Pályázati kategóriák a felnőtt tanulási szektorban
Mobilitási projektek és együttműködési célú partnerségek
Az Erasmus+ program keretében a felnőtt tanulás terén aktív intézmények szakmai fejlesztési céljaik elérése érdekében mobilitási (KA1) és partnerségi (KA2) projektek megvalósításához kérhetnek támogatást.
A mobilitási pályázatokban a külföldi mobilitás a projekt fő eleme, a legfontosabb tanulási alkalom, az összes többi projekttevékenység ennek előkészítését, illetve az ennek során szerzett tapasztalatok hasznosítását és terjesztését szolgálja. A partnerségi projektekben a partnerek együttműködésén, a projektmunkán van a hangsúly, a külföldi mobilitás ennek az együttműködésnek a támogatását szolgálja.
Az Erasmus+ prioritása 2021-2027 között a program hozzáférhetőségének elősegítése, az oktatás és képzés különböző szintjein működő intézményeknek is lehetőségük van bekapcsolódni a programba. A nemzetközi projektekkel még csak ismerkedőknek ajánljuk a rövid futamidejű mobilitási projekteket (KA122), vagy a Kis léptékű partnerségek (KA210) pályázattípust. A tapasztaltabb pályázók pedig akkreditációt (KA120) szerezhetnek, és ezáltal több éven át egyszerűsített módon hívhatnak le forrásokat mobilitási terveik megvalósításához (KA121), valamint nagyobb volumenű partnerségi projekteket valósíthatnak meg a Partnerségi együttműködések (KA220) nyújtotta lehetőségeknek köszönhetően.
Tapasztalattól és szervezeti kapacitástól függetlenül minden szervezet számára kínál lehetőségeket az Erasmus+ program, valamint minden pályázónak lehetőséget biztosít a fokozatos fejlődésre, egyre összetettebb projektek megvalósítására.
Mobilitási projektek (KA1)
A pályázati kategória célja
A felnőtt tanulási mobilitási projektek hozzájárulnak, ahhoz, hogy a felnőtt tanulás területén működő intézmények / szervezetek fejlesztési igényeikre építve, a felnőttkori tanulással foglalkozó tanáraik, oktatóik, szakembereik, munkatársaik, stb. és a felnőtt tanulóik szakmai fejlődését nemzetközi környezetben támogassák. Ezáltal elősegítik az adott intézményben / szervezetben folyó felnőttkori tanulást célzó tevékenység minőségi fejlesztését, megújulását.
Támogatható tevékenységek
Munkatársak mobilitása
- szakmai látogatás (job shadowing) (2-60 nap)
- oktatási vagy képzési tevékenység ellátása (2-365 nap)
- kurzusok és képzések (2-10 nap)
Felnőtt tanulók mobilitása
- felnőtt tanulók csoportos mobilitása (2-30 nap) – (min.2 tanuló/csoport)
- felnőtt tanulók rövid távú tanulási célú mobilitása (2-29 nap)
- felnőtt tanulók hosszú távú tanulási célú mobilitása (30-365 nap)
Egyéb támogatható tevékenységek
- meghívott szakértők fogadása (2-60 nap)
- gyakorló tanárok és oktatók fogadása (10-365 nap)
- előkészítő látogatások
Pályázásra jogosultak köre
A pályázásra kizárólag intézmények / szervezetek jogosultak
- a felnőttkori tanulás területén működő köz- vagy magánintézmények / szervezetek;
- a munkaerőpiacon vagy az oktatás, képzés és ifjúság területén aktív köz- vagy magánintézmények.
Pályázattípusok
Rövid futamidejű mobilitási projektek (KA122-ADU)
Ezt a pályázattípust elsősorban azoknak az intézményeknek / szervezeteknek ajánljuk, akik először kapcsolódnak be az Erasmus+ programba, hiszen egyszerű módon, könnyen érthető pályázati forma keretében tervezhetnek mobilitásokat. Ebben a pályázattípusban korlátozott a projektek futamideje és a megvalósítható mobilitások száma. A projektek futamideje min. 6, max. 18 hónap lehet. A pályázattípusban évente csak 1 pályázat támogatható intézményenként, 5 év alatt maximum 3 projekt lehet támogatott intézményenként. A megvalósítható mobilitások száma maximum 30. Konzorciumi pályázat benyújtására nincs lehetőség.
A pályázatok beadásának következő határideje
- 2026. február 19. déli 12.00 (Brüsszeli idő szerint)
Erasmus-akkreditáció (KA120-ADU)
Az Erasmus-akkreditáció elsősorban azon gyakorlott, több éves tapasztalattal rendelkező pályázók számára ajánlott, akik szervezetük céljait illetően több éves távlatban gondolkodnak, valamint megfelelő kapacitással rendelkeznek a pályázatban vállalt tevékenységek megvalósításához. Az Erasmus-akkreditáció legalább 2, maximum 5 éves időtartamra igényelhető. Az akkreditált időszak alatt a szervezeteknek kiemelt figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy a mobilitási tevékenységek minden tekintetben megfeleljenek az Erasmus minőségbiztosítási szabályoknak. Az akkreditáció érvényességi ideje alatt saját szektorukban egyszerűsített módon juthatnak pénzügyi támogatáshoz a mobilitási pályázati kategórián (KA1) belül: a mobilitási tevékenységeik megvalósításához a kedvezményezetteknek támogatást igénylő pályázatot (KA121) kell benyújtaniuk. A pályázó intézménynek/szervezetnek legalább 2 év szakmai tapasztalattal kell rendelkeznie abban a szektorban, amelyben akkreditációs pályázatot kíván benyújtani. Az akkreditáció önállóan és konzorciumban egyaránt pályázható.
A pályázatok beadásának következő határideje
- 2026. szeptember 29. déli 12 óra (brüsszeli idő szerint)
Akkreditált intézmények költségvetés igénylő pályázata (KA121-ADU)
Ebben a pályázattípusban kizárólag az Erasmus-akkreditációt elnyert szervezetek jogosultak pályázni. Az akkreditáció érvényességi ideje alatt saját szektorukban egyszerűsített módon juthatnak pénzügyi támogatáshoz a mobilitási pályázati kategórián (KA1) belül. A tevékenységek megvalósításához szükséges költségvetés támogatási igényt ebben a pályázatban tudják benyújtani.
A pályázatok beadásának következő határideje
- 2026. február 19. déli 12 óra (brüsszeli idő szerint)
Együttműködési célú partnerségek (KA2)
Az együttműködési célú partnerségek (KA2) kategória keretében a résztvevő intézmények nemzetközi együttműködések terén szerezhetnek tapasztalatot, erősíthetik kapacitásukat és magas minőségű innovatív módszereket valósíthatnak meg.
Szektorspecifikus prioritások
A felnőttkori tanulás területén elsőbbséget élveznek:
- A felnőttkori tanulás elérhetőségének, színvonalának, elterjedésének és elismerésének javítása: E prioritás a felnőttek valamennyi nemzedékének tanulási igényeihez igazodó vonzó, magas színvonalú és rugalmas tanulási lehetőségeket támogatja. Emellett azokat a projekteket is támogatja, amelyek lehetővé teszik a felnőttek képzésben való részvételét a készséghiány és a munkaerőpiaci hiány csökkentése érdekében, beleértve az egyéni tanulási számlákra és a támogató keretekre épülő projekteket, valamint az informális és nemformális tanulás során elsajátított, mikrotanúsítványokkal igazolt készségek érvényesítésére törekvő projekteket is. Ez a prioritás továbbá támogatja a jobb minőségbiztosítási mechanizmusok kidolgozását, beleértve a tanulók előrehaladását és eredményességét mérő nyomonkövetési módszerek kidolgozását és átadását. Végezetül a magas színvonalú felnőttkori tanulás támogatása érdekében elsőbbséget élveznek azok a projektek, amelyek javítják a felnőttkori tanulásban közreműködő munkatársak kompetenciáit, továbbá az egyéni tanulási igényekre való reagáláshoz szükséges készségek fejlesztésére, a felnőtt tanulók előzetes tudásának és készségeinek értékelésére, a jobb és innovatívabb oktatási módszerekre, valamint a felnőttkori tanulásban közreműködő munkatársak által a tanulók nehéz tanulási helyzetekben való motiválásában, illetve a nekik szóló iránymutatásban és tanácsadásban betöltött támogató szerep megerősítésére irányulnak.
- A helyi tanulási központok és innovatív tanulási terek támogatása: E prioritás célja a helyi tanulási környezetek támogatása, a társadalmi befogadás, a polgári szerepvállalás és a demokrácia előmozdítása, valamint a közösség minden tagja számára az egész életen át tartó és az életet átfogó tanulás lehetőségeinek biztosítása, többek között a digitális technológiák kiaknázása és a tanulók elérésére és részvételére irányuló intézkedések révén. A projektek például arra ösztönözhetik a helyi tanulási központokat, könyvtárakat, múzeumokat, börtönöket, civil társadalmat és a szélesebb közösséget (nem kormányzati szervezeteket, helyi hatóságokat, egészségügyi, kulturális szervezeteket stb.), hogy működjenek együtt annak érdekében, hogy motiválják a felnőtteket, és lehetővé tegyék számukra, hogy elsajátítsák a változásokkal és bizonytalansággal szembeni rezilienciához és alkalmazkodáshoz szükséges életkészségeket és kulcskompetenciákat.
- A felnőttek továbbképzésének és átképzésének előmozdítása: E prioritás célja az új felnőttkori tanulási lehetőségek előmozdítása, illetve az ismeretek és kompetenciák fejlesztése, különösen az alacsony szintű alapkészségekkel rendelkező felnőttek számára. A projekteknek lehetővé kell tennie a felnőtt tanulók számára, hogy fejlesszék alapkészségeiket és végső soron magasabb képesítést szerezzenek. Ennek együtt kell járnia a pályaorientációnak és a pályaválasztási tanácsadásnak, valamint a felnőttek életpályamenedzsmentkészségeinek fejlesztésével. A készségfelmérés javítása, a személyre szabott tanulási lehetőségek kidolgozása és a hatékony tájékoztatás kialakítása szintén olyan tényezők, amelyek hozzájárulhatnak a felnőttek tovább- és átképzésének előmozdítására irányuló általános cél eléréséhez.
- Az európai oktatási és képzési rendszerek ukrajnai háborúra adott válaszának támogatása: Ez a prioritás olyan projekteket támogat, amelyek célja az ukrajnai háború elől menekülő felnőtt tanulókat és munkatársakat célzó inkluzív pedagógiai megközelítések és munkaalapú gyakorlatok megvalósítása, megosztása és előmozdítása. Az e prioritás alá tartozó projekteknek magas szintű minőségbiztosítási szabályokra és az újonnan pályázók tanulási és képzési környezetbe való beilleszkedése terén szerzett jelentős tapasztalatra kell épülniük. Összpontosíthatnak nyelvi támogatás biztosítására, a kutatás alkalmazására és bővítésére, az ukrán intézményekkel folytatott cserékre, a háború elől menekülő tanulók és munkatársak pszichoszociális jóllétét támogató bevált gyakorlatok feltárása stb.
Partnerségi együttműködések (KA220-ADU)
A pályázattípus célja
A partnerségi együttműködések pályázattípus elsődleges célja, hogy lehetőséget adjon az intézmények számára tevékenységük minőségének és relevanciájának növeléséhez, partnerségeik fejlesztéséhez és megerősítéséhez, nemzetközi szinten való működésükhöz szükséges kapacitásuk növeléséhez, valamint jó gyakorlatok fejlesztéséhez és megosztásához. Az intézmények számára szakmai megújulást is jelenthet, valamint lehetőséget ad szektorok közti együttműködések kialakítására.
A projekt időtartama
A partnerségi együttműködések 12-36 hónapos időtartammal és minimum 3 szervezet együttműködésével valósulhatnak meg.
A projekt célkitűzésének és a tervezett tevékenységek típusának megfelelően a pályázati szakaszban ki kell választani a kívánt időtartamot.
Pályázásra jogosultak köre
Pályázó lehet bármely programországban székhellyel rendelkező, részt vevő szervezet / intézmény.
A pályázatok beadásának következő határideje
- 2026. március 5. 12 óra (brüsszeli idő szerint)
Kis léptékű partnerségek (KA210-ADU)
A pályázattípus célja
A pályázattípus – a hagyományos partnerségi projektekhez képest – kevesebb nemzetközi tapasztalattal rendelkező pályázók számára is lehetőséget biztosít az Erasmus+ programba való bekapcsolódásra. Alacsonyabb pénzügyi támogatással, rövidebb időtartammal és egyszerűsített adminisztratív előírásokkal a kisebb kapacitású és az Erasmus programban még új szervezeteket célozza.
Részletes információ és a hivatalos pályázati felhívás
A pályázat időtartama
A kis léptékű partnerségek 6-24 hónapos időtartammal és minimum 2 szervezet együttműködésével valósulhatnak meg.
A projekt célkitűzésének és a tervezett tevékenységek típusának megfelelően a pályázati szakaszban ki kell választani a kívánt időtartamot.
A pályázatok beadásának határideje
- 2026. március 5. 12 óra (brüsszeli idő szerint)
További részletek, a pályázás feltételei és menete a pályázati útmutatóban:
Erasmus+ pályázati útmutató 2026 magyar nyelven