Magyar részvételű Európai Egyetemi Szövetségek

A hazai részvételű szövetségek összesített listája 2019-től.

Magyar_reszvetelu_Europai_Egyetemi_Szovetsegek
Magyar részvételű Európai Egyetemi Szövetségek

Szövetség neve

Magyar Résztvevő

Pályázati év

CHARM-EU (Reconciling Humanity with the Planet)Eötvös Loránd Tudományegyetem2019
EDUC (European Digital UniverCity)Pécsi Tudományegyetem2019
EU4Art (Alliance for Common Fine Arts Curriculum)Magyar Képzőművészeti Egyetem2019
EUGLOH (European University Alliance for Global Health)Szegedi Tudományegyetem2019
E³UDRES²
(Engaged and Entrepreneurial European University
as Driver for European Smart and Sustainable Regions)
Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem 2020
EELISA
(European Engineering Learning Innovation
and Science Alliance)
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem2020
EUniWell (European University for Well-Being)Semmelweis Egyetem2020
NeurotechEU (European University for Brain and Technology)Debreceni Egyetem2020
RUN-EU (Regional University Network - European University)Széchenyi István Egyetem2020



CHARM-EU - Reconciling Humanity with the Planet (2019)

Résztvevő intézmények:

  • Eötvös Loránd Tudományegyetem (HU)
  • Trinity College Dublin (IE)
  • Universitat de Barcelona (EUS)
  • Université de Montpellier (FR)
  • Universiteit Utrecht (NL)

A CHARM-EU (CHallenge-driven, Accessible, Research-based, Mobile) konzorcium a Barcelonai Egyetem, az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Montpellier-i Egyetem, a Trinity College Dublin és az Utrechti Egyetem szövetségéből jött létre a 2018-2019-es tanévben. Mint neve is mutatja, a partnerség kutatás-alapú elvekre épülő struktúrában képez majd olyan elhivatott szakembereket, akik a XXI. század globális környezeti és társadalmi kihívásaira keresnek formabontó, érdemi megoldásokat.

A szövetség minden szociális és anyagi akadálytól függetlenül, a legszélesebb körben lesz hozzáférhető az érdeklődők számára. Központi célkitűzése pedig, hogy megvalósítsa a hallgatók önálló tanulási stratégiáinak teret biztosító, illetve az oktatók, kutatók és a nem oktató-kutató munkatársak szakmai igényeit is kielégítő dinamikus, személyre szabott tanulási és tanítási tevékenységeket és mobilitást.

Az ELTE a szövetségen belüli munkamegosztásban az utóbb említett két területért, a mobilitás és az inkluzivitás koordinációjáért vállalt felelősséget. Ezeken kívül a projekt megvalósításának fő munkaterületei a következők: projektmenedzsment; a létrehozandó egyetem vezetési struktúrájának és működésének kidolgozása; tananyag-fejlesztés; tanítási és tanulási módszertan kifejlesztése; a három éves együttműködés utolsó szakaszát jelentő próbaidőszak koordinációja; hosszabb távú tervezés; fenntarthatóság és disszemináció. Ezek mindegyikéért egy-egy egyetem felel, de természetesen a partnerek minden tevékenységben részt vesznek.

A majdani új európai egyetem programkínálatában olyan kulcsfontosságú, átfogó területek kerülnek középpontba, mint az egészségtudományok, a digitalizáció, a fenntartható fejlődés és az inkluzív társadalom. Az új intézmény szoros kapcsolatot ápol a vállalati szférával is, és társult partnerként számos olyan multinacionális vállalat működik vele együtt, melyek az említett területek egyikéhez kapcsolódnak.

További információ: https://www.charm-eu.eu


EDUC – European Digital UniverCity (2019)

Résztvevő intézmények:

  • Pécsi Tudományegyetem (HU)
  • Masarykova Univerzita (CZ)
  • Universitá Degli Studi di Cagliari (IT)
  • Universität Potsdam (DE)
  • Université de Rennes I (FR)
  • Université Paris Nanterre (FR)

A European Digital UniverCity egy hat egyetemből álló szövetség, melynek tagjai – a Pécsi Tudományegyetem, a brno-i Masaryk Egyetem, a párizsi Nanterre Egyetem, a szintén francia Rennes I Egyetem, a Potsdami Egyetem, illetve a Cagliari Egyetem – az európai felsőoktatás megújításán és a résztvevők közös Európa-tudatának megerősítésén dolgoznak.

A szövetségben részt vevő felsőoktatási intézmények egy új, moduláris és rugalmas irányítási rendszert fognak kiépíteni, valamint összehangolják és átjárhatóvá teszik a saját képzési struktúráikat. További célkitűzés, hogy egy új online campus kialakításával, valamint a virtuális és fizikai mobilitás egyedi keverékével hosszú távon megvalósítsák a szövetség 160 000 hallgatója és 20 000 oktatója nagy részének mobilitását. A projekt részét képezi az is, hogy az öt ország nyelvét és kultúráját kölcsönösen beépítik egymás tananyagába, ez által is erősítve a közös identitás kialakítását.

A program kísérleti szakaszának végére egy olyan modell létrehozása és tesztelése a cél, amely új irányt szabhat a közös európai felsőoktatásnak, miközben az egyes partnerintézmények nemzetközi láthatósága is erősödik. A szövetség hosszú távú kiemelt célja olyan virtuális és fizikai mobilitások szervezése, amelyek során az egyetemek mindhárom célcsoportja (hallgatók, oktatók, nem oktatói dolgozók) szakmai fejlődése folyamatosan fenntartható, és amelyek során a résztvevők egy összetartó EDUC közösség tagjaivá válnak.

A PTE a szövetség nemzetköziesítési munkacsomagjának koordinálását végzi. A munkacsomag fő feladata egy olyan nemzetközi stratégia kiépítése, amelyben a regionális és nemzetközi partnerek együttműködése szervesen beépül a szövetség oktatási, kutatási fejlődésébe és céljainak megvalósításába. Ezen kívül a munkacsomagban a partnerek európai és afrikai kapcsolatainak összehangolásától az interkulturális hetek szervezéséig számos közös projekt is található.

További információ: https://educalliance.eu/


EU4ART – Alliance for Common Fine Arts Curriculum (2019)

Résztvevő intézmények:

  • Magyar Képzőművészeti Egyetem (HU)
  • Accademia di Belle Arti di Roma (IT)
  • Hochschule für Bildende Künste Dresden (DE)
  • Latvijas Mākslas akadēmija (LV)

Az EU4ART című projektet azért hozta létre négy európai képzőművészeti egyetem (Magyar Képzőművészeti Egyetem, Drezdai Művészeti Akadémia, Lett Művészeti Akadémia és a Római Művészeti Akadémia), hogy közös, rugalmas képzési struktúrákat alakítson ki festőművész, szobrászművész és grafikusművész szakokon. Ezek a tantervek lehetővé teszik majd a diákok számára, hogy a tanulmányaikat személyre szabják, megválaszthassák, hogy hol és mikor folytatják azokat, és már hallgatóként nemzetközi közegben dolgozhassanak.

A mintatantervek összehangolása során az EU4ART projekt feltárja és kibontakoztatja a mester-tanítvány képzési módszertan műhelygyakorlatait, közös tematikák alapján történő oktatási modellt hoz létre, továbbá közös kiállításokat valósít meg. Mindezeken túlmenően mentorrendszerrel segíti az új mintatanterv alapján képzést végzők és oktatók mobilitását; angol képzőművészeti szakszótárt alakít ki és megfelelő nyelvi képzéseket biztosít. A mobilitás és a nyelvtanulás kölcsönösen erősíti egymást: a nyelvtudás növeli a külföldi tanulmányok iránti érdeklődést; a külföldi tanulmányok javítják a nyelvi készségeket, és egyaránt segítik a más kultúrák és a saját identitás megértését.

A projektben a Magyar Képzőművészeti Egyetem fogja vezetni a közös mintatanterv kidolgozásáért felelős munkacsoportot, a Drezdai Művészeti Akadémia a műhelyhálózatok feltérképezését, illetve a műtermi gyakorlatok módszertanának összehangolását végző munkacsoport összefogását. A Római Művészeti Akadémia irányításával működő munkacsoport az idegen nyelvi továbbképzés és az angol képzőművészeti szakszótár kialakításával fog foglalkozni, a Lett Művészeti Akadémia pedig a projekt szakmai eredményeinek minél szélesebb körben történő ismertetését összehangoló munkacsoport vezetését fogja ellátni. A projekt megvalósításának időtartama 3 év.

További információ: https://eu4art.eu/


EUGLOH - European University Alliance for Global Health (2019)

Résztvevő intézmények:

  • Szegedi Tudományegyetem (HU)
  • Communauté d`Universites et Etablissements Université Paris-Saclay (FR)
  • Ludwig-Maximilians-Universität München (DE)
  • Lunds Universitet (SE)
  • Universidade do Porto (PT)

Az egyetemi rangsorokban előkelő helyen szereplő Szegedi Tudományegyetem a Paris-Saclay Egyetemmel, a Lundi Egyetemmel, a Portói Egyetemmel és a müncheni Ludwig Maximillian Egyetemmel alkotott konzorciummal adta be a European University Alliance for Global Health (EUGLOH) pályázatot, amely 3 évre nyert támogatást az Európai Egyetemi Szövetségek programban.

Az európai egyetemek élvonalába tartozó öt partner közötti együttműködés lehetőséget teremt az Európai Unión belül egy újfajta egyetemi struktúra létrehozására, a hallgatók, doktoranduszok, dolgozók és kutatók mobilitására, valamint közös tanterv vagy modulok kidolgozására. A rugalmas tantervek az európai diploma megszerzése mellett lehetővé teszik majd a diákok számára, hogy tanulmányaikat személyre szabják: megválaszthatják például, hogy melyik partnerintézményben és mikor folytatják tanulmányaikat.

A program tematikája a globális egészség, amelyhez az egészség értéklánc mentén a szövetségben részt vevő intézmények valamennyi egysége csatlakozhat, mind az oktatás, mind a partner egyetemekkel indítandó új kutatási programok területén. A szövetség hosszú távú stratégiájának megvalósításával előmozdítja a közös európai értékeket és identitást, növeli az egyetemi hallgatók és dolgozók mobilitását, és javítja az európai felsőoktatás minőségét.

További információ: https://www.eugloh.eu/


Magyar részvételű Európai Egyetemi Szövetségek - 2020


E³UDRES² - Engaged and Entrepreneurial European University as Driver for European Smart and Sustainable Regions (2020)

Résztvevő intézmények:

  • Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (HU)
  • Fachhochschule St. Pölten GMBH (AT)
  • Instituto Politecnico de Setubal (PT)
  • UC Limburg (B)
  • Universitatea Politehnica Timisoara (RO)
  • Vidzemes Augstskola (LV)

Az E³UDRES² hat olyan európai egyetem szövetsége, amelyeknek székhelye húszmillió lakosnál kisebb európai ország 250 ezer lakosnál kisebb városában van, és hallgatói létszáma kisebb 15 ezernél. Az E³UDRES² víziója szerint ez a vállalkozói szemléletű európai egyetemi szövetség azáltal válik európai intelligens és fenntartható régiók kialakításának mozgatórugójává, hogy a következő fő területekre összpontosít: az intelligens és fenntartható európai régiók együttes innovációja, a Jövő Egyeteme koncepciójának együttes kialakítása, és egy európai dimenziójú több egyetemet átfogó kampusz létrehozása.

Az E³UDRES² elősegíti kis- és közepes méretű városok és azok vidéki környezetének intelligens és fenntartható régióvá való fejlődését. Elősegíti továbbá a lehető legjobb életminőséget és prosperitást biztosító jövő megformálását egy progresszív európai társadalom önrendelkező, független polgárai számára.

Az E³UDRES² tagjai együtt fogalmaznak meg ajánlásokat és alkotnak meg koncepciókat a jövő egyetemei számára. Integrálják a kihívás alapú oktatást, a küldetésorientált kutatást, az emberközpontú innovációt és a nyílt, elkötelezett tudáscserét az egymással összefüggő tudományterületeken, valamint létrehoznak egy példaértékű több egyetemet átfogó kampuszt Európában.

A szövetség elkötelezett a kis- és közepes méretű európai városok és azok vidéki környezetének intelligens és fenntartható régióvá való fejlesztése mellett.

Az E³UDRES² egy olyan egyedülálló és példaértékű európai egyetemet hoz létre, amely az úttörő elképzeléseiről, kihívás alapú oktatásáról, a küldetésorientált kutatásról, az emberközpontú innovációról és a hatékony tudáscseréről széles körben elismert. Ez az egyetem képes a 21. századi társadalmi, környezeti és gazdasági kihívásokra válaszolni, és elkötelezett a fenntartható fejlesztési célok megvalósítása mellett.

Az E³UDRES² küldetése szerint élő laboratóriumként (I-Living Lab) felületet biztosít az innovációs együttműködéseknek, amelyek a többdimenziós, tudományterületeken és ágazatokon átívelő tudáscserét valósítják meg. A jövő haladó szellemiségű európai régiók polgárai itt kerülhetnek kapcsolatba a kutatással, felsőoktatással, innovációval és a helyi közösség számára nyújtott szolgáltatásokkal. A szövetség hozzájárul az emberközpontú digitalizációhoz, támogatja a kreativitást, teret biztosít a kísérletezéshez, támogatja a kiválóságot, támogatja és ösztönzi a motivált hallgatókat, munkavállalókat és partnereket Európában és világszerte, hatékony és rugalmas menedzsmentet hoz létre és a legmagasabb minőség elérését célozza meg minden tevékenységi területén. Összességében az E³UDRES² az életminőség javulásához, az európai kultúrák sokszínűségének megőrzéséhez és a sokszínűség számos potenciájának kiaknázásához kíván hozzájárulni a transznacionális együttműködések és a fenntartható megoldások kialakítása révén. Regionális szinten kapcsolatot teremt különböző társadalmi, gazdasági és kulturális hátterű emberek között oly módon, hogy tevékenységét az európai dimenzióba ágyazva valósítja meg.

További információ: https://eudres.eu/


EELISA - European Engineering Learning Innovation and Science Alliance (2020)

Résztvevő intézmények:

  • Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (HU)
  • École des Ponts ParisTech (FR)
  • Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (DE)
  • Istanbul Technical University (TR)
  • Scuola Normale Superiore (IT)
  • Universitatea Politehnica din Bucureşti (RO)
  • Université Paris Sciences et Lettres (FR)
  • Universidad Politécnica de Madrid (ES)

További információ: https://eelisa.eu/


EUniWell- European University for Well-Being (2020)

Résztvevő intézmények:

  • Semmelweis University (HU)
  • Leiden University (NL)
  • Linnaeus University (SE)
  • University of Birmingham (UK)
  • University of Cologne (DE)
  • University of Florence (IT)
  • Nantes Université (FR)

A 8 intézmény összefogásával létrejött európai egyetemi szövetség több, mint negyedmillió hallgatót és 36 000 kutatót, oktatót és munkatársat foglal magába. 2022. áprilisban új tagként csatlakozott a Murciai Egyetem is a szövetséghez.

A EUniWell küldetése, hogy hozzájáruljon az egyetemi hallgatók, oktatók, kutatók, és rajtuk keresztül az európai polgárok életminőségének javításához, amelynek megvalósításához határokon átívelő tanulási lehetőségeket biztosít, és nemzetközi interdiszciplináris kutatási projekteket hoz létre.

A EUniWell alapfilozófiája, hogy fejlődés csakis a jövő véleményformálói, a hallgatók és a fiatal kutatók bevonásával és aktív szerepvállalásával képzelhető el.

A EUniWell négy olyan kutatási és oktatási együttműködési területet azonosított, melyek szorosan kapcsolódnak az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaihoz (Sustainable Development Goals, SDG) és amelyekben a tagegyetemek kiváló szakértelemmel rendelkeznek:

  • Jóllét és egészség (SDG 3, Egészség és jóllét)
  • Egyéni és társdalami jóllét (SDG 16, Béke, igazság és erős intézmények)
  • Környezet, urbanitás és jóllét (SDG 11, Fenntartható városok és közösségek)
  • Oktatói képzés (SDG 4, Minőségi oktatás)

A Semmelweis Egyetem a szövetség disszeminációs munkacsomagjának koordinálását végzi, melyben kiemelt cél a EUniWell egyetemi szövetség és az egyes partnerintézmények nemzetközi láthatóságának növelése, valamint a szövetség közös eredményeinek disszeminációja.

További információ:

EUniWell honlap: https://www.euniwell.eu

EUniWell twitter: https://twitter.com/EUni_Well

EUniWell LinkedIn: https://www.linkedin.com/school/56411572/



NeurotechEU - European University for Brain and Technology (2020)

Résztvevő intézmények:

  • Debreceni Egyetem (HU)
  • Radboud University (NL)
  • Miguel Hernández University of Elch (ES)
  • Karolinska Institutet (SE)
  • University of Bonn (DE)
  • Bogazici University (TR)
  • University of Oxford (UK)
  • Iuliu Hatieganu University of Medicine and Pharmacy in Cluj-Napoca (RO)

A pályázat alapvető célja, hogy a konzorcium résztvevői az együttműködés elmélyítése, az erőforrások egyesítése, valamint a hallgatók, az oktatók és az adminisztratív munkavállalók mobilitásának ösztönzése révén, közös kurzusokon és közös diplomákon alapuló, határokon átívelő, közös egyetemi campust (Campus+) hozzanak létre ezzel is erősítve a közös európai identitást és az európai értékeket, miközben az európai felsőoktatási intézmények nemzetközi versenyképessége is erősödik.

A NeurotechEU esetében a kiírásnak megfelelő akciók végrehajtása során a 8 élvonalbeli egyetem, és a több mint 100 társult intézményt (kutatóintézetek, vállalatok, városok, kormányzati és nem kormányzati szervezetek) összefogásával létrehozza a „The European University of Brain and Technology (NeurotechEU)”-t, amely átfogó képzést nyújthat az alap-, mester-, és doktori képzésben résztvevők mellett az élethosszig tartó tanulás iránt érdeklődők számára is. A program interdiszciplináris jellege lehetőséget ad arra, hogy a következő generáció tudósainak és mérnökeinek közvetlen hozzáférést adjunk a legmodernebb technológiákhoz, infrastruktúrához és ezzel elősegítsük, hogy Európa választ adhasson eddig megoldatlan problémákra.

Az idegtudományok egy komplex, interdiszciplináris terület, ahol az orvosi-, és mérnöki tudományok mellett a bölcsészettudomány, a művészetek, a táplálkozástudomány, de akár a zene is megjelennek, ezért szükséges a résztvevő egyetemek majdnem minden karának részvétele a projektben.

További információ: theneurotech.eu


RUN-EU - Regional University Network - European University (2020)

Résztvevő intézmények:

  • Széchenyi István Egyetem (HU)
  • Politécnico de Leiria (PT)
  • Politécnico do Cávado e do Ave (PT)
  • Technological University of the Shannon: Midlands Midwest (IE)
  • Häme University of Applied Sciences (FI)
  • NHL Stenden University of Applied Sciences (NL)
  • Vorarlberg University of Applied Sciences (AT)

2020. novemberében indult a RUN-EU, Erasmus+, Európai Egyetemek nyertes pályázat, melynek konzorciális tagja a Széchenyi István Egyetem. A RUN-EU konzorcium hét európai felsőoktatási intézmény részvételével működik.

A szövetség célja a globális láthatóságra való törekvés és a partnerek nemzetköziesítési stratégiáik összehangolása. A konzorciumon belül 8 munkacsomagot hoztak létre, melyek tevékenysége az oktatás, a kutatás, valamint a társult partnerek bevonzására irányul. Ezen munkacsomagok közül a Széchenyi István Egyetem számára a legnagyobb jelentőséggel a rövid távú képzések összeállításával foglalkozó munkacsoport bír, amelyben társkoordinátorként vesz részt. A rövid képzési programok jellemzően 1-8 hetes rövid képzéseket jelentenek, mely képzések elvégzését követően a hallgatók valamilyen tanúsítványt, kreditigazolást kapnak. Ezen programok minden lehetséges formában megvalósíthatók (hibrid oktatás is lehetséges), de a fizikai mobilitás kötelező elem (1 vagy 2 hét) a résztvevő partnerek közül az egyiken.

RUN-EU tagjai összesen 76 ezer hallgatóval és nyolcezer munkatárssal – köztük négy és fél ezer oktatóval-kutatóval – rendelkeznek. Az összefogás révén új típusú tudásmegosztásra és -átadásra nyílik lehetőség, az együttműködés egyszerre szól a közös kutatásokról, publikációkról, a kettős képzések, a közös diplomák, a rövid képzési programok révén az oktatás fejlesztéséről és a hallgatói mobilitás ösztönzéséről, a társult partnerek jóvoltából az intézmények harmadik missziós, társadalmi felelősségvállalást támogató tevékenységéről, valamint közvetlen európai uniós forrásokra történő további pályázatok beadásáról. A projekt megvalósításának időtartama 3 év.

További információ: https://run-eu.eu/