Mesterséges intelligencia a felnőttképzés támogatásában: A D-ILA modell
Az Erasmus+ program keretében létrejött felnőtt tanulási projekt fő célja a felnőttképzés minőségének javítása és a felnőttképzésben részt vevők számának növelése volt.
Ezen célok eléréséhez, illetve az állandóan változó munkaerőpiaci elvárásokhoz azonban fontos a finanszírozási- és a tanulási eredmények tanúsítási rendszerét is hozzáigazítani. Az Európai Unió egyik ilyen új finanszírozási koncepciója az egyéni tanulási számla, vagyis az Individual Learning Account – röviden: ILA.
A Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) által koordinált projekt keretében, a 4 visegrádi ország szakértői közreműködésével egy innovatív adatmodellt fejlesztettek ki az egyéni tanulási számlák (ILA) hatékonyabb működésének támogatására. A D-ILA névre keresztelt modell az adatok erejével és a mesterséges intelligencia (MI) lehetőségeivel segíti a felnőttképzési rendszerek optimalizálását.
Miért fontos az egyéni tanulási számla? Az ILA egy olyan innovatív finanszírozási modell, amely lehetőséget ad az egyéneknek, hogy saját tanulási céljaiknak megfelelően finanszírozzák képzéseiket. Célja a felnőttképzéshez való hozzáférés javítása és a munkaerőpiac igényeinek megfelelő képzettségek fejlesztése.
Hogyan működik a D-ILA adatmodell? A D-ILA modell segítségével különböző szakpolitikai döntések hatásait lehet szimulálni és előre jelezni. Az MI-alapú rendszer nagy mennyiségű adat elemzésére képes, és ez alapján olyan forgatókönyveket generál, amelyek segítenek megérteni, hogy milyen változások várhatók például egy új képzési program bevezetése esetén.
A projekt keretében alkalmazott MI szerepe az volt, hogy a szakértők által létrehozott szabályrendszert „megtanulta” és a megtanult szabályrendszer alapján előállította a különböző kimeneti adatokat - a bemeneti adatok különböző változatainak a függvényében.
A projekt legfontosabb eredményei:
- Valósághű szimulációk: A modell segítségével a felnőttképzésben részt vevők és a képzések közötti összefüggéseket modellezték, így lehetővé téve a különböző forgatókönyvek kipróbálását.
- Transzverzális kompetenciák fejlesztése: A modell a legfontosabb transzverzális kompetenciákra (pl. digitális kompetencia, nyelvtudás) fókuszál, és segít meghatározni, hogy milyen képzésekre van szükség ezek fejlesztéséhez.
- Döntéstámogatás: A D-ILA modell értékes információkkal szolgál a döntéshozók számára, segítve őket a hatékonyabb felnőttképzési politikák kialakításában.
A projekt egyik kiemelt célja, hogy a létrejövő eredményeket a lehető legszélesebb körben ismertté tegyék és segítsék az érdeklődőket abban, hogy a tapasztalataikat és megoldásaikat felhasználva saját adatmodellt építsenek és MI alapokon képesek legyenek annak működtetésére.
A D-ILA adatmodell nagy potenciált rejt magában a felnőttképzés területén. A további fejlesztések során még pontosabb és részletesebb előrejelzéseket szeretnének elérni, valamint a modell alkalmazási területét is bővíteni tervezik.
Az eredmények eddigi sikerét mutatja a projekt iránt fokozódó nemzetközi érdeklődés és a sokoldalú rendkívül pozitív visszajelzés.
A D-ILA adatmodell sokféle szakpolitikai és vállalati megközelítés hatását képes előre jelezni, segítve ezzel a felnőttképzést érintő döntések meghozatalát. A megközelítés az oktatás és képzés számos területén érdeklődésre tarthat számot.
A projektről bővebb információ a KIFÜ oldalán található.
További információk az Erasmus+ program felnőtt képzési pályázati lehetőségeiről.
8 érv az Erasmus+ program mellett
Egy sikeres Erasmus+ felnőtt tanulási projekt:
- részvételi lehetőséget nyújt külföldi tanulmányúton, kurzusokon
- innovatív ötletek megvalósítását és adaptálását teszi lehetővé
- értékes szakmai kapcsolatokra lehet szert tenni
- egy másik ország munkakultúrájának megismerését kínálja
- újabb, korszerűbb módszerek megismerésének lehetőségét nyújtja
- a kiemelkedő szakmai ismeretek megoszthatók másokkal is
- hatékonyabbá teheti a szervezet működését
- külföldön szerzett tapasztalatokkal gazdagíthatja a résztvevők ismereteit
A kép forrása: D-ILA projekt, KIFÜ