A hallgatók ösztönzése is hitelesebb, ha az oktatóik részt vesznek az Erasmus+ programban

Erasmus+ mobilitások a felsőoktatási oktatók és munkatársak szemével

Egy felsőoktatási intézményben dolgozó munkatárs vagy oktató számára az Erasmus+ programban való részvétel ugyanolyan fontos, mint a hallgatók számára.

Oktatoi Erasmus mobilitas Kacvinszky Szabo Bea obudai egyetem
A hallgatók ösztönzése is hitelesebb, ha az oktatóik részt vesznek az Erasmus+ programban

A rövid távú oktatási célú mobilitás vagy képzési célú mobilitás általi szakmai kitekintés, kapcsolat építése és nyelvtudás fejlesztése elengedhetetlen ahhoz, hogy az intézmény versenyképes és hiteles tudományos munkát végezhessen, illetve folyamatosan fejlődhessen és lépést tarthasson a külföldi trendekkel. Épp ezért számos oktató és munkatárs él az Erasmus+ program nyújtotta lehetőségekkel.

Ezúttal négy intézmény, a Debreceni Egyetem, a Dunaújvárosi Egyetem, az Óbudai Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem munkatársai meséltek arról, hogy mit adott nekik az Erasmus+ program. Válaszaikból szemezgettünk.

Mi motiválta őket arra, hogy Erasmus+ ösztöndíjra pályázzanak?

Egyetemi tanulmányaim során már részt vettem Erasmus+ mobilitásban, ezért ismertem a pályázás menetét és tudtam, érdemes lehet megpróbálni és munkatársként is tapasztalatokat szerezni. (Blaskó Barbara – Debreceni Egyetem, munkatársi mobilitás)

A tanítási, oktatási kihívás, a saját tudományos eredmények terjesztése és a régi munkakapcsolat felfrissítése. (Tőkési Károly - Debreceni Egytetem, oktatói mobilitás)

Hogy felmérjem, a tudásom, oktatási módszereim, kutatásaim hasznosulása mennyit érnek külföldön, mennyire versenyképesek és eredményesek máshol. Utóbbiról az a visszajelzés, hogy elismerően fogadják, és ez tovább inspirál az itthoni munkámban is. (Kovács Szilvia - Dunaújvárosi Egyetem, oktatói mobilitás)

A hallgatókat magyarországi felsőoktatási intézményben oktatjuk, de végzésük után egyre inkább nemzetközi környezetben, megmérettetésben kell helytállniuk. Annak érdekében, hogy az országok által nyújtott színvonalat tudjuk biztosítani, tudnunk kell, hol is állunk a nemzetközi mezőnyben. Ennek legjobb lehetősége a személyes, közvetlen megtapasztalás. (Gál József - Szegedi Tudományegyetem, oktatói mobilitás)

A pályázat beadásánál mindig az motivál, hogy idegennyelvű környezetben tölthetek el egy hetet, valamint korszerű, az oktatásban alkalmazható módszereket tanulhatok meg. (Kacvinszky-Szabó Vera - Óbudai Egyetem, munkatársi mobilitás)

Megmérettetni magamat nemzetközi környezetben, ideértve a nyelvtudásom fejlesztését és annak az igénynek a „hatékony” megvalósítását, hogy előadásanyagaimat naprakészen tartsam angol nyelven is. Az Erasmus+ ösztöndíj nem csak a minimum 8 órányi előadások megtartását jelentette, hanem az oktató kollégákkal való szakmai és emberi kapcsolatok kiépítését, új kutatási területek átbeszélését, sőt – visszatérő jelleggel – közös sportolást, kulturális élmények szerzését is. (Dr. Mezei Péter - Szegedi Tudományegyetem, oktatói mobilitás)

Oktatoi Erasmus mobilitas Falus OrsolyaDr. Falus Orsolya, a Dunaújvárosi Egyetem oktatója Tunéziában, Erasmus+ mobilitáson

Milyen szakmai munka zajlott a külföldön töltött időszak alatt? Mi volt számukra a szakmailag leghasznosabb?

A civil szervezeteknél töltött idő rávilágított az egyetemekkel való együttműködés, a képzés és a munkaerőpiaci igények összehangolásának fontosságára, az oktatási innováció szükségességére. (Blaskó Barbara – Debreceni Egyetem, munkatársi mobilitás)

A szakmai munka a fogadó és küldő intézmény bemutatása mellett kitért az együttműködési lehetőségekre. Ennek megtárgyalásához a fogadó intézmény biztosította a megfelelő szakembereket. Részt vettem az éppen akkor zajló eseményeken, megtekinthettem a könyvtárat és az oktatási, kutatási munka folyamatát. A leghasznosabb a kapcsolatépítés, a kultúra megismerése és új módszerek megismerése volt. (Szakál Zoltán – Debreceni Egyetem, oktatói mobilitás)

Elsősorban oktatási tevékenység zajlott a mobilitások alatt, emellett pedig kapcsolatépítés, közös publikációk és programok felépítése volt a cél. A hagyományos mobilitás mellett Blended Intensive Programot is szerveztünk, amelynek folytatásai is lesznek a következő két szemeszter során. Ezáltal a hallgatói mobilitás lehetőségeit is próbáljuk kibővíteni. (Udvardy Péter – Óbudai Egyetem, oktatói mobilitás)

Mióta 2000-ben átvettem a tanszék irányítását, a tanszékünk összes nemzetközi kapcsolatát én építettem ki. Mivel addig nem volt tanszéki Erasmus+ koordinátorunk, így ezt a szerepet is én vittem. Majdnem minden intézménybe eljutottam, amikkel létrejött kapcsolat. (Dr. Maczelka Noémi Szegedi Tudományegyetem, oktatói mobilitás)

Hogyan segíti a kint szerzett tudás az itthoni munkájukat?

A külföldi ösztöndíjak lehetősége növeli munkahelyi elégedettségemet, szélesíti látókörömet és segít a jobb önértékelésben. A kint megszerzett tapasztalatok új ötletek megvalósítására ösztönöznek, önbizalmat adnak a nemzetközi környezetben történő munkavégzéshez. (Blaskó Barbara – Debreceni Egyetem, munkatársi mobilitás)

A programok alatt sokat hallhattam a könyvtárak működéséről, a szolgáltatásaikról. Mindenki megoszthatta tapasztalatait, és azt, hogy milyen kihívásokkal találkozik munkája során. Összességében nagyon sok szakmai tapasztalattal gazdagodtam az utam során, amelyet be tudok építeni a munkámba. (Troitsky Nóra – Debreceni Egyetem, munkatársi mobilitás)

A hallgatók Erasmus+ programban való részvételének ösztönzése is sokkal hitelesebb, ha a hallgatók tudják, látják, hogy oktatóik is részt vesznek a programban. (Keszi-Szeremlei Andrea – Dunaújvárosi Egyetem, oktatói mobilitás)

Olyan forrásokhoz jutottam hozzá, amelyeket Európában más jogász kutató nem ismerhet. Két, külföldön megjelent monográfiát, továbbá számtalan tanulmányt írtam, illetve konferencia előadást tartottam az azóta is tartó közös kutatások eredményeként. (Dr. Falus Orsolya – Dunaújvárosi Egyetem, oktatói mobilitás)

Az Erasmus+ időszakban kialakult új kapcsolatok és nemzetközi háló nem csak egyénileg, hanem az egész intézmény számára is hasznos, hiszen lehetőséget teremt új projektek és kooperációk indítására. (Varga Zoltán – Óbudai Egyetem, oktatói mobilitás)

A kint szerzett információk egyrészt segítenek a kimenő hallgatói mobilitások ösztönzésében, támogatásában, valamint a szakmai gyakorlatos helyek kanalizálásában is. (Dr. Pusztai Varga Ildikó – Szegedi Tudományegyetem, munkatársi mobilitás)

Oktatoi Erasmus mobilitas Varga ZoltanVarga Zoltán, az Óbudai Egyetem oktatója Erasmus+ mobilitáson

Mi volt a legkedvesebb, legemlékezetesebb Erasmus+ élményük?

Amikor a szervezők Portugáliában elvittek minket borkóstolóval egybekötött hajókirándulásra a Douro-folyón és a kollégákkal egy tradicionális vacsora mellett kötetlenül tudtunk beszélgetni. (Troitsky Nóra – Debreceni Egyetem, munkatársi mobilitás)

Szívmelengető, amikor a mobilitáson megismert hallgatóim jelentkeznek hozzánk Erasmus+ ösztöndíjra, és így Magyarországon is oktathatom őket, vagy esetleg visszatérnek Stipendium Hungaricummal. Látom őket felnőni, komoly, diplomás emberré válni. Legtöbbjükkel a mai napig tartom a kapcsolatot, beszámolnak arról, hogy mi lett velük, fényképet küldenek az esküvőjükről, a gyermekeikről. (Dr. Falus Orsolya – Dunaújvárosi Egyetem, oktatói mobilitás)

A kassai Műszaki Egyetemen LEGO robot programozás utáni versenyben az egyetemi hallgatók szinte gyermeki örömmel vettek részt, miközben a programozás során fontos tudásra is szert tettek. Jó volt ezt látni. (Udvardy Péter - Dunaújvárosi Egyetem, oktatói mobilitás)

Az a legjobb, hogy milyen szeretettel és szakmai érdeklődéssel fogadtak eddig mindenhol, és ezt a nyitottságot és vendégszeretetet igyekszem én is viszonozni az egyetemünkre látogató kollégákkal szemben. (Iván Csaba – Óbudai Egyetem, munkatársi mobilitás)

Amikor egyik turkui hallgatóm megállított a helyi piacon, és rövid társalgásba kezdtünk. Az ötlet, amelyet azonban adott, pár évvel később a habilitációs dolgozatom témájává vált. A kötetet később a Cambridge University Press adta ki. A fiatalember neve őszinte hálával került megemlítésre az előszóban. (Dr. Mezei Péter – Szegedi Tudományegyetem, oktatói mobilitás)

Mit üzennek az intézményi munkatársaknak, miért éri meg részt venni egy Erasmus+ mobilitáson?

Minden út alkalmával egy másik ember tér vissza. Az oktatói, kutatói, személyzeti értékrend kifinomultabb, reálisabb lesz. Baráti kapcsolatok alakulnak ki, amelyek nagymértékben növelik az intézmények közötti közös munka hatékonyságát. Emellett világot látunk, kultúrákat ismerünk meg, és gyakoroljuk az angol nyelvet. (Szakál Zoltán – Debreceni Egyetem, oktatói mobilitás)

Bátran tervezzenek! Beláthatatlan sok szakmai és személyes haszna volt minden eddig Erasmus+ pályázatomnak. (Dr. Pálfi Sándor – Debreceni Egyetem, oktatói mobilitás)

Egyetemistaként nem volt még lehetőségem, hogy részt vegyek a programban, és talán még nem is mertem volna… De tudom, hogy azok a hallgatók, akik egyszer már kipróbálták, újra és újra pályáznak. Valahogy velem is így van ez. (Keszi-Szeremlei Andrea – Dunaújvárosi Egyetem, oktatói mobilitás)

Amennyiben valaki nem lát mást, csak a saját egyetemét, esetleg még néhány magyarországi intézményt, nem feltétlenül tudja, merre hajózzon, hogy a kívánt kikötőt érje el. A munkaerőpiac nemzetközi kihívásainak pedig eleget kell tennünk képzéseinkkel. (Gál József - Szegedi Tudományegyetem, oktatói mobilitás)

Az első mobilitásom kijelölte az életpályámat, amelyen azóta is töretlenül haladok. Mindenkinek át kellene élnie azt, ahogyan kitárul egy képzeletbeli ajtó, feltárul egy eddig ismeretlen világ, amelyet megismerve nem maradhatunk szűk látókörűek, el kell felejtenünk a gátlásainkat és a berögzült sztereotípiákat. Így kutatóhoz méltó módon, megújult szemlélettel folytathatjuk a hazatérésünk után – bármit is hoz a jövő. (Dr. Falus Orsolya – Dunaújvárosi Egyetem, oktatói mobilitás)