Mobilitás előtt

Együttműködési megállapodás, tanulási eredmények írása, tanulási megállapodás

Együttműködési megállapodás

Az Együttműködési megállapodás (az angol terminológiában Memorandum of Understanding, rövidítve MoU) olyan, az együttműködő felek által készített és aláírt dokumentum, amely a kreditelismeréshez szükséges kölcsönös bizalom megteremtését, illetve kifejezését szolgálja. Tartalmazza annak megfogalmazását, hogy a felek hitelesnek és elfogadhatónak ítélik a partner intézménynek státuszát, illetve a mobilitással kapcsolatos tevékenységét. Több projekt is közzétett a tájékozódáshoz használható saját megállapodási dokumentumot. A Tanulási megállapodás az érintett diákok által is aláírt dokumentum, amely névre szólóan tartalmazza a mobilitásban meghatározott tanulási egységeket, az értékelés és az elismerés módját.

Tanulási eredmények írása

  • A tanulási eredmények kialakításának alapelvei. Akár holisztikusan, akár a tudás-készség-kompetencia kontextusában írjuk le a tanulási eredményeket, akár reguláris szakképzési vagy mobilitási céllal alakítjuk ki azokat, bizonyos alapelveket, szempontokat figyelembe kell venni, és szem előtt kell tartani.
  • A tanulási eredmény jellemzően nem egy tanítási óra vagy egy konzultáció, hanem hosszabb tanulási folyamat eredménye (maga a tanulás valójában egy folyamat), ezért az elvárt tanulási eredményeket célszerű modulonként kidolgozni.
  • A tanulási eredményeken alapuló rendszer csak akkor működhet, ha a meghatározásuk és a leírásuk egyértelmű és átlátható: csak ez vezethet a munkavállalók és tanulók kompetenciáinak összehasonlításához.
  • Nincs általános szabály arra vonatkozóan, hogyan kell kialakítani és leírni a tanulási eredményeket. Ez függ az adott országban használt szakképzési terminológiától, a képzési rendszerek sajátosságait, a nemzeti képesítési keretrendszerrel való kapcsolattól stb. Az azonban bizonyos, hogy a tanulási eredmények leírásának tartalmaznia kell a tudás, készség és kompetencia elemeket.
  • A tanulási eredmények úgynevezett kompetencia-mátrixban is megjelenthetnek. A kompetencia-mátrix az ECVET projektek megkülönböztető eszköze, leírja egy adott szakma vagy szakterület kompetencialistáját; output-orientált, a tanulási eredményekhez hasonlóan célja nem csupán az, hogy leírja, hogy a munkavállaló mit tud csinálni, hanem az, hogy hogyan képes az adott tevékenységet elvégezni.

Tanulási megállapodás

A Tanulási Megállapodás az érintett diákok által is aláírt dokumentum, amely névre szólóan tartalmazza a mobilitásban meghatározott tanulási egységeket, az értékelés és az elismerés módját.