KULCS a fenntartható jövőhöz az óvodai nevelésben

Kompetenciák Utak Lehetőségek nemzetközi Csapatmunkában című nívódíjas projekt sokoldalúan járja körül a fenntarthatóságra nevelés témakörét, digitális elemekkel támogatva.

Óvodások fehér kutatói köpenybe öltözve egy interaktív táblát nyomkodnak amin egy teknős van
KULCS a fenntartható jövőhöz az óvodai nevelésben

A díjazott intézmény: Nagykanizsai Központi Óvoda
A projekt címe: Kompetenciák Utak Lehetőségek nemzetközi Csapatmunkában

Interjú Geröly Krisztinával, KULCS program projektkoordinátorával, a Nagykanizsa Központi Óvoda igazgatóhelyettesével

Milyen igény indította Önöket pályázásra?

2019-ben az első Erasmus+ programunk a Life, a fenntarthatóság és az élethosszig tartó tanulás témájával foglalkozott. A sikeres projektet folytatni kívántuk, és a Földünket érintő problémákra 21. századi módon kívántunk megoldási kulcsot találni. Új utakon, korszerű pedagógiai módszerekkel, digitális eszközök beépítésével a generációs kívánalmaknak megfelelve. Másrészt úgy tapasztaltuk, hogy az óvodák nagy része még nincs a birtokában ezeknek az innovatív módszereknek, jó gyakorlatoknak. Programunkkal a korszerű óvodai nevelés formálását kívántuk segíteni, pedagógiai gyakorlatainkat e témában megosztani.

Mi volt a céljuk a projekt elindításával?

A fenntartható fejlődési célokra építkezve egy aktív tevékenységre épülő programsorozat összeállítása volt a célunk, mely által gyermekeink képesek lesznek kritikusabban gondolkodó, cselekvő, élhető világunkért tenni akaró állampolgárokká válni. Ismeretek, tapasztalások, élmények által olyan új képességekre, attitűdökre tesznek szert, mely segíti őket a változások kezelésében, a helytállásban. A környezeti problémák megértéséhez, a hatékonyabb szemléletváltáshoz segítségül hívtuk a digitális eszközöket, technikákat. Célunk volt a pedagógusok, gyermekek, szülők digitális kultúrájának fejlesztése, a hátrányos szociokulturális környezet kompenzálása.

Kis tudósok a KULCS projekt keretében kísérleteznek

Milyen tevékenységeken keresztül tanultak egymástól az óvodapedagógusok?

Nemzetközi partnertalálkozókat, konferenciákat, műhelymunkákat szerveztünk. A mobilitások során, különböző nemzetközi helyszínen tanulási, képzési tevékenységek tették lehetővé az egymástól tanulást a partnerintézmények pedagógusai, valamint meghívott vendégek részére. Építkeztünk a szervező intézmény többlettudására, adottságaira, lehetőségeire. Az intézményeken belüli tudásmegosztásra, adaptálási lehetőségekre is odafigyeltünk.

Milyen fenntarthatósági témaköröket dolgoztak fel az óvodások bevonásával és milyen módszereket használtak?

A fenntartható fejlődési célok köré épült a projekt. Foglalkoztunk a klímavédelem, megújuló energiák, újrahasznosítás, tudatos, felelős fogyasztás, biodiverzitás, tiszta víz, minőségi oktatás, fenntartható közösségek témájával. Időjárást, közlekedési szokásokat figyeltünk meg.

Méréséket végeztünk, statisztikákat, öröm-szomorúság térképet készítettünk, értékeltünk ki. Kölyöklabor kísérletek, aprók tudományos vizsgálódásai, szülőkkel közös prezentációk, terepi gyakorlatok, kirándulások színesítették a programot.

Milyen digitális eszközöket vontak be a projekt megvalósításához?

Az óvodáink elég jó felszereltek digitális eszközökkel, melyek a projekt megvalósítását támogatták. Laptopok, tabletek, okostelefon, okos kijelző, interaktív táblák, projektor használata szervesen beépült a tevékenységekbe. Az okos eszközök, okos használata, a mikor, mit, miért, kivel elvét érvényesítve kísérte végig a projektet. A robotika, kódolás hangsúlyos szerepet kapott. A Bee-Bot robotméhecskék sokoldalúan fejlesztették a gyermekek gondolkodási műveleteit, biztosítottak motivációt.

Kisgyermekek Beetbotot használnak digitális eszközzel való tanuláshoz

Ki tudnának emelni néhány emlékezetes momentumot az együttműködés során? 

Rengeteg élmény, emlék maradt bennünk, melyeket gyakran felemlegetünk. Nehéz lenne egyet kiválasztani, de a tiszavirágzás, a virágzó Tisza látványa egy természeti csodaként él velünk tovább. Felejthetetlen az erdélyi partnerünk berkein belül működő híres Fili, a Prima Primissima díjas Szentegyházi Gyermekfilharmónia koncertje. Felemelő, megható volt hallgatni csaknem ezer kilométerre Magyarországtól a 150 tagú gyermekkórust és zenekart. A magyarságát, kultúráját, hagyományait őrző közösség példát mutatott számunkra hazaszeretetről, magyarságról, összetartozásról.

Milyen folyamatok indultak el a KULCS projekt hatására az óvodában? 

A fenntarthatóság témájával, a fenntartható fejlődési célok óvodai értelmezésével mélyebben, szélesebb spektrumban ismerkedtek meg a pedagógusok. A digitális kompetencia fejlődése jól mérhető volt a résztvevők körében. Sokkal tudatosabban, bátrabban, sokoldalúbban épült be a digitális eszközhasználat a robotika a pedagógiai munkába

A résztvevők által az intézményi kapcsolatok kibővültek, erősödött a diaszpórában élő magyar nyelvű közösségekkel együttműködésünk. Készítettünk egy módszertani kiadványt KULCS a fenntartható jövőhöz-Okos tartalmak, okos eszközök az óvodában címmel, mely ötleteket, adaptálható gyakorlatokat kínál az óvodapedagógusok számára. Megtartottunk a projektből több elemet is. A Lábbuszon és kétkeréken programunkat, Ovi-Olimpiát továbbra is minden évben megszervezzük, valamint a Digitális Témahétre, a Code Weekre is neveznek tagóvodáink.

Csoportkép egy templom előtt népi viseletbe öltözött emberekkel

Hogyan épült be az Erasmus+ hatása, a projekt során szerzett tudás az óvoda mindennapi életébe?

Az Erasmus+ lehetővé tette számunkra, hogy nemzetközi partnerekkel együtt valósítsunk meg projekteket, vegyünk át egymástól jó gyakorlatokat, tudástartalmakat. Ennek eredményeképp gazdagodott a pedagógusok szakmai, pedagógiai munkája, módszertani kultúrája. Hatékonyabbá vált a vezetők, óvodapedagógusok együttműködése, fejlődött a csapatmunka. Szakmai kapcsolataink kibővültek, intézményeink elismertsége, szakmai presztízse növekedett. Fejlődött a szervezeti kultúra, az intézményi szervezet.

 A fenntarthatóság meghatározza mindennapjainkat, azóta is minden óvodai projektünkben jelen van. A digitális pedagógiai módszerek, eszközök, a robotika segítségével sikerült olyan ösztönző, 21. századi közeget kialakítanunk, mely a lehetőségek tárházát a kiszélesítette, a szülők számára útmutatást nyújt az értékteremtő megoldások irányába. 

Az Önök véleménye szerint mi (volt) a projekt legnagyobb előnye a résztvevők, illetve az intézmény számára?

A környezeti nevelés, a Zöld Óvoda program egy újfajta megközelítését mutatta meg a projekt. A minőségi iskola előtti nevelés fontosságát, a korszerű óvodai nevelő munkát helyezte a középpontba. A gyermekek, szülők, pedagógusok együttműködésére, aktivitására építkezett. A fenntartható fejlődési célok óvodai értelmezése, azok korszerű pedagógiai módszerekkel történő megismertetése, az új utak, melyben a digitalizáció, robotika is helyet kapott számos lehetőséget biztosított az intézmények, a résztvevők fejlődésére.

Tapasztalásokon, élményeken keresztül gazdagodtak, lettek érzékenyebbek a környezeti problémák iránt, fejlődtek készségeik, kompetenciáik, alakult attitűdjük. A programnak köszönhetően megtanultunk szélesebb körben együtt dolgozni, kooperálni, hiszen több tagóvodánk közösen valósította meg a projektet. A kollaboráció minden szinten magas szintű volt.

Tapasztaltak változást az intézmény mindennapi életében, az érintettek mentalitásában, a nemzetközi szemlélet alakulásában?

Óvodánk mindennapjai sokkal aktívabbá, nyitottabbá váltak. Amit az Erasmus+ hirdet „Új lehetőség. Új szemlélet” mi maximálisan megéltük, hiszen rengeteg új ajtó nyílt ki előttünk, meghívásokat kaptunk több helyről tapasztalataink átadására, sőt biztattuk az óvodákat, iskolákat a programban való részvételre. 

Büszkeség volt, hogy ösztönzésünkre próbálkoztak és sikeresen nyertek óvodák, amit később megköszöntek nekünk. A vezetés, a tagóvodák közösségei sokkal bátrabbak lettek nemzetközi programokat, kapcsolatokat illetően. Nemzetközi partnereinkkel továbbra is baráti és munkakapcsolatot tartunk fel. A pedagógusok önértékelése, a szervezeti kultúra fejlődött. Igyekszünk nemzetközi kapcsolatainkat kiszélesíteni, amihez az eTwinning program jó lehetőséget kínált. Az Erasmus+ program lehetőségeivel továbbra is élünk, hiszen a 2025-ös esztendőben újra pályáztunk.

Csoportkép kirándulókkal fenyőerdőben a háttérben sziklákkal

Mire a legbüszkébbek a projekt kapcsán? 

A projekt 2021-ben készült és a téma nagyon újszerű, időszerű volt, hiszen az óvodák a digitális eszközhasználat, robotika terén kevés gyakorlattal bírtak(bírnak). Az Erasmus+ programnak új szakasza kezdődött, és a pályázati alprogramok is módosultak. Büszkeség számunkra, hogy egy olyan magas nívójú projektet készítettünk, mely az értékelésre 96 pontot, az első körben támogatott pályázatok közt számos intézményt megelőzve a legtöbb pontot kapta.

Hogyan, milyen eszközökkel és kik felé kommunikáltak a projektről?

A disszeminálás végig kísérte a megvalósítást, valamint a beszámolót követően is fontosnak tartjuk az eredményeink, tapasztalataink megosztását, beépítését munkánkba. A projektről, eredményekről, eseményekről, programokról intézményi, helyi, regionális, országos, valamint nemzetközi szinten kommunikáltunk. Legfontosabb partnereink a szülők, pedagógusok, fenntartó voltak. 

Online csatornákon, közösségi oldalakon, honlapon, Facebook, helyi, országos TV csatornán, újságokban, szakmai lapokban mutattuk be a projektet. Konferenciákat, szakmai napokat szerveztünk, részt vettünk az Erasmus Days rendezvénysorozatban. Meghívtak minket az ELTE Robotika kódolás kisgyermekkorban konferenciára, ahol előadást, műhelymunkát tartottunk.  

Programunkhoz kapcsolódva részt vettünk a Digitális Témahéten, projektjeink bekerültek a Digitális Módszertárba. Nagykanizsa Központi Óvoda 2022-ben elnyerte a „A 2021. év Társadalmi innovációja” címet, melyet Erasmus+ programjaink, a digitális kultúra fejlesztése terén elért eredményeink, a szülőkkel közös együttműködésünk alapján ítélt meg számunkra az EMMI. Az Oktatási Hivatal Bázisintézményként KULCS projektünket széles körben megismertettük.

Milyen további társadalmi szereplőknek lehetnek érdekesek, hasznosíthatóak a KULCS projekt eredményei, tapasztalatai?

A KULCS olyan témákat, területeket érintett, mely társadalmunk valamennyi tagja számára fontosak kell, hogy legyenek jövőnk szempontjából. Közvetlen partnereinken kívül köznevelési rendszerünk magasabb szintjei számára is kínál hasznosítható, adaptálható gyakorlatokat. Az iskolák folytathatják azt, amit mi elindítottunk. A civil szervezetek, helyi közösségek, egyesületek is profitálhatnak a programokból.

Mit jelent az Önök számára a Nívódíj elnyerése?

Nagy megtiszteltetés, óriási öröm, intézményi, egyéni szakmai siker. Jó érzés, hogy elismerik a munkánkat, eredményeinket, azt, hogy köznevelési rendszerünk legelső szintjén, az óvodában is milyen nagy dolgokat lehet véghez vinni. Katalizátorként hat még ránk, további célokra, tevékenységekre ösztönöz.

A fotók forrása: KULCS projekt - Nagykanizsa Központi Óvoda

Bemutatkoznak a 2025-ös év Erasmus+ Nívódíjat nyert projektjei!