Erre a 7 dologra érdemes figyelni, ha ifjúsági projektet terveztek!

Mitől lesz egy ötletből ifjúsági projekt? Mit takar a nemformális tanulás? Hogyan lehet biztosítani, hogy a fiatalok igényei is érvényesüljenek?

Kéz fa kirakót rak a helyére
Erre a 7 dologra érdemes figyelni, ha ifjúsági projektet terveztek!

Az ifjúsági szektor fő sajátosságai közé tartozik a nemformális tanulási módszerek használata, valamint a fiatalok aktív részvételi lehetőségeinek megteremtése. Ennek ellenére még mindig gyakran látunk olyan projektterveket, amik hiába alapulnak klassz ötleten, nem igazán passzolnak az Erasmus+ program célkitűzéseihez, vagy nem felelnek meg az ifjúsági szektor elveinek.

Lássuk, mikre érdemes odafigyelnetek, hogy ti ifjúsági szervezetként vagy fiatalok csoportjaként ne essetek ebbe hibába, amikor ifjúsági cserét vagy ifjúsági részvételi tevékenységet terveztek!

Fiatalok csoportja egymásra teszi a kezét

1. A fiatalok nem csupán résztvevők, hanem aktív alakítói a programnak

Az Erasmus+ ifjúság egyik célkitűzése, hogy a fiatalokat „képessé tegye” (empower), aktív részvételre ösztönözze, rámutasson arra, hogy a környezetük alakítói is lehetnek. Éppen ezért ifjúsági projektek tervezésekor fontos, hogy a részt vevő fiatalokat már a tervezésbe bevonjátok, mivel így az ő igényeikre szabható a projekt, ráadásul a célokat, a témaként meghatározott ügyet is jobban a sajátjukénak érzik.

2. A program nemformális tevékenységekre épüljön!

A nemformális tanulás a formális oktatási és képzési rendszeren kívül zajlik, ugyanakkor tervezett formában. Mondanunk sem kell, hogy a nemformális módszerek használata az ifjúsági projektek alapját képezi. Ezek a módszerek fejlesztik a fiatalok kezdeményezőkészségét és egyéb kompetenciáit, mivel a résztvevők önkéntesen vonódnak be a tanulási folyamatba és aktív alakítói is annak: eddigi tudásukkal, attitűdjükkel és tapasztalataikkal hozzátesznek a folyamathoz. A nemformális módszereknek több fajtája is van: élményalapú vagy tapasztalati tanulás, helyzetgyakorlat, szimuláció, egy miniprojekt megvalósítása stb.

Csoportos workshop fiatalokkal nemformális módszerekkel

3. Fontos elem a tanulás

Annak ellenére, hogy nem a megszokott keretek között (iskolapadban) zajlik, a tanulás igenis fontos eleme a projektnek! Az élményalapú tanulás vagy miniprojekt megvalósítása közben/után fontos külön hangsúlyt fektetni az elsajátított ismeretek és készségek tudatosítására. Ennek kiváló eszköze lehet a Youthpassamely egyszerre működik tanúsítványként és segíti elő az egyéni reflexiót, a tanulással kapcsolatos tudatosságot. Az elsajátított ismeretek tudatosítására mindenképp dedikáljatok időt a projekt során!

4. A kézművestábor vagy az erdei iskola nem ifjúsági projekt

És nem az a felnőttek által felügyelt nyelvi tábor vagy egy szimpla kultúrprogram, például múzeumlátogatás sem. Egy Erasmus+ ifjúsági projekt nem a fiatalok felügyeletét jelenti, hanem tervezett tanulási folyamatokra épülő tevékenységet nemformális eszközökkel és a fiatalok aktív, programformáló részvételével.

Falat festő lány

5. Legyen rugalmasság a programban!

A jól megtervezett program átláthatóvá teszi a közös munkát, azonban azt a rugalmasságot mindig érdemes beletervezni, ami egy soknemzetiségű, eltérő szociális, kulturális háttérrel érkező fiatalok csoportjához szükséges. Hagyjatok teret arra, hogy a csoportdinamikához és a valósághoz alkalmazkodni tudjatok: néha szükség van újratervezésre!

6. Legyen tere a közösségépítésnek!

A tanulás és a tevékenységek mellé az ismerkedés elsősegítéséhez csempésszetek be bátran az energizereken és a nemzetközi esteken túlmutató programokat is, amik a résztvevők közötti kapcsolatokat építik. Lehet ez például „titkos barát” program, bátorságpróba, ismerkedés a helyiekkel különböző eseményeken stb.

Kalandparkban fák között sétáló lány 

7. Legyen jövője!

Az ifjúsági projekt hatása nem csak abban az időben teljesedik ki, amit együtt töltötök, hanem azon túl kell, hogy mutasson. Tervezzetek későbbi együttműködéseket, készítsetek közös platformokat, ahol tovább folytatódhat a közös munka! Nagyon szép kimenete lehet például egy ifjúsági cserének vagy részvételi tevékenységnek, ha a résztvevők a későbbiekben is foglalkoznak az adott témával, saját kezdeményezéseket indítanak el hazatértük után.

Szeretnétek megismerni egy olyan Erasmus+ ifjúsági projektet, amelynek hosszú távú hatásai voltak, a fiatalok a későbbiekben is foglalkoztak a felmerült témákkal? Olvassátok el a RÉsztreVétel projektet bemutató interjút!


Ez az írás az eplusifjusag.hu oldalon megjelent cikken alapul.