5+1 tipp ahhoz, hogy mások is felfigyeljenek a kezdeményezésetekre!

Világmegváltó dolgokat csináltok a projektetekben, de úgy tűnik, ez senkit nem érdekel? Segítünk!

Nő mobiltelefont tart amin közösségi média reakciók érkeznek be
5+1 tipp ahhoz, hogy mások is felfigyeljenek a kezdeményezésetekre!

Szerintetek is nehéz kitűnni a projektek tömegéből? A fiatalok nem csapnak le az általatok szervezett programokra? Sok szuper ötlet valósul meg az Erasmus+ és az Európai Szolidaritási Testület programoknak köszönhetően, de még jobbá tehetnénk a világot (vagyis jobban hasznosulna a befektetett támogatás), ha minél több emberhez eljutna a kezdeményezések híre. Az alábbi tippeket követve ennek érdekében hatékonyabbá tehetitek a kommunikációt!

1. Tervezzetek előre!

Mi a célotok a projekttel? És milyen céllal kommunikálok a projektről? Bár elsőre ez nem feltétlenül evidens, a kettő gyakran nem ugyanaz! Fontos mindkettő kérdést letisztázni: az első megmutatja, miért fontos a kezdeményezésetek, a második, hogy miért érdemes a kommunikációra is energiát fordítanotok.

Emellett érdemes azt is letisztázni, hogy kiket szeretnétek elérni a kommunikációval (célcsoport), hol tudjátok őket elérni (csatorna), mikor (ütemezés) és ki a felelős ezért a feladatért. Fontos azt is észben tartani, hogy a kommunikáció célcsoportja nem mindig azonos a tevékenységetek célcsoportjával – előfordulhat például, hogy a fiatal résztvevők eléréséhez a szülőkön, nagyszülőkön keresztül kell tennetek.

2. Legyetek rugalmasak!

A tervet menet közben lehet, hogy frissíteni kell majd (költségvetés, trendek vagy más okok miatt). Az ütemezést ennek érdekében érdemes úgy kialakítani, hogy legyen időtök menet közben is felmérni az addigi eredményeket, és módosítani is a terveken, ha szükséges.

3. Célcsoportra szabott tartalmakat gyártsatok!

Legyen szó közösségi médiáról, cikkről, előadásról vagy bármilyen kommunikációs tevékenységről, tartalomgyártás közben mindig gondoljatok a célközönségetekre! Hacsak nem nagyon szakmai körökben szólaltok meg, akkor kerüljétek a terjengősséget vagy az érthetetlen projektnyelvet. Ugyanakkor sokakat érdekelhet például egy személyes történet vagy egy elért eredmény, amire büszkék vagytok. Nem árt, ha a tartalom kapcsolódik valami aktuális ügyhöz, vagy éppen közösségi média trendhez. A vizuális tartalmak pedig egyre nagyobb szerepet kapnak: egy rövid, pörgős videó, egy jó fotó vagy egy érdekes infografika könnyen terjeszthető.

Mobilozó nő kommunikációs stratégiára vonatkozó feliratok előtt áll

4. Tegyetek a terjesztésért!

Mérjétek fel, hol lehet hatékonyan elérni a célcsoportot! A közösségi média kézenfekvőnek tűnhet, de érdemes végiggondolni, tényleg az lenne-e a leginkább célravezető. Emellett használjátok kapcsolati hálótokat, vonjátok be a projektpartnereket, releváns ismerősöket is a kommunikációs tevékenységbe, vagy éppen keressetek egy influencert, aki nagy hatással van a célcsoportotokra! Térképezzétek fel a kollégák vagy a részt vevő fiatalok rejtett képességeit: ha például valaki jól kezeli a TikTokot, a videógyártást bízzátok rá!

5. Vonjátok le a tanulságokat!

Mindig határozzatok meg célokat, indikátorokat, amiket aztán ki tudtok elemezni, így értékelhetitek, mi volt sikeres, min kellene változtatni legközelebb.

+1. Fejlesszétek a kommunikációs készségeiteket!

Keressetek releváns képzéseket, kövessetek inspiráló közösségi média fiókokat, vagy éppen csapjátok fel a külön Erasmus+ és Európai Szolidaritási Testület pályázóknak szánt How to communicate your project kiadványt!