Mesterséges intelligencia a felnőttképzés támogatásában: A D-ILA modell

Az Erasmus+ program keretében létrejött felnőtt tanulási projekt fő célja a felnőttképzés minőségének javítása és a felnőttképzésben részt vevők számának növelése volt.

Egy csapat mosolygós szakember áll egy hivatali épület bejáratánál
Mesterséges intelligencia a felnőttképzés támogatásában: A D-ILA modell

Ezen célok eléréséhez, illetve az állandóan változó munkaerőpiaci elvárásokhoz azonban fontos a finanszírozási- és a tanulási eredmények tanúsítási rendszerét is hozzáigazítani. Az Európai Unió egyik ilyen új finanszírozási koncepciója az egyéni tanulási számla, vagyis az Individual Learning Account – röviden: ILA. 

A Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) által koordinált projekt keretében, a 4 visegrádi ország szakértői közreműködésével egy innovatív adatmodellt fejlesztettek ki az egyéni tanulási számlák (ILA) hatékonyabb működésének támogatására. A D-ILA névre keresztelt modell az adatok erejével és a mesterséges intelligencia (MI) lehetőségeivel segíti a felnőttképzési rendszerek optimalizálását.

Egyéni Tanulási Számla adatmodell projekt logoja

Miért fontos az egyéni tanulási számla? Az ILA egy olyan innovatív finanszírozási modell, amely lehetőséget ad az egyéneknek, hogy saját tanulási céljaiknak megfelelően finanszírozzák képzéseiket. Célja a felnőttképzéshez való hozzáférés javítása és a munkaerőpiac igényeinek megfelelő képzettségek fejlesztése.

Hogyan működik a D-ILA adatmodell? A D-ILA modell segítségével különböző szakpolitikai döntések hatásait lehet szimulálni és előre jelezni. Az MI-alapú rendszer nagy mennyiségű adat elemzésére képes, és ez alapján olyan forgatókönyveket generál, amelyek segítenek megérteni, hogy milyen változások várhatók például egy új képzési program bevezetése esetén.

A projekt keretében alkalmazott MI szerepe az volt, hogy a szakértők által létrehozott szabályrendszert „megtanulta” és a megtanult szabályrendszer alapján előállította a különböző kimeneti adatokat - a bemeneti adatok különböző változatainak a függvényében.

A projekt legfontosabb eredményei:

  • Valósághű szimulációk: A modell segítségével a felnőttképzésben részt vevők és a képzések közötti összefüggéseket modellezték, így lehetővé téve a különböző forgatókönyvek kipróbálását.
  • Transzverzális kompetenciák fejlesztése: A modell a legfontosabb transzverzális kompetenciákra (pl. digitális kompetencia, nyelvtudás) fókuszál, és segít meghatározni, hogy milyen képzésekre van szükség ezek fejlesztéséhez.
  • Döntéstámogatás: A D-ILA modell értékes információkkal szolgál a döntéshozók számára, segítve őket a hatékonyabb felnőttképzési politikák kialakításában.

 A projekt egyik kiemelt célja, hogy a létrejövő eredményeket a lehető legszélesebb körben ismertté tegyék és segítsék az érdeklődőket abban, hogy a tapasztalataikat és megoldásaikat felhasználva saját adatmodellt építsenek és MI alapokon képesek legyenek annak működtetésére.

 A D-ILA adatmodell nagy potenciált rejt magában a felnőttképzés területén. A további fejlesztések során még pontosabb és részletesebb előrejelzéseket szeretnének elérni, valamint a modell alkalmazási területét is bővíteni tervezik. 

Az eredmények eddigi sikerét mutatja a projekt iránt fokozódó nemzetközi érdeklődés és a sokoldalú rendkívül pozitív visszajelzés. 

A D-ILA adatmodell sokféle szakpolitikai és vállalati megközelítés hatását képes előre jelezni, segítve ezzel a felnőttképzést érintő döntések meghozatalát. A megközelítés az oktatás és képzés számos területén érdeklődésre tarthat számot. 

A projektről bővebb információ a KIFÜ oldalán található.


További információk az Erasmus+ program felnőtt képzési pályázati lehetőségeiről.

8 érv az Erasmus+ program mellett

Egy sikeres Erasmus+ felnőtt tanulási projekt:

  1. részvételi lehetőséget nyújt külföldi tanulmányúton, kurzusokon
  2. innovatív ötletek megvalósítását és adaptálását teszi lehetővé
  3. értékes szakmai kapcsolatokra lehet szert tenni
  4. egy másik ország munkakultúrájának megismerését kínálja
  5. újabb, korszerűbb módszerek megismerésének lehetőségét nyújtja
  6. a kiemelkedő szakmai ismeretek megoszthatók másokkal is
  7. hatékonyabbá teheti a szervezet működését
  8. külföldön szerzett tapasztalatokkal gazdagíthatja a résztvevők ismereteit

A kép forrása: D-ILA projekt, KIFÜ