A sikeres tanulási folyamat 7 fontos lépése
Egy Erasmus+ ifjúsági vagy Európai Szolidaritási Testület projekt alapeleme a tanulás, ezért fontos alaposan végiggondolni annak a menetét.

Egy ifjúsági projekt alapeleme – a jó hangulat és a (nemzetközi) társaság mellett – a tanulás. Fontos felmérni, hogy milyen hatással van a projekt a résztvevők tudására és kompetenciáira – ez a pályázatok és a beszámolók elbírálásánál is fontos szempont!
Éppen ezért összegyűjtöttünk néhány tippet arra vonatkozóan, hogyan tervezhető és valósítható meg sikeresen a tanulási folyamat egy Erasmus+ ifjúsági vagy Európai Szolidaritási Testület projekt során.
1. Kell egy (közös) ötlet!
Egy jó projekt egy jó ötleten alapszik, aminek a megalkotásába a résztvevőket is érdemes bevonni. Az Erasmus+ ifjúsági cserék vagy részvételi tevékenységek során például kifejezetten fontos, hogy az ötlet kidolgozásába, a tervezésbe a majdani résztvevőket bevonjátok, hogy ők is a sajátjukénak érezzék a projektet és az valóban az ő igényeikre épüljön. Az Európai Szolidaritási Testület önkéntes projektjei alatt pedig kis miniprojekteket gondolhattok ki az önkéntessel: olyan dolgokat, amikért szívesen tenne a szervezetnél tartózkodása során.
2. Határozzátok meg a célokat!
Az ötlet után fontos meghatározni a célokat.
A célokat érdemes a SMART módszer alapján meghatározni. Vagyis legyenek:
- konkrétak (specific),
- mérhetők (measurable),
- elérhetők, megvalósíthatók (achievable),
- reálisak (realistic) és
- határidőhöz kötöttek (time based).
A célkitűzéseken alapulnak a tervezett tevékenységek és tanulási eredmények.
3. A tanulási folyamatról is alakítsatok ki egy koherens tervet!
Előre meg kell határozni, hogy ideális esetben mit visznek magukkal a résztvevők, és ezt a célt hogyan támogatják az egyes tevékenységek. A projekt nem korlátozódik kizárólag az ifjúsági csere vagy az önkéntes tevékenység idejére, hanem van felkészülési és utókövetési időszaka is. Ezeket is érdemes célzottan beépíteni a tanulási folyamatba!
4. Minden tevékenységbe tervezd bele a tanulási folyamatot!
A résztvevőkben is fontos tudatosítani azt, hogy az egyes tevékenységek hogyan járultak hozzá a fejlődésükhöz, miért voltak hasznosak. Közösen reflektálhattok erre nemformális vagy interaktív módszerekkel, valamint a Youthpass folyamat gondos előkészítésével és folyamatos támogatásával.
5. Legyen idő az önreflexióra!
Hagyjatok időt a programban arra, hogy a résztvevők átgondolják a saját tanulási folyamatukat! Sok jó módszer létezik ehhez (például a „learning buddy” vagy a „reflection time”), valamint a Youthpass is elősegíti az önreflexiót, a tanulás tudatosítását. Bár a kitöltéséhez a fiataloknak mindig támogatásra van szükségük, hasznos, ha arra is hagytok időt, hogy egyedül használják Youthpass-t mint eszközt és szempontrendszert.
6. Ne felejtsétek, hogy mindenkinek más nehézségei lehetnek a tanulási folyamat során!
Nem vagyunk egyformák, ráadásul az Erasmus+ és az Európai Szolidaritási Testület programoknak célja is a sokszínűség erősítése. Emiatt a projektetek során biztosan olyan fiatalok gyűlnek majd össze, akiknek különböző igényeik vannak a tanulás terén (is). Ezt tervezéskor vegyétek figyelembe, és szükség esetén igényeljetek kiegészítő támogatást (a kevesebb lehetőséggel rendelkező fiatalok részvétele esetén felmerülő extra költségekre)!
7. A projekten kívül is kapjanak szerepet a tanulási eredmények!
Gondoljátok át azt is, hogyan fogjátok a világgal megosztani azt a sok szuper izgalmas dolgot, amit a projekt során tanultatok, amiben fejlődtek a résztvevők!
Fotók ©Vidéken Jó Alapítvány
Ez a cikk az eplusifjusag.hu egyik korábban megjelent írásán alapul.