Esélyt adó tudás: digitális és nyelvi képzések értelmi fogyatékossággal élők számára
A KézenFogva Alapítvány felnőtt tanulási projektje segíti a célcsoport munkaerőpiaci esélyeinek növelését.
A KézenFogva Alapítvány Erasmus+ partnerségi projektjének (Adult education Courses on Capacity-building for the Employment and Support of Self-advocates, röviden: Access) célja az volt, hogy angol nyelvi és informatikai alapismereteket tartalmazó tananyagokat és képzéseket fejlesszen ki értelmi fogyatékossággal élő személyek számára, hogy megerősítse pozíciójukat a munkaerőpiacon.
A képzések az alapfokú angol nyelv, az alapfokú informatikai ismeretek és az internet biztonságos használata témákra koncentráltak.
A pályázat ötlete a partnerség ügyfeleink valós igényéből fakadt, akik a nemzetközi projekteknek köszönhetően rendszeresen találkoznak más nemzetiségű fogyatékossággal élő emberekkel. Ilyenkor azonban csak tolmácsolás segítségével tudnak kommunikálni, kapcsolatot építeni vagy fenntartani. Az internetet mindannyian használjuk, de kevesen vagyunk tisztában a tényleges veszélyforrásokkal, amelyek a használat során leselkedhetnek ránk, így ez is fontos téma.
A pályázat elsődleges célcsoportja a fogyatékossággal élő emberekkel foglalkozó szakemberek voltak, akik rendelkeznek angol nyelvtudással és legalább felhasználói szintű számítógép ismerettel. A projekt megvalósítása során készült tananyagok arra készítik fel az oktatókat, hogyan oktassák az értelmi sérült és/vagy autista személyeket (akik ily módon a projekt másodlagos célcsoportjai és a tananyag tesztelési folyamatában vettek részt).
A projekt fontosságát és létjogosultságát az a tény is alátámasztja, hogy az értelmi fogyatékossággal élő személyek foglalkoztatási aránya nagyon alacsony és számos olyan munkaerőpiaci és tanulási lehetőség van, amelyek a célcsoport számára valamilyen akadály miatt nem elérhetőek.
A projekt keretében nemzetközi együttműködés valósult meg, ahol a partnerek a legjobb gyakorlataikat osztották meg, és használták fel a képzési program kidolgozásához. A partnerség minden szervezete hisz abban, hogy az értelmi fogyatékossággal élők is képesek mindezek megtanulására és akár mindennapos használatára, azonban velük másképp, nagyobb odafigyeléssel, több türelemmel, speciális eszközök segítségével kell foglalkozni az eredményesség érdekében.
A projekt során kidolgozott tananyagok ezért két nagy részre oszthatóak: a szakembereknek szóló módszertani útmutatók, kézikönyvek, és a sérült emberek számára készült könnyen érthető jegyzetek.
A képzési anyagok elkészítése mellett nagy figyelmet fordítottak a kísérleti projektekben részt vevő tanárok képzésének konkrét módszertanára, amely figyelembe vette a rugalmas megközelítést, az anyagok és szintek egyénre szabását, valamint a tanulás sebességének és módszerének az egyes tanulókhoz való igazítását.
A projekt alkalmával 19 oktatót és 104 fogyatékkal élő személyt képeztek ki Magyarországon, Szlovéniában és Svédországban. A résztvevők nagyon hasznosnak találták a képzést, melynek során az oktatók is számos új készségeket tanultak.
A képzési anyagok angol, szlovén, svéd és magyar nyelven érhetők el, és ingyenesen hozzáférhetők egy gyors regisztrációt követően.
Az ACCESS projekt világosan rámutatott, hogy jelentős igény van a fogyatékossággal élő emberek számára nyújtott képzésekre, és hogy az internet biztonságos használata személyes szempontból is kiemelt jelentőségű.
8 érv az Erasmus+ program mellett
Egy sikeres Erasmus+ felnőtt tanulási projekt:
- részvételi lehetőséget nyújt külföldi tanulmányúton, kurzusokon
- innovatív ötletek megvalósítását és adaptálását teszi lehetővé
- értékes szakmai kapcsolatokra lehet szert tenni
- egy másik ország munkakultúrájának megismerését kínálja
- újabb, korszerűbb módszerek megismerésének lehetőségét nyújtja
- a kiemelkedő szakmai ismeretek megoszthatók másokkal is
- hatékonyabbá teheti a szervezet működését
- külföldön szerzett tapasztalatokkal gazdagíthatja a résztvevők ismereteit
Az Erasmus+ program felnőtt tanulási pályázati lehetőségeiről itt olvashat bővebben, a januári együttműködési célú partnerségek pályázati információs napjaira pedig az alábbi linkeken várjuk jelentkezését:
- Erasmus+ Kis léptékű partnerségek (KA210) pályázati információs nap január 23-án
- Erasmus+ Partnerségi Együttműködések (KA220) online pályázati információs nap január 16-án