A HEDY-projektben megkaptuk mindazt, amire a közös cél eléréséhez szükségünk volt
A sikeres alkalmazkodás kulcsa a mesterséges intelligenciával átalakuló világunkban.

A díjazott intézmény: Óbudai Egyetem
A projekt címe: Life in the AI Era (HEDY)
Interjú Dr. habil Szabó Gyulával, az Óbudai Egyetem oktatójával, a Life in the AI Era (HEDY) projekt koordinátorával.
Mi volt HEDY projekt célja és milyen tevékenységek valósultak meg a keretein belül?
A projekt célja a mesterséges intelligencia társadalmi hatásainak feltérképezése és az ezekkel kapcsolatos vélekedések megismerése volt. Emellett olyan oktatási tartalmakat szerettünk volna létrehozni, amelyek segítik az egyetemi hallgatókat és az oktatásban részt vevőket abban, hogy sikeresen alkalmazkodjanak a mesterséges intelligenciával átalakuló világhoz. Az igényfelmérés eredményeit a Biztonságtudományi Szemle különszámában publikáltuk – ez a tanulmány különleges módon rögzíti a ChatGPT megjelenése előtti időszak vélekedéseit. A tananyagfejlesztés és a pilot kurzus során többször is újraterveztük az elképzeléseinket, végül egy olyan online kurzus született, amely nemcsak az alapokat mutatja be, hanem segíti a tájékozódást az AI-korszakban való eligazodásban is.
Mi volt legemlékezetesebb pillanat az Ön számára?
Számomra az első személyes partnertalálkozó volt az egyik legemlékezetesebb pillanat. A projektet a pandémia miatt online kezdtük el, így hosszú idő telt el, mire végre személyesen is találkozhattunk. Különleges élmény volt "élőben" először látni azokat az embereket, akikkel addig csak a monitoron keresztül dolgoztunk együtt – kiderült, ki milyen magas, és hogyan néz ki a képernyő alatt. Mégis, az egész találkozó gördülékenyen zajlott, mintha régóta személyes ismerősök, jó barátok lettünk volna. Egy másik meghatározó pillanat a záró találkozón történt, amikor portugál partnerünk levetítette a projekt összefoglaló videóját – egyetlen percbe sűrítve láttam viszont két év minden izgalmát, erőfeszítését és eredményét.
Mi volt a projekt legnagyobb előnye a résztvevők, illetve az intézmény szempontjából?
A projekt sikere jól tükrözte kollégáim lelkesedését: mindenki igyekezett maximálisan kihasználni a lehetőségeket annak érdekében, hogy még magasabb színvonalon végezhesse munkáját. A projekt során kutatások valósultak meg, konferenciákon vettünk részt, publikációk születtek, és jelentősen fejlődött az online oktatási módszertanunk és technológiai hátterünk. Ugyanilyen fontos hozadék a nemzetközi szakmai kapcsolatok elmélyítése, bővítése – mindez olyan feltételeket teremtett, amelyek lehetővé tették a számunkra fontos célok megvalósítását.
Mi a legnagyobb változás az intézményen belül, amit a projekt hozott?
A projektidőszak alatt jelentősen fejlődött az egyetem projektmenedzsment-képessége. A már meglévő struktúrák tartalommal teltek meg, letisztultabbá váltak, és rutinszerűen működnek a megvalósításhoz szükséges folyamatok. A szakmai tartalom a dr. habil Kollár Csaba vezette Mesterséges Intelligencia Műhelyen keresztül épül be a kar és az egyetem működésébe. A módszertani és oktatástechnológiai eredmények az Elektronikus és Digitális Tananyagok Iroda munkatársainak köszönhetők, akik segítenek ezek eljuttatásában a tananyagfejlesztőkhöz is.
Mire a legbüszkébbek a projekt kapcsán?
Külön öröm számomra, hogy a projekt partnerei továbbra is aktívan keresnek meg bennünket új pályázati ötletekkel, és az egyetemen belüli együttműködések is élnek tovább. Büszke vagyok arra is, hogy a Kárpát-medencei Online Oktatási Centrumban folyamatosan meghirdetjük a „Mesterséges intelligencia társadalmi hatása” kurzust, amely iránt az angol és magyar változatban összeseb több mint négyszáz hallgató érdeklődik ebben a félévben is.
Mekkora hangsúlyt fektettek a disszeminációra?
A disszemináció központi eleme volt a projektnek. A közösségi média, a szakmai események, a személyes kapcsolatok mozgósítása és a szakmai szervezetek tájékoztatása mind hozzájárultak ahhoz, hogy minél szélesebb körben megismerjék a projekt eredményeit – nemcsak nemzeti nyelveken, hanem közösen angolul is. Külön figyelmet fordítottunk arra, hogy ne önálló eseményeket szervezzünk minden esetben, hanem bekapcsolódjunk meglévő közösségekbe, szakmai folyamatokba. Így például a projekt záró konferenciáját egy kiberbiztonsági rendezvénnyel közösen tartottuk, amely mindkét téma számára nagyobb láthatóságot és hatékonyabb elérést biztosított.
A HEDY projekt a mesterséges intelligencia (MI) társadalmi hatásainak megértésére és a digitális kor kihívásaira való felkészülésre fókuszált.
A nemzetközi partnerség célja az volt, hogy
- átfogó képet nyújtson az MI életünkre gyakorolt hatásairól,
- és elősegítse a kritikus gondolkodást, az önálló tanulást,
- és a vitát a témában.
A projekt kiemelkedő minőségét a nemzetközi együttműködés, a szellemi termékek magas színvonala és a felhasználóbarát formátum biztosította.
Mit jelent az Önök számára a Nívódíj elnyerése?
A HEDY-projektet egy időben indítottuk el egy másik pályázattal, az ErgoDesign projekttel, mindkettőt egy CEEPUS-hálózati együttműködés keretében. Előbbi 2023-ban, utóbbi 2024-ben zárult le, és mindkét projekt kiváló értékelést kapott, a legjobb gyakorlatként került kiemelésre. Nagy meglepetés és megtiszteltetés számomra, hogy pályázati koordinátorként az első két Erasmus+ projekt, amelyben részt vettem, ilyen elismerésben részesült. Már az is óriási öröm volt, hogy az általunk vezetett projektet egyáltalán figyelembe vették a nívódíj odaítélésénél.
A képek forrása: Óbudai Egyetem
Bemutatkoznak a 2025-ös év Erasmus+ Nívódíjat nyert projektjei!