Innováció a zeneoktatásban, avagy hogyan tanul az alfa generáció?
A PRESTO című projekt keretében a partnerek a hatékony zenei oktatást segítő módszertani anyagok gazdag választékát hozták létre zenetanárok és diákok számára.
A zeneoktatás három nagy területét érintve, több mint 750 magas színvonalú, és sokoldalúan használható szellemi termék (tantermi videók, módszertani jegyzetek, óravázlatok és animációk) készült el, amelyek a tantermi és az online zeneoktatásban, de akár az otthoni zenetanulásban is használhatók.
Freytag Orsolya nemzetközi és intézményfejlesztési osztályvezetővel beszélgettünk a projekt eredményeiről.
Hogyan született meg a projekt ötlete?
A PRESTO egy korábbi projektünk, a Kodály HUB folytatása, amelynek célja egy olyan online tudásbázis felépítése volt, amiben a zenepedagógusok Kodály-alapelveken nyugvó tananyagokhoz férhetnek hozzá. Ezen projekt sikere után jött az ötlet, hogy szeretnénk saját tananyagokat is fejleszteni a külföldi partnereinkkel, mert azt láttuk, hogy hatalmas az igény rá. A másik nagy lendületet a világjárvány adta, amikor nyilvánvalóvá vált az online tananyagok és az online oktatás nélkülözhetetlensége. De az is fontos szempont volt, hogy a zenetanárok tovább tudják magukat képezni az online tananyagok segítségével.
Mit jelentett Önöknek a Nívódíj elnyerése?
Nagyon örültünk annak, hogy Nívódíjat nyertünk. Nagyon jó érzés volt és megerősített bennünket, hogy jó úton járunk.
Mindenképpen folytatni fogjuk. Az Erasmus+ által kinyílik a világ: összekovácsolódik egy jó kis nemzetközi csapat, akik szeretnének még együtt dolgozni.
Milyen tevékenységek valósultak meg a projekt során?
Tananyagfejlesztés zajlott, három nagy csoportban. Egy zenepedagógia programcsomagot állítottunk össze főként tanároknak, ami olyan eszközöket ad a kezükbe, amiket online zenetanításhoz használhatnak, de osztálytermi körülmények között is tudnak alkalmazni. Egy másik csomag készült a kórusénekléshez, a harmadik csomagban pedig a hangszeres képzést segítő tananyagokat fejlesztettünk. Mindez több száz videót jelentett, rengeteg tananyag született.
Volt-e olyan emlékezetes pillanat, amelyet szívesen megosztana?
A személyes találkozások voltak a legfontosabbak a csapat számára. Ez lehet, hogy egy kicsit ellentmondásosan hangzik, mert a projekt célja és tevékenységei pont az online oktatáshoz kapcsolódtak, mégis ez volt az, ami mindig nagy erőt és lendületet adott a munkának.
A másik fontos pillanat az volt, amikor felkerültek a tananyagok a weboldalra és már az első pár órában több ezer letöltés született. Nagyon jó érzés volt ezzel a hirtelen nagy sikerrel szembesülni.
Mi a projekt legnagyobb előnye a célcsoport számára?
Változatosságot tudunk nyújtani a zenetanároknak és az összes zenét tanuló gyermeknek. Hatalmas generációs váltás zajlott az elmúlt időben, emellett a járvánnyal is felgyorsult a digitális készségek fejlődése. Az alfa generáció már beleszületett ebbe a környezetbe, nekünk pedig ehhez kell kapcsolódni és segíteni a tanárokat is a szemléletváltásban, hogy ki merjék próbálni az online zeneoktatást, hogy ők is megtapasztalják: a digitális világ nem feltétlenül rossz. A visszajelzések alapján pedig elmondhatjuk, hogy a tanárok is hasznosnak találják.
Szülők számára is kerültek kidolgozásra tananyagok. Ezzel kapcsolatban milyen visszajelzéseket kaptak?
Ezt még a korábbi projektben kezdtük el, és az volt a célunk, hogy a szülők is tudjanak segíteni a gyermeküknek az otthoni zenetanulásban. Próbáltunk játékosabb anyagokat fejleszteni ehhez, így a szülők is nagyon élvezték a folyamatot.
Melyik eredményre a legbüszkébbek?
Talán arra a tetemes mennyiségű tananyagra, amit kifejlesztettünk. Többet sikerült megvalósítani és elkészíteni, mint amit terveztünk és ez mindenképp siker. Erre nagyon büszkék vagyunk.
Mesélne kicsit a partnerségről? Miben volt különleges?
Az intézmény négy partnerével közösen valósította meg a projektet. Az együttműködés résztvevői a finnországi Caprice Oy, a Dublini Egyetem, a glasgowi National Youth Choir of Scotland, valamint az ír Sing Ireland voltak. Ahogy a felsorolt intézményekből látszik, a partnerség meghatározó vonása volt a szektorközi jelleg: volt benne felsőoktatási intézmény, civil szervezetek (kórusok), és gazdasági szervezet is. Ennek eredményeként a projekt eredményei is sokféleképpen és sokféle területen hasznosíthatók.
Mik a további célok, tervek? Folytatódik a közös munka, az eredmények terjesztése?
Az egymásra épülő projekteknek köszönhetően a tananyagok mennyisége – ezáltal az online tudásbázisunk is – egyre nő. A fejlesztést pedig a továbbiakban is folytatni szeretnénk – ez egy nagyon előremutató és hosszú távú folyamat lett.
A disszemináció szerencsére könnyű feladat, mivel van egy működő platformunk, amire rengeteg feliratkozónk van, de emellett továbbra is népszerűsítjük a felületet. Ennek köszönhetően az eredmények hosszú távon is tovább élnek. A célunk az, hogy a megszületett tananyagokat minél többen használják.
Milyen előnnyel járt az intézmény, a kollégák számára az újabb pályázat?
Amiért nagyon hasznos volt számunkra az Erasmus+ projekt az az, hogy a munkát – amit mindképpen elvégeztünk volna – ennek segítségével jóval rövidebb idő alatt tudtuk befejezni. Nem csak a
pénzügyi -, de a humánerőforrás is megvolt rá.
Azok a kollégák, akik a csapatban dolgoztak, nagyon jól érezték magukat. Bár rengeteg munka van benne, de nagyon jó nemzetközi kapcsolatokat lehet kiépíteni ezáltal.
A pályázó intézmény: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
A projekt címe: PRESTO: 'Practices and Resources for Equipping Schools to Teach Music Online'
Koordinátor: Várkonyi Zsófia, projektkoordinátor