Stratégiai gondolkodás a koronavírus idején - bemutatkozik az Antener felnőtt tanulási mobilitási projektje
Akár a szervezeti stratégia megvalósításához is hozzájárulhat egy jól kidolgozott mobilitási projekt.
Így volt ez az Antener Oktatásszervező Kft. felnőtt tanulási kezdeményezésével is, amely során 16 résztvevő ismerhetett meg és adaptálhatott külföldi képzői módszereket. Piroska Tímeával, a projekt koordinátorával beszélgettünk.
Trénerek Európában – tudás itthon
„A "Trénerek Európában" projekt alapvető célja az volt, hogy azok a tréner kollegák, akik nálunk dolgoznak, megismerjék más képző intézmények jó gyakorlatait. A kollégák jártak Máltán, az Egyesült Királyságban, Spanyolországban, Olaszországban, valamint Szlovéniában, Horvátországban és Szlovákiában is” – árulta el Piroska Tímea projektkoordinátor.
A projekt során megismert kurzusok kiválasztásánál kiemelt szempont volt, hogy eltérő tematikákat dolgozzanak fel, és lefedjék az Antener stratégiai tervezése során hiányterületként megjelölt módszereket. Ennek megfelelően interkulturális kommunikációtól kezdve konfliktuskezelésen át »érzelmi intelligencia és mindfulness«-ig több témát is feldolgozhattak a résztvevők.
„A legizgalmasabb módszert Angliában ismertük meg, ahol egy növekedési szemléletmódról szóló tréningen vettünk részt. A módszertant főleg gyerekekkel használják, így nagyon érdekes volt látni, hogy a felnőtt tanulásba hogyan tudjuk ezt a szemléletmódot beépíteni” – osztotta meg élményeit Tímea. – „A módszer célja az, hogy a részvevők rögzült szemléletmódját felülírjuk. Ilyen például az, amikor meg vagyok győződve arról, hogy nem értek a matematikához, és így soha nem is leszek jó benne. Ez a gondolat teljesen kizárja annak a lehetőségét, hogy befektetett energiával és tanulással fejlődést érhetek el. A növekedési szemléletmóddal ezt a végletes hozzáállást írjuk felül, amikor a teljesítmény, az »érzék« helyett a fejlődésre helyezzük a hangsúlyt.”
Előnye és hátránya is van annak, hogy a projekt során ilyen sokféle képzésen vettek részt. Egyrészt, így sokkal több utómunkát igényelt a megszerzett módszerek rendszerezése.
Másrészt viszont a különböző módszerek keverése izgalmas tréningcsomagokat eredményezett. A projekt során szerzett tudást és tapasztalatokat egy kézikönyvben gyűjtötték össze.
„A trénerek nagykönyve – Módszertani ötletgyűjtemény című kiadványunkban összefoglaltuk azokat a tréning játékokat és gyakorlatokat, amiket a külföldi továbbképzések során a kollégák gyűjtöttek. Összeállítottunk egy-egy klasszikus tréninget is, így például egy komplett konfliktuskezelési képzés is található a módszertani kézikönyvben.”
Nemzetközi lehetőségek – szervezeti és személyi fejlődés
Az Antener az utóbbi években nagy fejlődésen ment át: míg 2018-ban még csak 20 junior tréner csatlakozott hozzájuk, 2020-ban már 100. A szervezet trénerképzői profiljában kiemelt szerepet kap, hogy nemzetközi projektekben vesz részt, és ezt a lehetőséget a trénerjeinek is elérhetővé teszi.
„Nagyon sokan szeretnének utazni, így ki kellett alakítanunk egy szempontrendszert, amely alapján kiválasztjuk a résztvevőket. Hiszen nem mondhatom csak úgy azt, hogy valakit engedek, valakit pedig nem, mert nem fér bele a keretbe. Ez a szempontrendszer nagyon objektív, olyan dolgokat mér, mint a jelentkező nyelvtudása, a motivációja és az, hogy a tanultakat hogyan fogja továbbadni, disszeminálni. Tervez-e például cikket írni vagy továbbképzéseket tartani? Ezzel a saját trénerjeinket is folyamatos megújulásra, fejlődésre motiválhatjuk.”
A külföldi tapasztalatokat természetesen be is kell építeni a szervezet életébe.
„Szerintem az Erasmus+ program legnagyobb értéke az, hogy külföldi tapasztalatot lehet gyűjteni, módszereket megismerni. Így a saját, itthoni közösségünknek első kézből tudunk átadni olyan kompetenciákat vagy készségeket, amiket amúgy nem biztos, hogy meg tudnának szerezni” – folytatta a gondolatmenetet Piroska Tímea. „Általánosságban az ilyen típusú mobilitási projektekkel két célunk van. Egyrészt az, hogy olyan tapasztalatokat, tréning elemeket, gyakorlatokat, módszertanokat gyűjtsenek a kollegák, amiket be tudnak építeni a saját tréningjeikbe. Másrészt pedig az, hogy az Antener tréneri képzésének palettáját bővíthessük. Így a leendő trénerek nemzetközi tudást szereznek itthon, nálunk. Nekünk ez a versenyelőnyünk, mi így tudunk működni.”
Stratégiai gondolkodás a koronavírus idején
Tímea azt is megosztotta velünk, ő hogyan fejlődött az Erasmus-projektek által és milyen tanácsai vannak másoknak.
„Mielőtt bárki belevág a pályázásba, azt kell mérlegelnie, képes-e projektszemléletben gondolkozni. Ez egyébként nem nehéz, de én bölcsész vagyok, nekem nem ment könnyen. Kellett egy-két pályázási ciklus ahhoz, hogy tudjam, hogyan kell ezeket a projekteket megtervezni úgy, hogy hatékonyak legyenek.”
Tímea kiemelte: a legfontosabb az, hogy a szervezeti stratégiánknak megfelelő, konkrét céljaink legyenek, és kialakítsunk egyfajta rezilienciát, így közelítsük meg az esetleges változásokat, váratlan fordulatokat. Ilyen helyzetben segít, ha látjuk, honnan hova akarunk eljutni, milyen mérföldkövei vannak a projektnek, és milyen indikátorok mentén szeretnénk mérni sikerességét. Így az esetleges kihívásokat is úgy lehet leküzdeni, hogy közben a projekt eredeti céljai nem sérülnek. Erre a megközelítési módra Tímeáéknak is szükségük volt a projekt során: a koronavírus világjárvány miatt többször is át kellett dolgozniuk azt.
„Ez a projekt egy nagyon nehéz időszakban született meg. Volt néhány kiutazásunk, majd rögtön jött a pandémia. Sok mindent át kellett szervezni. Nem szerettük volna online megvalósítani a tevékenységeket, hiszen az online képzői módszerek akkoriban még igencsak gyerekcipőben jártak. A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy ott voltak a céljaink, és ki kellett találnunk, hogyan érjük el őket a megváltozott helyzetben. Először 24, majd 36 hónapra módosítottuk a projekt hosszát az eredetileg tervezett 16-ról. Közben volt, hogy megszűnt az a cég, ahova mentünk volna, vagy éppen nem indult el a kinézett kurzus, hiába lehetett már beutazni. Nagyon sokszor kellett újratervezni, kellett intézményt vagy kurzust cserélni, mindezt úgy, hogy az eredeti célokat elérjük. Az elmúlt időszak egyik legnehezebb projektje volt, de a megvalósításban segített, hogy láttuk, milyen célhoz kell igazítani a módszereinket, eszközeinket.”
Az akkreditáció további lehetőségeket biztosít
Hogy mik a nívódíjas szervezet jövőbeli tervei?
„Továbbra is szeretnénk pályázni. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az Erasmus-akkreditációt a felnőtt tanulási szektorban elnyertük, és így a következő öt évben folyamatosan mobilitási tevékenységekhez tudjuk segíteni a kollégákat. Stratégiai együttműködési projektekben is szeretnénk részt venni. Ezen a téren kevesebb tapasztalatunk van, picit nehezebbnek is gondoljuk, de azt gondolom, hogy egy jól kitalált projektötlettel, jól megválogatott partnerekkel ott is tudunk még sikereket elérni” – összegezte Tímea.
A projekt értékei:
A "Trénerek Európában" projekt célja az volt, hogy a külföldön megismert tréneri módszerekből mind a mobilitás résztvevői, mind a szervezet, mind pedig a hazai közönség profitálhasson. A résztvevők olyan hiányterületeket ismerhettek meg a kurzusok során, amelyek a szervezet stratégiai tervezésébe illettek. A projekt fő erőssége, hogy valamennyi tevékenységét céltudatosan és átgondoltan végezték. Így résztvevői szinten magas színvonalú tanulási eredményeket érhettek el, intézményi szinten pedig a koronavírus világjárvány ellenére is megvalósulhattak a kitűzött célok. A projekt során egy módszertani ötletgyűjtemény is készült több, mint 100 feladattal.
Szervezet: Antener Oktatásszervező Kft.
A projekt címe: Trénerek Európában
Koordinátor: Piroska Tímea
A projekt honlapja ITT érhet el.