Az alapkészségek fejlesztése minden életkorban

HOPPÁ Disszeminációs füzetek 47.

Útmutatás a gazdasági versenyképesség javítására, és az európai társadalom dinamikus fejlődésére irányuló stratégiai célkitűzéseihez

Az Európai Uniónak a gazdasági versenyképesség javítására és az európai társadalom dinamikus fejlődésére irányuló stratégiai célkitűzései és a kapcsolódó stratégiai dokumentumok már több évtizede a humántőkébe való befektetést, az európai állampolgárok képzettségi szintjének növelését jelölik meg az egyik legfontosabb irányként. Ebben a folyamatban az oktatásra és a képzésre rendkívül fontos szerep hárul, hogy rendszereiket olyanná fejlesszék, hogy azok megfeleljenek a tudásalapú társadalom követelményeinek, melyhez már 2000-ben megfogalmazták a fejlesztendő „új alapkészségeket” is. Ez öt területet foglalt magába: információs és kommunikációs készségek (IKT), technológiai kultúra, idegen nyelvek, vállalkozás, szociális készségek.

Az elmúlt évtizedekben a különböző nemzetközi felmérések eredményei (pl. a felnőtt kompetenciák mérése – PIAAC, valamint az OECD adatok) rámutattak, hogy a munkaerőpiac legfontosabb igénye a megfelelő végzettségű és biztos alapkészségekkel rendelkező munkaerő. Ugyanakkor – bár a képesítések megszerzése feltételezheti bizonyos kompetenciák meglétét –, a munkavállalók közül várhatóan magasabb lesz a pályaalkalmassága azoknak, akik az olvasás és számolás terén jobb készségekkel rendelkeznek. És noha ezeket az alapvető készségeket általában az iskolai évek alatt szerezzük meg, nem elsősorban a formális oktatás szempontjából meghatározóak, hanem ezek jelentik az egész életen át tartó tanuláshoz is az alapot, mely hatással van a munkahelyi eredményességre és az életben való más sikerek elérésére is.

A kiadvány a forrás megjelölésével szabadon felhasználható.