Bátrak vagyunk, merünk lépni, tanulni, változni.
A Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola digitális önfejlesztő utazásra indult az Erasmus+ segítségével.

A díjazott intézmény: A Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola
A díjazott projekt: DigitÁlis váNdorból TElepesek!
Interjú Keresztes Emíliával, a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola angol tanárával.
Mesélnének arról, mi motiválta Önöket a projektjük elindítására?
A projekt tervezési fázisában Kristóf Zsoltnál olvastuk ezt a mondatot: „A digitális telepes tanárok értően és változatosan alkalmazzák az IKT eszközöket és a digitális tartalmakat. Tudják azt is, hogy nem lehet és nem is szabad mindenhez IKT eszközöket használni.” A projektcsapat (10 fő) ennek hatására együtt fogalmazta meg azt a célt, hogy digitális vándorokból mi is váljunk digitális telepesekké, egyrészt hogy a diákjainknak az élethosszig tartó tanulással példát mutassunk, másrészt hogy folyamatosan fejlődjünk, és az okostelefonok és laptopok világában képesek legyünk a diákokhoz közel hozni a tananyagot.
Mi volt a céljuk a DigitÁlis váNdorból TElepesek megvalósításával?
Több célt is megfogalmaztunk. Az első a pedagógusok készségeinek fejlesztése, módszertani repertoárjuk bővítése és megújítása. A második egy iskolaszintű virtuális tanítási-tanulási környezet kialakítása és hatékony működtetése. Célunk volt továbbá az iskola nemzetközi kapcsolatainak, együttműködési lehetőségeinek tágítása is.
A projekt során négy országban zajlottak képzések. Mely országból milyen gyakorlatokat, tapasztalatokat hoztak haza?
Olaszországban 4 fő tanult többek között a mobileszközök taneszközként való használatáról, a multimédiás tanulási környezetről, illetve a 21. századi tanári és tanulói szkillekről. Két nyelvtanárunk Franciaországban járt, és a nyelvoktatásban jól használható digitális eszközökkel ismerkedett. Az ír kurzuson a kifordított osztályterem volt a téma. Máltán egy kollégánk nyelvtanfolyamon vett részt.
Milyen digitális eszközökkel ismerkedtek meg a projekt résztvevői?
Számos modern pedagógiai módszert és stratégiát sajátítottunk el: PBL (project-based learning – Projekt-alapú oktatás), CLIL (Content and Language Integrated Learning – Tartalom-és nyelvintegrált tanulás), kifordított osztályterem (Flipped Classroom), TPS (think, pair, share – Gondolkodj, párosíts, ossz meg!). A módszerek mellett konkrét digitális eszközöket, appokat, webhelyeket ismertünkk meg, megtanultuk ezek kezelését, a tanórákba való beépítési lehetőségeit, használati területeit. Kedvenc lett a ClassroomScreen, de sokan használjuk napi szinten a Padlet, a Genially, a Mentimeter és a MagicSchool funkcióit is.
Ki tudnának emelni egy emlékezetes momentumot az együttműködés során?
Talán a címválasztás pillanatai, mert a projekt előkészítése egy valódi közös alkotófolyamat volt, és ennek eredménye lett például a projekt címe is. Illetve mivel ez volt az első Erasmus+ projektünk, az első utazó indulásakor mindenki együtt izgult és drukkolt, hogy minden rendben menjen.
Milyen folyamatok indultak el a projekt hatására az intézményben?
Érezhetően javult a digitálistechnika-használat aránya a tantestületben, és a projekt szemléletformáló hatása is jól érezhető. A képzéseken részt vevő tanárok magabiztosabban kezelik a digitális eszközöket, felületeket, tapasztalataikkal tudják segíteni a kollégákat.
A megvalósult mobilitások után a résztvevők a tantestületi értekezleteken beszámoltak a tanultakról, megosztották a jó gyakorlatokat, és bemutatták, hogyan tudják ezeket az oktatási tevékenységükbe integrálni.
A folyamatosan zajló óralátogatások keretében a kollégák élőben is megfigyelhetik az alkalmazott technikákat, eszközöket. A jó gyakorlatok ötletbörze és informális megosztás révén is terjednek.
Időközben az iskola átállt a GSuite csomag használatára, vagyis közös meghajtókon és közös fájlokon dolgozunk, Google Meeten online értekezleteket tartunk, a munkaterv eseményeit mindenki látja a közös naptárban, és standard kommunikációs csatornákat alakítottunk ki. Egyre több digitális oktatási segédanyag készül, a munkaközösségek a segédanyagokat közösen készítik és használják, valamint javul a virtuális tanulási környezetet használók aránya. Elmondhatjuk, hogy elindultunk a digitális vándorokból digitális telepesekké válás útján.
Hogyan épült be az Erasmus+ hatása, a projekt során szerzett tudás az iskola mindennapi életébe?
A SELFIE (egy digitális pillanatkép) tantermi oktatásra vonatkozó részében jelentős fejlődés látható. Ez a rész vonatkozik a digitális technológiák tantermi végrehajtására, a tanítási és tanulási gyakorlatok naprakésszé tételére és megújítására, például a diákok bevonása, igazodás a diákok igényeihez, a kreativitás előmozdítása, a diákok közötti együttműködés. Vagyis a tanárok módszertani fejlődése megmutatkozik a mindennapi munkában, elért a diákokhoz.
Az Önök véleménye szerint mi volt a projekt legnagyobb előnye a résztvevők, illetve az intézmény számára?
Mivel ez volt az első nyertes pályázatunk, már maga a sikeres pályázás is erős ösztönző volt a pedagógusok körében. A lelkes projektcsapat pozitív tapasztalatain, illetve jelentős motivációján felbuzdulva azóta már egy további Erasmus+ pályázatot is lezártunk, melyben új kollégák is részt vettek, idén pedig akkreditált intézmény lettünk, így jövőre már diákmobilitásokat is szervezünk. Az Erasmus+ pályázatok révén az iskola nemzetközi dimenziói erősödnek, és jó úton haladunk a nemzetköziesítés terén.
Tapasztaltak változást az intézmény mindennapi életében, az érintettek mentalitásában, a nemzetközi szemlélet alakulásában?
A 10 továbbképzés jelentős lépés volt az intézmény tanuló szervezetté válásában. Ezt bizonyítja, hogy a projekt kezdetén és végén elkészített SELFIE eredményeiben a következő területeken látható javulás: beszélgetés a technológia használatáról, szakmai továbbképzési igények és részvétel, a tapasztalatok megosztása. Megkezdődött a tanári hálózatépítés, és megvalósult a hálózati (bármikor, bárhonnan elérhető) információ-hozzáférés.
Mire a legbüszkébbek a projekt kapcsán?
Arra, hogy bátrak vagyunk, merünk lépni, tanulni, változni.
Hogyan, milyen eszközökkel és kik felé kommunikáltak a projektről?
A résztvevők egy kisebb csoportja a Budaörsi Pedagógiai Napon szekcióülést vezetett. Erre az eseményre a budaörsi pedagógusok a város számos intézményéből jelentkeztek. Az 1. számú Általános Iskolában zajlott workshop előtt elhelyeztük a projektről készült plakátot a helyszínen. A plakáton lévő QR-kódon keresztül mindenki számára elérhetővé tettük a kurzusokon tanultakat PPT-fájlok formájában.
A workshopon olyan digitális eszközöket, webhelyeket és módszereket mutattunk be, melyek reményeink szerint hatással lesznek a jelenlévők, illetve a saját iskolaközösségük munkájára. Az iskola Facebook-oldalán és webhelyén megjelent bejegyzések, illetve a budaörsi TV-ben leadott interjú növelték az iskola és a projekt ismertségét helyi és országos szinten is.
Milyen további társadalmi szereplőknek lehetnek érdekesek, hasznosíthatóak a DigitÁlis váNdorból TElepesek! projekt eredményei, tapasztalatai?
Az iskolákon kívül talán olyan közösségeknek, szervezeteknek, ahol a digitalizáció megkönnyíti a napi munkát, ahol a közös mappa-, dokumentum- és levelezőrendszer, a kommunikációhoz kialakított célcsoportok növelik a hatékonyságot és elősegítik a közös munkát. És az is fontos szempont lehet, hogy a digitalizációval számottevően csökkenthető a nyomtatás és a fénymásolás mértéke.
Mit jelent az Önök számára a Nívódíj elnyerése?
Az Illyésben a magas minőség minden tevékenységünk, produktumunk, célunk egyik legfontosabb fokmérője. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ez az innovációnk is ezt a törekvésünket tükrözi vissza ráadásul ebben a rendkívül színvonalas és megtisztelő megmérettetésben.
A képek forrása: Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola
Bemutatkoznak a 2025-ös év Erasmus+ Nívódíjat nyert projektjei!