Felértékelődtek az Erasmus+ adta lehetőségek
A Miskolci Szakképzési Centrum Nívódíjas FOOD-TOUR projektje a szakmai fejlődésen túl a személyes kompetenciák és transzverzális készségek fejlesztését tűzte ki célul.

A Képzési Kimeneti Követelmény meghatározza azokat a készségeket, amelyeket a turizmus-vendéglátás ágazatban dolgozó szakemberektől elvárnak, tehát a szakmai oktatás során az intézmény nagy hangsúlyt fektet ezen területek fejlesztésére.
A projektről, annak hatásairól és a Nívódíjról kérdeztük Kissné Szigetvári Barbarát, az intézmény nemzetközi koordinátorát!
Mi volt az a kulcsgondolat, motiváció, amely elindította a projektet?
Minden turizmus-vendéglátás ágazat terén oktatott szakmánk esetében, oktatunk olyan tantárgyakat, amelyek a rendezvényszervezéshez szervesen kapcsolódnak. Ezért döntöttünk úgy, hogy a rendezvényszervezés lesz központi témája az Erasmus+ Food-Tour programunknak, mellyel párhuzamosan az aktív cselekvéshez szükséges transzverzális készségek fejlesztését tűztük ki célul, mint a személyes fejlődés, a rugalmasság, a másokkal való konstruktív kommunikáció és együttműködés, a problémamegoldó készség, kreativitás, valamint a tanulás és a karrier irányításának képességét támogató készségek.
A biztos szakmai tudás mellett, mindezeket is elvárják a duális partnereink. Azzal, hogy e területen is teljesítjük ezeket az elvárásokat is, nagyobb esélyt adunk a fiatal végzett szakembereinknek a munkaerőpiacon való elhelyezkedésre.
Mi volt a projekt legemlékezetesebb pillanata?
Az első emlékezetes pillanat a „határtalan öröm” volt, amikor megkaptuk az értesítést, hogy a pályázatunk támogatásra került. Majd akkor, amikor elérkeztünk a disszeninációs zárórendezvényünkhöz, ahol egy magas színvonalú est keretén belül mutathattuk be tanulóink és oktatóink a megszerzett jó-gyakorlatokat.
Az érdekes beszámolókat és bemutatókat különleges miliőben tekinthették meg kollégáink, duális partnereink- és a fenntartónk képviselői, ugyanis a három nemzetre jellemző design és egy ízletes 5 fogásos menüsor kíséretében lehettek szem- és fültanúi mindannak, amit tanultunk a szakmai mobilitások során.
Ennek a komplex rendezvénynek megszervezése és lebonyolítása alatt, az előző, CHEF pályázatunk során tanultakat vették alapul: a fenntartható vendéglátás alapelveit, valamint a helyi termelők bio élelmiszereinek előnybe helyezését.
Melyik az a projekteredmény, amit kiemelne?
A diák, valamint az oktatói mobilitásaink elősegítették azt, hogy a résztvevők képesek legyenek önállóan és csoportban is dolgozni. Meg tudnak tervezni, szervezni és lebonyolítani egy adott tematikus rendezvényt az anyagigény felméréstől, a kalkulációkészítésen, dekoráción, diszpozíción át a lebonyolításig, sőt az utómunkálatokig.
A projekt lebonyolítása után egyértelműen megállapítottuk, hogy nem csak a szakmai gyakorlati oktatás, hanem az elméleti órák keretein belül is sok lehetőségünk van a transzverzális készségek fejlesztésére az órákon alkalmazott helyes módszer megválasztásával. A csoportmunka, a páros munka, a projekt munka, a szituációs feladatok mind elősegítik a transzverzális készségek fejlesztését, de fontosnak tartjuk az ön- és csoportos reflexiót, hogy a fejlődés nyomon követhetővé váljon. A megszerzett jó gyakorlatokat mindkét területen alkalmazzuk.
Milyen változást hozott az intézmény életébe? Hogyan épült be az Erasmus+ hatása a mindennapokba?
Alapvetően erősebb hivatástudata alakult ki az oktatóknak, a diákok pedig elhivatottabbak lettek szakmájuk iránt. Felértékelődtek az Erasmus+ adta lehetőségek. Az intézmény életébe beépült az Erasmus+, ugyanis széles körben, iskolán belül és kívül is, terjesztettük a Food-Tour hasznosulását. Kis hand-out-okba foglaltuk a mobilitáson tanultakat, melyekből a jó-gyakorlatokat bevezettük a mindennapi oktatásunkba, a helyi tantervünkbe és tanmeneteinkbe, azaz szerves része lett mindennapi oktatásunknak a legújabb igényeket kielégítő rendezvényszervezés, az egészséges táplálkozás és a környezetbarát vendéglátás. Mindemellett az alkalomhoz illeszkedő rendezvényeink lebonyolítása során elmélyítik, és társaiknak továbbadják diákjaink a traszverzális készségeket a gyakorlatban is.
Hogyan hatott a projekt a résztvevőkre?
A projekt hatását tekintve elmondhatjuk, hogy alapvető szemléletváltást eredményezett a résztvevők körében. Mindamellett, hogy a résztvevők európaibb állampolgárrá váltak, fejlődött a szakmai tudásuk, az idegen nyelvi, a digitális, kulturális kompetenciájuk, kreativitásuk, önbizalmuk, alkalmazkodóképességük, a változásra való nyitottságuk és önértékelésük egyaránt. Vállalkozó szelleműbbek, kooperatívabbak, motiváltabbak, rugalmasabbak, elfogadóbbak, egészség- és környezettudatosabbak lettek.
Természetesen mindez mindenkinél más és más arányban, de ezek a megszerzett készségek mindenhol előnyt fognak jelenteni, bárhol is fognak elhelyezkedni diákjaink.
Kik profitálhatnak még a projektből, kiknek lehet hasznos a célcsoporton/résztvevőkön kívül is az eredmény?
Kollégáinkon és tanulóinkon kívül, a duális partnerek is profitálnak az Erasmus+ programból, hiszen szakmai készségek gyarapításán túl a személyes-, szociális és kulturális készségeik, valamint a transzverzális készségeik is fejlődtek diákjainknak, aminek köszönhetően minőségibb munkát tudnak végezni a vendéglátás területén.
Mekkora hangsúlyt fektettek/fektetnek a disszeminációra?
Oktatóink és diákjaink előadásokat tartanak újonnan szerzett szakmai tapasztalataikról. A projekt eredményeinek terjesztése tekintetében célközönsége nem csupán diákjaink és oktatóink, hanem a szülők, a duális partnereink és az iskolánk iránt érdeklődők széles tábora. Ezen túlmenően a városvezetés, a Miskolci Szakképzési Centrum, a BOKIK, a Miskolci Egyetem, valamint a külföldi partnerintézmények ezen iparágban jártas szakemberei.
Az újonnan szerzett szakmai tapasztalataikat pedig beépítik a helyi tantervbe, tanmenetbe és kollégáink azt követően félévi rendszerességgel meetingeket tartanak a mobilitási tapasztalatok frissítése céljából. Mindemellett "tanácsadói" szerepkörben segítik a vendéglátó események lebonyolítását a diákjaik számára.
Mit jelent a Nívódíj elnyerése?
A Nívódíj elnyerése óriási szakmai elismerést jelent számunkra, valamint azt, hogy jól csináltuk! Jól terveztük, jól szerveztük és jól bonyolítottuk csapatmunkában, nemzetközi szinten a vállalásainkat. Sikertörténet, mert kiemelkedően teljesítettük vállalásainkat! Ezzel nem csupán intézményünk megbecsülése nő, de nagy mértékben hozzá tudunk járulni régiónk vendéglátásának fellendüléséhez, hiszen jól képzett szakembereket oktatunk és engedünk ki a munka világába.
Pályázó intézmény: Miskolci SZC Szentpáli István Kereskedelmi és Vendéglátó Technikum és Szakképző Iskola, Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményei
A projekt címe: FOOD-TOUR: a transzverzális készségek tükrében
Koordinátor: Kissné Szigetvári Barbara, nemzetközi koordinátor