múzeum partneri körével, valamint kiválóan vonják be a múzeum egyéb osztályainak munkatársait is.
Egy nyári napközis táborban, egy művészeti múzeumban eltöltött nap során a résztvevők olyan feladatokat hajtanak végre, melyekben használják angoltudásukat egy kulturális és szabadidős tevékenységre alkalmas helyszínen, és nem az iskola falai között. A barátságos hangulat miatt a tanulási stressz is csökkent. A személyzeti bejárat, a hátsó lépcsőház és a folyosók használata közben a táborozók a Múzeum egy másik arcával ismerkednek meg. Pusztán az a tény, hogy tudják, mi van az alagsorban, a „bennfentesség” érzését adja nekik. A hét folyamán a résztvevők megtanulják a „járást“ a múzeumban, és tudják, hogyan kell egyik képtárból a másikba menni. Pénteken, amikor a családjuk eljön a kiállításra és a tárlatvezetésre, ők maguk válnak tárlatvezetővé, és mutatják meg a vendégeknek saját alkotásaikat és a műtárgyakat, valamint az ezekhez kapcsolódó feladatokat.
A múzeumban és az iskolában egyaránt a korosztálynak megfelelő feladatok, a motiváló és vizuálisan vonzó reáliák kiválasztásával az volt a cél, hogy bevonják a tinédzser tanulókat. Amilyen gyakran csak lehet, tapintható tárgyakat használjanak, hogy ezzel is aktív részvételre ösztönözzék a gyerekeket. Ezek az anyagok felkeltik a jelenlévők érdeklődését, mind az öt érzékszervüket bevonják (pl. textíliák tapintása és ételek megkóstolása), és a „tanár” szerepét a tanulóra testálják.
A program nagy erénye, hogy rendkívüli kreativitásra ösztönzi a résztvevőket, illetve remek összegzése a múzeumpedagógia és a tartalomalapú nyelvoktatás eddigi eredményeinek, egyúttal újabb módszertani ötletek továbbgondolási lehetőségét kínálja. A hazai formális oktatás kereteihez képest a program üde színfolt. A program segíti a nyelvi gátlások feloldását a nyelvtanulók számára. Elemei valóban kreatívak, újszerűek is, a többi hasonló nyelvoktatási programhoz képest többletértéket hordoznak.
Program címe: Festmények közt barANGOLunk
Intézmény neve: Szépművészeti Múzeum
Programkoordinátor elérhetősége: Juhász Litza, litza.juhasz@szepmuveszeti.hu