Mobilitási iránytű

Tanulók és kísérő személyek felkészítése az Erasmus+ mobilitási programokra

A kiadvány célja, hogy útmutatót adjon, így az olvasók a kiválasztástól a gyakorlat beszámításáig találnak hasznos gyakorlati javaslatokat.

A mobilitási programokra való felkészülésre jelenleg nincs országosan kialakított és mindenki által elfogadott folyamat vagy hivatalos dokumentum (vázlat, tematika). Intézményi szinten azonban léteznek jógyakorlatok, amelyeket át lehet venni egymástól annak érdekében, hogy a tanulókat a megfelelő módon készíthessük fel egy külföldi gyakorlatra. Ebben az esetben a tapasztalatcsere és az egymástól tanulás különösen fontos, hiszen minden pályázó célja azonos: sikeres mobilitásokat megvalósítani, és a tanulóknak életre szóló szakmai és személyes élményt nyújtani.

Ezzel a kiadvánnyal abban kívánunk támogatást nyújtani a pályázóknak és a kedvezményezetteknek, hogy melyek azok a lépések, amelyek segíthetnek, hogy a felkészülés, a megvalósítás és a program zárása is jól átgondolt és megszervezett folyamat legyen, amelyben a diákok és a részt vevő kollégák is komfortosan érzik magukat. 
A kiadvány célja, hogy útmutatót adjon, ezért az olvasók a kiválasztástól a gyakorlat beszámításáig találnak olyan hasznos gyakorlati javaslatokat, amelyeket be tudnak építeni az intézmény folyamataiba és annak kultúrájába. A kiadvány struktúrája a mobilitás folyamatát követi végig: a részt vevő tanulók kiválasztásától a projekt disszeminációjáig. 

Az első nagy fejezet a tanulók kiválasztásához ad hasznos javaslatokat; a második nagy fejezet a tanulók felkészítését taglalja számos szempontból: adminisztratív és logisztikai, kulturális, nyelvi, lélektani és szakmai. Az első és a második fejezet olyan feladatokat sorol fel, amelyeket a mobilitás előtt és alatt kell elvégezni, illetve olyan szituációkra helyezi a hangsúlyt, amelyekkel a szervezés elkezdésétől a kint tartózkodás végéig találkozhatnak a tanulók, az oktatók, a kísérők és az intézmények. 
A harmadik nagy fejezet a mobilitás utáni kötelező és javasolt tevékenységeket részletezi: a kötelező és javasolt dokumentumok elkészítése és beadása és a projekt disszeminációja különböző felületeken és csatornákon. 

A kiadvány elsősorban a tanulókkal foglalkozik. Ugyanakkor a legtöbb esetben a tanulók kísérő személlyel utaznak a külföldi programra, ezért fontosnak tartjuk, hogy a kísérők is felkészüljenek az esetenként több hetes külföldi utazásra, hiszen nekik jelentős mértékben kell felelősséget vállalniuk a gyakorlaton lévő tanulókért és a gyakorlat sikeres megvalósításáért. Ezért minden nagyobb fejezethez vagy alfejezethez számukra is írtunk hasznos tanácsokat, javaslatokat.