Húzz lapot az önkéntességre!

Érzékenyítés és elköteleződés az önkéntesség és az aktív társadalmi részvétel iránt a gamifikáció eszközével.

társasjáték táblája és bábui látszanak az előtérben Mögötte a háttérben egy asztal körül ülve a játék fejlesztői
Húzz lapot az önkéntességre!

A díjazott intézmény: Talentum Alapítvány
A projekt címe: Húzz lapot az önkéntességre!

A Talentum Alapítvány az Önkéntesség Támogatásáért  "Húzz lapot az önkéntességre!" című Nívódíjas projektjének fő célja volt, hogy a gamifikáció módszerén keresztül inspirálják, érzékenyítsék, elkötelezzék a fiatalokat az önkéntesség és a társadalmi részvétel iránt. A magyar és román partnerszervezetek közösen fejlesztettek egy oktató jellegű társasjátékot és módszertani ajánlást, amelyek az önkéntes lehetőségekre és a társadalmi kihívásokra hívják fel a figyelmet.  A célcsoporthoz szóló eszközök beazonosításáról, kifejlesztéséről, a projekt hatásáról B. Balogh Edittel, a Talentum Alapítvány elnökével beszélgettünk.

Mi volt a projekt fő célja, milyen igény indította el?

A Talentum Alapítvány gyakran jár középiskolákba az önkéntességet népszerűsíteni. Az eltelt évek megmutatták, hogy a mai fiatalok egyre modernebb és kreatívabb eszközökre vágynak a tanulásuk terén is, és az iskolák is egyre nyitottabbak az innovatív módszerekre. A tanórákon, projektnapokon használtunk már kooperációs, kreatív tréningfeladatokat, de tovább szerettünk volna lépni egy élménytípusú, de mégis oktató módszer felé - ezért fejlesztettünk egy társasjátékot.

A VÁLTOZÁS BENNED VAN… TE BENNE VAGY? című társasjáték üzenete, hogy az önkéntesség sokszínű tevékenység, amiben mindenki megtalálhatja a számára legalkalmasabb formát, időkeretet, valamint a fogadószervezettel való együttműködés módját. Az egyéni önkéntesség által ügyesebbekké, gyakorlottabbakká válunk, olyan erőforrásokat kapunk, melyeket felhasználva képessé válunk arra, hogy a társadalom aktív, befolyásoló tagjai lehessünk, hozzásegítsük lakókörnyezetünket, városunkat, országunkat a társadalmi problémák megoldásához. Fontos üzenetnek tartjuk, hogy az egyén önmagában kevesebbre képes, mintha összefog másokkal, ami által az erőforrásaik összeadódnak.

Kérlek, meséljetek kicsit a tevékenységekről, amiket megvalósítottatok!

A projekt nagy értéke, hogy partnerségben valósítottuk meg a társasjátékfejlesztést:  a Talentum Alapítvány munkatársai koordinátorként, a Gyulafehérvári Caritas oldaláról pedig önkéntes koordinátorok vettek részt a folyamatban. A projekt első szakasza a tárasjáték elemzés, tervezés volt: feltérképeztük, hogy mi az a forma, játékmódszertan, amiben az önkéntesség meg tud jelenni és hogyan tudunk értéket közvetíteni szórakoztató módon. 

A játék alapjainak meghatározását a tartalom kidolgozása követte, sok dilemmával, hiszen legszívesebben mindent belezsúfoltunk volna a játékba, amit az önkéntességről tudni érdemes. Elkezdtünk próbajátékokat rajzolni: papírra, filctollal, cukorka bábukkal. Terveztünk, kipróbáltuk, módosítottuk, újra játszottunk. A legnehezebb szakasz a szabályok pontos, de egyszerű megfogalmazása volt, hiszen a fiatalok számára könnyen érthető  játékot szerettünk volna létrehozni. 

Ezt követte a design kidolgozása – fontos volt számunkra, hogy olyan grafikus szakemberrel dolgozzunk együtt, aki művészi munkájával az önkéntességben rejlő értékeket és egyben a fiatalos lendületet is meg tudja jeleníteni. 

fejlesztok csoportkepe

Amikor kezdett összeállni a játék tartalma és külleme, elkezdődött az a szakasz, amikor már tanórai keretek között középiskolásokkal teszteltünk - igaz, még továbbra is cukorka bábukkal, és házilag nyomtatott kártyákkal.

A diákok több körben visszajelzést adhattak, kritizálhattak, ötletelhettek. Ezekből a próbajátékokból sok értékes elemet beépítettük, de azt is látnunk kellett, hogy ahány fiatal, ahány iskola, annyi vélemény van, így egy idő után lezártuk a folyamatot. Késznek nyilvánítottuk a játékot! 

Végül megvalósult a nyomdai kivitelezés, és elérkezett az az ünnepélyes pillanat, amikor az igazi, kész társasjátékkal kezdtünk játszani.

Személyes szinten hogyan hatott rátok a projekt?

A projekt megerősítette a partnerséget a Talentum Alapítvány és a Gyulafehérvári Caritas között: a munka mellett sok időt töltöttünk közös játékkal, ami érdekes dimenziót adott az együttműködésnek. Megéltük azt is, hogy tapasztalt trénerként, koordinátorként hogyan kell alakítani, módosítani az eszközeinket, módszereinket, ha fiatalokkal szeretnénk együttműködni. Ez a játékfejlesztőktől a fiatalokra irányuló nagyfokú nyitottságot és figyelmet igényelt.

A játék új színt hoz az iskolákkal való együttműködésben is, olyan élménytanulási teret tudunk teremteni általa, ami a mai iskoláknak fontos módszertani eleme.

Hogyan hatott a helyi fiatalokra a projekt?

A projektszakaszokba bevont fiatalok büszkék voltak arra, hogy megkérdeztük a véleményüket, együtt dolgoztunk velük szakmai kérdésekben. Ezt tényleg nagyon komolyan is vették. 

A tesztelések során tudatosan figyeltünk arra, hogy lássuk a játékot gimnazista, szakképzési iskolai közegben, vidéki kisebb, városi nagyobb iskola tanulóit bevonva, és egyetemistákkal is kipróbálva. Egységesen azt a visszajelzést kaptuk mindegyik csoporttól, hogy az élmény általi tanulás sokkal szabadabbá tette a fiatalok gondolkodását, bátran mertek vitázni, érvelni egy-egy önkéntes szituációról. Emellett láthatóvá vált a különböző családi hátterű fiatalok másfajta nézőpontja, hozzáállása is az adott társadalmi kérdésekben. De mindenki egyetértett abban, hogy az önkéntesség egy jó módszer a társadalmi ügyek megoldásában, és a fiatalok tudnak is ehhez csatlakozni.

Mi volt a projekt legemlékezetesebb pillanata?

A projekt végén, amikor már kijött a nyomdából a társasjáték, egy projekttől független erdélyi kirándulás alkalmával összegyűlt Csíksomlyón a stáb, és a magunk kedvére játszottuk a játékot, felidézve a sok munkát, tesztelést, ötletelést. Ekkor már igazi játékosokként ültük körbe az asztalt, nevettünk és felszabadultan adtuk át magunkat az élménynek. 

 tarsas kartyalapok

Kik profitálhatnak még a projektből, kiknek lehet hasznos a célcsoporton kívül is az eredmény?

A VÁLTOZÁS BENNED VAN… TE BENNE VAGY? című társasjáték használatát ajánljuk azoknak az ifjúságsegítőknek, pedagógusoknak, oktatóknak, tanácsadóknak, kortárs segítőknek, önkéntes koordinátoroknak, akik fiatalokkal foglalkoznak, és szeretnék célcsoportjukat önkéntes tevékenységre motiválni. A társasjáték további felhasználási területei időközben alakultak ki, pl. tanulmányi kirándulásokra, ifjúsági táborokba vitték, vagy csak a kártyákat felhasználva a társadalmi kihívásokról és az azokra adott válaszokról beszélgettek a résztvevők egy tanodai program keretében. Az interneten egy angol nyelvű online verzió is elérhető, ami új távlatokat nyit a játék használatában. (Angol címe: VolunteerIN – The change starts with you.)

Mire vagytok a legbüszkébbek a projekt kapcsán?

A fejlesztett társasjáték egy folyamatba ágyazott, üzenetet hordozó élménypedagógai eszköz, amelyhez a nagyobb hatás érdekében javasolt egy feldolgozó részt is kapcsolni. A téma elmélyítéséhez és átbeszéléséhez a játék mellé készítettünk egy módszertani ajánlást, ami iránymutatást ad az önkéntesség és a társadalmi kihívások kapcsolatának pedagógiai feldolgozásához. A tapasztalat megmutatta, hogy a „játékosított” tanulás olyan újdonságot, élményt képes hozni a fiatalok számára, ami által az átadandó üzenet és ismeretanyag is jobban célba ér. 

A társasjáték három fő üzenetet érint - az önkéntesség sokszínűsége, az önkéntesség előnyei és hasznossága, illetve az önkéntesség során megélt érzések - , ami nem mindig tudatosodik azonnal a játékosokban a játék hevében. A játékot követően a facilitátor feladata, hogy az élmény szintről tudatos szintre hozza a résztvevőkben a megélt információkat, attitűdöket.

Így a felhasználók az önkéntesség népszerűsítéséhez gamifikációs eszközt és módszertant is kapnak, amely egy kis fantáziával további helyeken is felhasználható – pl. a fogyatékkal élők önkéntességre buzdítása során vagy seniorok motivációja során is jól vizsgázott.

Hogyan adtatok hírt a projektről és az eredményeiről?

A társasjáték megjelenése után széleskörű offline és online terjesztésbe kezdtünk, amelynek eredményeképpen a játékot bemutattuk iskolákban, konferenciákon, műhelymunkák alkalmával, hirdettük különböző közösségi média felületeken a két országban és európai szinten is. A projekteredmények elérhetők a két szervezet weboldalán, az EPALE felületen, illetve az ERASMUS+ Project Results Platformon is. A helyi tévén keresztül még Vajdaságba is eljutott a híre, az európai CEV hírlevélben adott információk alapján portugál és írországi megkeresésünk is volt a játék angol nyelvű verziójának alkalmazásáról.

Mit jelent számotokra az Erasmus+ Nívódíj elnyerése?

Megkoronázása annak, hogy olyan játékot hoztunk létre, ami minden alkotó számára örömet jelentett, és bizonyíték arra, hogy a fiatalok számára hasznos, amit alkottunk. Az Erasmus+ Nívódíj kötelez és lehetőséget ad arra, hogy még tágabb körben terjesszük minél több tanárhoz, iskolába eljusson, és végeredményben, a fiatalok egyre tudatosabban és bátrabban legyenek önkéntesek. 


Bemutatkoznak a 2025-ös év Erasmus+ Nívódíjat nyert projektjei!